• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100852
+
-

اکشن در حضور ویروس

دستورالعمل‌های جدید چند کشور اروپایی برای ازسر‌گیری تولیدات سینمایی و تلویزیونی

اکشن در حضور ویروس

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

 قریب به 2ماه پس از تعطیلی تولیدات سینمایی در اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کشورهای قاره سبز در نظر دارند با تصویب پروتکل‌های جدید بهداشتی دوباره روند تولید آثار سینمایی در اروپا را از سر بگیرند. البته زمان از سرگیری تولیدات سینمایی در کشورهای مختلف اروپایی متفاوت خواهد بود و در برخی از مناطق همچنان ممنوعیت راه‌اندازی دوباره دوربین‌های فیلمبرداری برقرار خواهد بود. 
استودیوهای تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی در انگلیس بازگشایی می‌شوند. وزارتخانه دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش دولت انگلیس اعلام کرد: تولیدات سینمایی و تلویزیونی در این کشور می‌توانند برای نخستین‌بار پس از شیوع ویروس کرونا و برقراری قرنطینه، در صورت پیروی از دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی از سر گرفته شوند.
به‌گزارش اسکرین‌دیلی، این تصمیم در پی صدور آخرین دستورالعمل دولت انگلیس مبنی بر اینکه تمام افراد شاغلی که نمی‌توانند از خانه دورکاری کنند باید در محل کار خود حاضر شوند، گرفته شده است. البته طبق این دستورالعمل، این افراد تنها درصورتی که محل کسب آنها بازگشایی شده باشد، ملزم به حضور در محل کار خود هستند. براساس آخرین دستورالعملی که دولت انگلیس در پایگاه اینترنتی خود آن را انتشار داده است، تمامی مراکز کاری و اداری ازجمله استودیوهای تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی که بازگشایی می‌شوند، باید ضمن رعایت ضوابط بهداشتی دوران شیوع ویروس کووید-19، شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنند که فاصله هر فرد شاغل در محل کار یا استودیوی تولید فیلم یا برنامه تلویزیونی کمتر از 2متر از دیگران نباشد. بر این مسئله نیز باید در واحدهای تولیدی نظارت شود که همه افراد شاغل به‌طور مرتب دست‌های خود را شست‌وشو دهند.
دستورالعمل کامل رعایت موارد ایمنی در محل کسب و کار به‌زودی انتشار خواهد یافت و تمامی واحدهای کسب و کار ازجمله استودیوهای تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی موظف خواهند بود به‌طور کامل از آن پیروی کنند. درحالی‌که خبر بازگشایی استودیوهای فیلمسازی و ساخت برنامه‌های تلویزیونی تحت دستورالعمل دولت انگلیس در وهله اول خبری بسیار امیدوار‌کننده برای صنعت فیلمسازی و شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس است اما کاملا مشخص است که بسیاری از کمپانی‌های تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی تا نتوانند مسائل مربوط به بیمه افراد شاغل در صنعت سینما و تلویزیون انگلیس را مرتفع کنند، نمی‌توانند به بازگشایی کمپانی‌های خود امیدوار باشند. از سویی دیگر دستورالعمل بهداشتی و ایمنی جدید نیز باید توسط دولت انگلیس تأیید نهایی شود تا جنبه اجرایی پیدا کند.
 یکی از سخنگویان وزارتخانه دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش در گفت‌وگو با اسکرین در این‌باره می‌گوید: دولت در حال همکاری نزدیک با بخش تولیدات سینمایی و تلویزیونی است تا از این مسئله اطلاع یابد که در چه نوع تولیدات سینمایی و تلویزیونی امکان رعایت دستورالعمل مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد تا بتواند به افراد شاغل در تلویزیون و صنعت سینما اطمینان دهد که راه‌های مطمئن و ایمنی برای بازگشت آنها به محل کار پیدا شده است.
براساس آخرین خبرها، مباحث و مذاکرات درباره پروتکل‌های جدید فیلمسازی و مسائل مربوط به بیمه افراد شاغل در بخش تولیدات تلویزیونی و سینمایی میان نمایندگان دولت و کمپانی‌های تولید فیلم تا روزجمعه 15ماه مه خاتمه خواهد یافت؛ بنابراین انتظار می‌رود درصورت مشخص شدن مسائل مربوط به بیمه و پروتکل‌های بهداشتی به‌زودی روند تولید دوباره فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در انگلیس آغاز شود. تمامی تولیدات فیزیکی و حضوری سینمایی در انگلیس از 23مارس2020 (2فروردین1399) پس از برقراری قرنطینه در این کشور تعطیل شدند.

آغاز تولید فیلم در ایتالیا از اواخر خرداد99 
ایتالیا که با 30هزار فوتی، دومین کشور از نظر تلفات ویروس کرونا در اروپا محسوب می‌شود به‌تدریج در حال برچیدن برخی از محدودیت‌های دوران قرنطینه است. به گزارش ورایتی، به‌احتمال زیاد از‌ ماه ژوئن2020 (اواخر خرداد، اوایل تیر99) تولید‌کنندگان فیلم در ایتالیا خواهند توانست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد‌عفونی استودیوهای فیلمبرداری کار خود را در زمینه ساخت آثار سینمایی آغاز کنند. مقامات منطقه لاتزیوی ایتالیا که رم و استودیوهای بزرگ و مشهور فیلم چینه‌چیتا در آن‌ واقع شده، اعلام کرده‌اند که در آینده نه چندان دور امکان ساخت تولیدات سینمایی در این منطقه فراهم خواهد شد. اعلام این خبر به شایعاتی در رسانه‌های ایتالیا دامن زد که تولیدات آثار سینمایی در این کشور آغاز شده؛ شایعاتی که بلافاصله از سوی مقامات تکذیب شد. فرنچسکا چیما، رئیس اصلی‌ترین سازمان تولیدات سینمایی در ایتالیا نیز در این رابطه اعلام کرده است که فعالیت تولید فیلم می‌تواند به‌عنوان یک فعالیت کلی کار خود را از سر بگیرد، اما برای این مسئله باید موارد و جنبه‌های زیادی را درنظر گرفت؛ ازجمله آماده‌سازی‌ و بازگشایی دفاتر تولید فیلم. اما پیش از روشن کردن دوباره دوربین‌ها و قرار گرفتن بازیگران در برابر آنها، دولت و اتحادیه‌های سینمایی باید پروتکل‌هایی را برای فیلمبرداری ایمن، تنظیم و تأیید و به امضا برسانند. اکنون در مرحله تنظیم نهایی این پروتکل‌ها هستیم.

گشایش دوباره استودیوهای تولید فیلم در اروپا 
کشورهای ایسلند و جمهوری چک ازجمله نخستین کشورهای اروپایی هستند که مجوز تولید و ساخت فیلم را صادر کرده‌اند. به گزارش هالیوود ریپورتر، در هفته اخیر همچنین کشورهایی از لهستان گرفته تا پرتغال از طراح‌های خود برای راه‌اندازی دوباره دوربین‌های فیلمبرداری در استودیوهای فیلمسازی پرده‌برداری کردند. این کشورها با تنظیم پروتکل‌های جدید بهداشتی اجازه خواهند داد تا تولیدات فیلم‌ها چه به‌صورت محلی و چه بین‌المللی از سر گرفته شود. برخی از ضوابط بهداشتی که قرار است در پروتکل‌های بهداشتی جدید در نظر گرفته شود، جنبه عمومی دارد و هم‌اکنون از سوی بسیاری از کشورها در عرصه بین‌الملل رعایت می‌شود؛ ازجمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان فیلمبرداری به‌معنای اینکه عوامل تولید و بازیگران نباید از شعاع 2 متری به یکدیگر نزدیک شوند. استفاده از ماسک و ضد‌عفونی کردن مداوم محل تولید فیلم‌ها نیز ازجمله مواردی است که در پروتکل‌های بهداشتی مربوط به تولید آثار سینمایی باید رعایت شود.

شرایط فیلمبرداری در اسپانیا و فرانسه 
طبق پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا، در اسپانیا مجوز ساخت فیلم دست‌کم تا اطلاع ثانوی در تمام مناطق صادر نخواهد شد؛ به‌عنوان مثال در برخی از مناطق این کشور نظیر جزایر قناری و والنسیا که شیوع کرونا کمتر است در آینده مجوز فیلمبرداری و تولید فیلم به‌احتمال زیاد صادر خواهد شد، اما در شهرهای بزرگ‌تر مثل مادرید و بارسلونا که میزان شیوع کووید-19بالاتر است، احتمال کمتری وجود دارد که مجوز فیلمبرداری صادر شود. شهر پاریس در فرانسه اما از نظر ابتلا به کرونا به مناطق سبز و قرمز تقسیم شده که به‌احتمال زیاد در مناطق سبز پاریس امکان فیلمبرداری در زمان صدور مجوز تولیدات سینمایی مقدور خواهد بود و به‌طور طبیعی برای مناطق قرمز همچنان مجوزی برای فیلمبرداری صادر نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید