• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100671
+
-

در حاشیه سیاست

 پرده دری ایرانی در عصر تجدد
سعید حجاریان از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب در یادداشتی درباره عوارض «تجدد» در ایران نوشته که «بشر امروزی می‌خواهد خویش را در انظار نمایش دهد و پرزنته کند؛ به‌خصوص اکنون که فضای مجازی میداندار است و نرم‌افزارهای ارتباطی در اختیار است، افراد می‌توانند زینت‌های خود را بنمایانند و تفاخر بورزند.» به گزارش مشق نو، حجاریان نوشته که در جامعه ایران، این کار شدت بیشتری دارد. او درباره یکی از دلایل رواج هتاکی در جامعه ایران می‌نویسد: فرد، خشم فروخورده از محرومیت اجتماعی خود را در قالب دشنام جلوه‌ می‌دهد. علت دیگر، ربط و نسبت نانوشته میان عالمان و جاهلان است؛ یعنی زمانی‌که فرد عامی می‌بیند، عالمی متهتک دهان به درشت‌گویی می‌گشاید او هم فحش‌های چارواداری می‌دهد و متأسفانه می‌بینیم، مطابق تحقیق یکی از پژوهشگران، رکیک‌ترین فحش‌ها متعلق به ایرانیان است! حجاریان با اشاره به تعبیری از حضرت علی(ع) می‌نویسد «الْغِیبَهُ جُهْدُ الْعَاجِز»؛ غیبت، منتهای کوشش بزدلان و عاجزان است و این فرقی با کسی که با اکانت جعلی در فضای مجازی به فحاشی می‌پردازد، ندارد. وی در بخش پایانی یادداشت آورده است: در جامعه امروز ایران، یکباره دعوت‌نامه خالی از اخلاق خواننده‌ای برجسته‌ می‌شود و از سوی دیگر، روایت مجعول یک مداح در صدر اخبار می‌نشیند. این افراد محصول نظام سیاسی، تربیتی و آموزشی هستند که کاندیداهای ریاست‌جمهوری‌اش یک‌بار دست به دامن مداحان می‌شوند و دیگر بار، به فالوئرهای یک سلبریتی‌ دخیل می‌بندند. در یک کلام باید گفت، درشت‌گویی در بالا، به هتاکی در پایین منجر می‌شود.

  اصلاح‌طلبان نباید برای قدرت دست و پا بزنند
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در شرایطی به‌تدریج از صحنه کنار گذاشته می‌شوند که بنده از همان پایان مجلس ششم اعتقاد داشتم جریان اصلاحات نباید در هر شرایطی برای ورود به حکومت تلاش کنند؛ در واقع اصلاح‌طلبان نباید برای حضور در حکومت دست‌وپا بزنند. اصلاح‌طلبان باید این را درنظر داشته باشند که مشکلات مردم با «اصلاح در ساختار» حل می‌شود، در غیراین صورت حضور در قوا و نهادهای مختلف عملاً فایده‌ای نخواهد داشت. قوامی گفت:‌ اگر ساختار اصلاح نشود و قرار بر تداوم سیاست‌های غلط باشد، اگر حتی اصلاح‌طلبان در مجلس و دولت هم حاضر باشند، به‌دلیل سیستم غلطی که در نظام تصمیم‌گیری برقرار است‌ نمی‌توانند کاری انجام بدهند. بدین‌ترتیب مردم پیش خود می‌گویند وقتی قرار بر عدم‌کارایی‌ اصلاح‌طلبان است، به چه دلیل باید به آنها رأی بدهیم.

  کنایه‌های دبیر موتلفه به قالیباف
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهاراتی را درباره ویژگی‌های رئیس مجلس مطرح کرده است که به‌نظر می‌رسد کنایه‌ای به محمدباقر قالیباف باشد؛ او در گفت‌وگویی با پایگاه خبری نما با بیان اینکه حسن شهرت یکی از ملاک‌های ریاست مجلس است، گفت: فساد اقتصادی همواره لطمه‌های جدی به ریشه‌های اقتصاد کشور وارد می‌کند و به نوعی حق مردم در این فرایند به‌شدت تضییع می‌شود؛ بنابراین کسی که جایگاه ریاست مجلس گام دوم را کسب می‌کند باید همت عالی و اصلی‌اش ریشه کن‌کردن فساد باشد؛ لذا با این استدلال شایسته نیست در کارنامه  خدمتی نامزد‌های رئیس و هیأت رئیسه مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد.

  مخالفت پایداری‌ها با قالیباف
الیاس نادران، منتخب مردم تهران در مجلس در توییتی از مخالفت جبهه پایداری‌ها با محمدباقر قالیباف روایت کرده و نوشته است: «آنها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و سازوکارهای روشن فرایند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟» وی در توییت دیگری نوشت: «‎در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضدوحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید