• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10085
+
-

چند نکته کلیدی برای سفر

چند نکته کلیدی برای سفر

خودمراقبتی، اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که فرد به‌منظور حفظ حیات و تأمین آن، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده‌‌اش انجام می‌دهد. رعایت نکات بهداشتی در سفر ازجمله نکات خودمراقبتی است. در هر منطقه‌‌ای ویروس‌ها و باکتری‌‌هایی وجود دارد که برای کسانی که در آن منطقه دائما ساکن هستند چندان مضر نیست و بدن این افراد با آنها تطابق پیدا کرده است ولی وقتی ما به جای جدید می‌رویم این ویروس‌‌ها و باکتری‌‌ها می‌تواند ما را بیمار کند و عوارض آن را تا چند روز در ما نگه دارد. تطبیق با این محیط یک هفته تا 10روز زمان نیاز دارد ولی از آنجا که این فرصت طی مسافرت کمتر فراهم می‌شود بنابراین احتمال اینکه در مسافرت دچار بیماری شوید زیاد است. رعایت چند نکته می‌تواند سلامت شما و اطرافیانتان را  در سفر تضمین کند.

 

 

خـودرو


برای سفر با خودرو باید پیش از سفر چند نکته کلیدی یادتان باشد. جعبه کمک‌‌های اولیه فراموشتان نشود و آن را زیاد دور از دسترس نگذارید. اگر کسی از اعضای خانواده‌تان در سفرهای طولانی حالت تهوع می‌گیرد، حتما قرص ضد‌تهوع مصرف کند. بهتر آن است هرجا که برای استراحت ایستادید حتما دست‌هایتان را با ماده شوینده‌ای که همراهتان برداشته‌اید، بشویید. بسیاری از صابون‌های رستوران‌‌ها و دستشویی‌‌های بین راهی خود عامل بیماری هستند. اگر برای خوردن وعده غذایی بین راه توقف می‌کنید زیر انداز تمیز، دستکش برای ساندویج درست کردن و دستمال کاغذی را فراموش نکنید.

 

 

هواپیما


در صورت رعایت‌نکردن بهداشت فردی فاصله نزدیک مسافران در هواپیما می‌‌تواند عامل آزار دیگران شود. بنابراین قبل از این سفرها که عموما زمان کمتری را نسبت به سایر وسایل نقلیه به خود اختصاص می‌دهد،حتما حمام بروید، مسواک بزنید و تا ساعت‌ها قبل از خوردن خوراکی‌‌هایی مثل سیروپیاز خودداری کنید. قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک نوزادان را عوض کنید. اگر با فردی مسن یا بیمار مسافرت می‌کنید شرایط خاص بیمارتان را برای مأمور صدور شماره صندلی شرح دهید.

 

قطار


مسافرت با قطار اگرچه جزو امن‌‌ترین سفرهاست ولی لزوما جزو تمیز‌ترین‌ها نیست. کوپه‌ها و واگن‌‌های قطار در هر سفر مورد استفاده بسیاری از مسافرانی قرار می‌‌گیرد که سبک‌زندگی مختلفی دارند. از آنجا که مسافرت با قطار عموما برای مسیرهای بلندمدت انتخاب می‌‌شود بهتر است علاوه بر مواد شوینده و دستمال کاغذی مخصوص خود، حتما ملحفه و لیوان مختص خود را همراه داشته باشید.

 

آب


یکی از مهم‌ترین نکات در سفر، مصرف آب سالم است. این مایه حیات، نیاز روزمره همه افراد است که باید فاقد آلودگی میکروبی و انگلی باشد. همیشه چند بطری آب سالم و بهداشتی برای رفع تشنگی همراهتان داشته باشید. از آنجا که هوا رو به گرمی می‌رود مصرف آب بیشتر از روز‌های قبل می‌شود. کم آبی بدن می‌تواند باعث اختلال در دستگاه گوارش شده و منجر به یبوست شود. هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی استفاده کنید. از نوشیدن آب و یخ‌های روی میز رستوران‌ها خودداری کنید. این یخ‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. سعی کنید آب آشامیدنی جوشانده شده همراهتان باشد که در مواقع ضروری مثل شست‌وشوی دست‌ها از آن استفاده کنید. نوشیدن مایعات بسیار سرد یا به‌اصطلاح یخ، به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و سبب بروز اسپاسم معده می‌شود که در روز‌های تعطیل و مسافرت اصلا مطلوب کسی نیست.

 

 

رستوران بین‌راهی


اگر ناچار شدید در رستوران‌های بین‌راهی غذا بخورید، از تمیز‌بودن قاشق ، چنگال و لیوان رستوران مطمئن شوید. از ظروف یک رستوران می‌توان تمیزی غذای آنجا را نیز مورد ارزیابی قرار داد. یک لیوان را در مسیر نور بگیرید و ببینید آیا لکه‌‌های چربی روی آن قرار دارد یا نه؟ چرب بودن قاشق و چنگال نشان از آلوده بودن محیط می‌دهد. اگر کارد و چنگال آلوده بود می‌توانید با آب و نمک،آن را کمی شست‌وشو بدهید. از خوردن غذاهایی که ترکیبات آن را نمی‌دانید مانند کتلت همبرگر و کباب کوبیده خودداری کنید. از آنجا که حرارت لازم به داخل این غذاها نمی‌رسد انتقال عوامل بیماری‌زایی مانند انواع کیست‌‌ها، لارو‌ انگل‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا از این طریق امکان‌‌پذیر است و می‌تواند مصرف‌کننده آن را در مسیر سفر یا حتی تمام تعطیلات درگیر بیماری کند. سعی کنید از سفارش دادن غذاهایی که سس دارد خودداری کنید. ادویه و نمک زیاد می‌‌تواند در مخفی کردن مزه ناسالم غذا مؤثر باشد. ماده اولیه سس‌ها زود‌آلوده و فاسد می‌شود. از مصرف سالاد‌‌های خام خودداری کنید. از آنجایی که این رستوران‌ها در مکان‌هایی قرار دارند که دسترسی به آب لوله‌کشی وجود ندارد، ممکن است ظروف خود را با آب چشمه‌‌ها، منبع‌‌های سیار و آب چاه بشویند.

 

 

غذا


هیچ غذایی سالم‌‌تر از غذای خانه نیست؛ غذایی که می‌دانید مواداولیه آن چطور تهیه شده است. بهترین غذایی که توصیه می‌شود در مسافرت‌‌های بین شهری همراه خود داشته باشید لقمه‌‌های نان ،کره و مربا و یا نان ، پنیر و گردو است.برای بین راه تخم‌مرغ کاملا پخته، کوکو سبزی و کتلت سیب‌زمینی خانگی نیز می‌توانید درست کنید؛البته به شرطی که مدت طولانی بیرون از یخچال نباشد.

 

 

اتوبوس


سفر با اتوبوس به‌دلیل کمی جای مسافران نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد. برای رعایت بهداشت در این وسیله نیز به مانند سایر وسایل قبل از صرف هرگونه خوراکی دست‌هایتان را بشویید. مطمئن شوید که راننده در بهترین رستوران ممکن نگه‌می‌دارد. توصیه می‌شود وعده‌ای که در راهید را در خانه آماده کرده و با خود ببرید. ساندویچی را که درست می‌کنید بدون گوجه، خیارشور و سس باشد تا احتمال خراب شدنش به حداقل برسد.

 

 

دارو و کمک‌های اولیه


کسانی که رژیم غذایی بدون روغن و نمک دارند باید طی سفر رژیم خود را رعایت کنند. بدون تردید اگر فردی بیماری فشار خون دارد نباید از غذاهای بین شهری که نمک بیشتری دارد استفاده کند و باید پیش از سفر برای غذای خود تمهیداتی بیندیشد. داروی خود را به‌مدت طولانی در پشت شیشه، داشبورد و یا صندوق عقب ماشین قرار ندهید. بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان چرا که امکان گم شدن چمدان یا قرار گرفتن آن در محیط خیلی سرد یا خیلی گرم وجود دارد. داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص خنک‌کننده حمل کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید