• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100856
+
-

فاصله قیمت دلار در سامانه نیما و بازارآزاد کم شد

خط شکنی نیما در محدوده 16هزار تومان

برای سومین بار در کمتر از یک سال گذشته، قیمت هر دلار آمریکا درسامانه نیما، بازار آزاد و نرخ اعلامی صرافی ملی به یکدیگر نزدیک شده‌اند. گمانه زنی‌ها حاکی از انجام تلاش‌هایی همزمان برای تعیین نرخ واحد برای هر دلار و همچنین جذاب شدن نرخ ارز برای صادر‌کننده‌هاست.

به گزارش همشهری، یکی از گزاره‌های اصلی تاسیس بورس ارز، تعیین قیمت واحد برای ارز بوده است. نخستین بار در آبان‌ماه سال گذشته قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 12هزار تومان در سامانه نیما و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شدند، اما بعد از آن با افزایش شیب صعودی قیمت دربازار آزاد بار دیگر فاصله قیمت بین این 2 بازار افزایش یافت. یک‌ماه پیش هم، یعنی قبل از آنکه رالی صعودی قیمت دلارآغاز شود، فاصله قیمت در سامانه نیما با بازار آزاد به حداقل ممکن رسید، اما دوباره با رشد قیمت در بازار آزاد فاصله قیمت در 2 بازار افزایش یافت، اما در تازه‌ترین رویداد قیمت‌ها در هر 2بازار همگام پیش می‌روند. همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در سامانه نیما هم در حال افزایش است؛ به‌طوری که در مبادلات دیروز بار دیگر فاصله قیمت بازار آزاد و سامانه نیما و همینطور قیمتی که صرافی ملی اعلام می‌کند به حداقل ممکن رسید. ثبات چنین موقعیتی می‌تواند زمینه آغاز به‌کار بورس ارز یا بازار متشکل ارزی را فراهم کند.

 همزمان یافته‌های همشهری نشان می‌دهد بانک مرکزی در تلاش است تا جذابیت عرضه ارز را برای صادرکننده‌ها در سامانه نیما افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل تنگناهای مالی ناشی از کاهش فروش نفت و موانع صادراتی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، در تلاش است با هدایت نرخ ارز به کانال‌های بالاتر، صادرکنندگان را به فعال‌تر شدن در بازارهای صادراتی و بازگرداندن ارزهای حاصل از آن و افزایش عرضه در سامانه نیما ترغیب کند. به‌نظر می‌رسد اعمال این سیاست در طول چند‌ماه گذشته مؤثر واقع شده، چنان که مطابق گزارش‌های بانک مرکزی به پیشی گرفتن میزان عرضه از تقاضا در سامانه نیما منجر شده است.
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده؛ اجرای سیاست مدیریت بازار موجب شده تا میزان عرضه ارز صادرکنندگان غیرنفتی در سامانه نیما در هفته گذشته تا 48درصد افزایش یابد. اطلاعات مربوط به میزان عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما نشان می‌دهد که در دوره ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه، میزان عرضه ارز صادرکنندگان به ۳۱۳ میلیون یورو رسید که نسبت به 2هفته قبل، ۴۸ درصد رشد داشته است. همچنین مقایسه میزان عرضه و تقاضای حواله‌های ارزی در سامانه نیما در دوره یاد شده از رشد مناسب عرضه ارز صادرکنندگان برای پوشش تقاضای بازار حکایت دارد. تقاضای بالفعل ارز در سامانه نیما در این دوره ۱۳۸ میلیون یورو بوده که نسبت به 2هفته قبل، ۲۳ درصد افزایش یافته است. به تازگی رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که با توجه به روند احیای مجدد و تدریجی صادرات غیرنفتی و نفتی بعد از کنترل شیوع کرونا، روند صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال طبیعی قبلی باز خواهد گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید