• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100641
+
-

جشنواره فیلم کن تعطیل شد

برای اولین بار، فیلم‌های کن در ونیز

جشنواره
جشنواره فیلم کن تعطیل شد


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

تیری فرمو، مدیر جشنواره کن از برگزار نشدن این جشنواره در سال2020 به‌دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا خبر داد. او در توضیح این مطلب افزود: این جشنواره با حضور فیزیکی عوامل و دست‌اندرکاران سینما برگزار نخواهد شد. به گزارش ورایتی و گاردین، تیری فرمو ضمن اعلام این خبر گفت: فیلم‌های پذیرفته شده در این رویداد با برچسب جشنواره کن2020 در قالب فهرست رسمی فیلم‌های منتخب کن در جشنواره‌های پاییزه ازجمله جشنواره فیلم ونیز به نمایش در خواهند آمد. به گفته تیری فرمو اسامی این فیلم‌ها در ‌ماه ژوئن اعلام خواهد شد و تنها فیلم‌هایی در فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره کن قرار خواهند گرفت که در تابستان2020 یا بهار2021 در سالن‌های سینما به نمایش در آیند.
پیش‌تر به‌دلیل شیوع ویروس کووید-19 برگزاری جشنواره کن از ‌ماه مه سال2020 به ژوئن سال‌جاری به تعویق افتاده بود. خبر برگزار نشدن حضوری این جشنواره به تمام اما و اگرها درباره آن پایان داد و مشخص شد جشنواره فیلم کن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی در سال2020 برگزار نخواهد شد.

پایان رقابت؛ آغاز همکاری
شیوع ویروس کرونا باعث شده تا جشنواره‌های بین‌المللی کن و ونیز رقابت سینمایی دیرینه را کنار بگذارند و جهت نمایش فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینمایی با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش ورایتی، این همکاری‌ها به این دلیل صورت خواهد گرفت که به‌احتمال زیاد بر اثر کاهش شیوع ویروس کووید-19 امکان نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره کن در جشنواره‌های پاییزه مهیاتر خواهد بود.
مقامات جشنواره ونیز پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند که در تلاش هستند این جشنواره در سال2020 با نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما برگزار شود. طبق برنامه، جشنواره فیلم ونیز قرار است از تاریخ 2تا 12سپتامبر2020 (12 تا 22شهریور99) برگزار شود.

فیلم‌های منتخب کن در ونیز2020
مدیر جشنواره فیلم کن اعلام کرد قرار است به‌منظور نمایش فیلم‌های منتخب این جشنواره با سایر جشنواره‌های بین‌المللی فیلم که در نیمه دوم سال2020 برگزار می‌شوند، نظیر جشنواره ونیز همکاری‌هایی صورت گیرد. تیری فرمو با بیان اینکه فیلم‌های منتخب و کن به‌احتمال زیاد درصورت کاهش شیوع کرونا در جشنواره‌های بین‌المللی نیمه دوم سال نظیر تورنتو، دوویل، آنگولم، سن سباستیان، نیویورک، بوسان و جشنواره لومیر در لیون به نمایش در خواهد آمد، افزود: با مقامات جشنواره ونیز پیش‌تر درباره ایده نمایش مشترک فیلم‌ها صحبت کرده بودیم. به گفته تری فرمو، این ایده اکنون در توافق با مقامات جشنواره فیلم ونیز جنبه واقعیت به ‌خود خواهد گرفت.

دورنمایی روشن از همکاری پس از شبی سیاه
تا پیش از اعلام خبر برگزار نشدن جشنواره کن به روال گذشته و بدون حضور فیزیکی عوامل و دست‌اندرکاران سینما و بدون نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما، احتمال همکاری میان دو جشنواره معتبر کن و ونیز چندان محتمل نبود. حدود یک ‌ماه قبل مدیر جشنواره ونیز احتمال همکاری مشترک با جشنواره فیلم کن را بعید دانسته بود. روبرتو چیکوتو، رئیس جشنواره فیلم ونیز ضمن اینکه گفته بود، معتقد است می‌توان جشنواره فیلم ونیز را در زمان مقرر یعنی‌ ماه سپتامبر2020 (شهریور) افتتاح کرد در مصاحبه با خبرگزاری آنسای ایتالیا درباره احتمال همکاری با مسئولان جشنواره کن به‌منظور اتخاذ تدابیری برای برگزاری این دو جشنواره معتبر در دوران شیوع کرونا ازجمله نمایش مشترک فیلم‌های منتخب این دو جشنواره در ونیز2020، گفته بود: احتمال هرگونه همکاری با مسئولان جشنواره کن در این رابطه را رد نمی‌کنم و ممکن است در این راستا هر اتفاقی رخ دهد. اما مسئولان جشنواره کن هنوز درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در سال‌جاری تردید دارند. تا جایی که تیری فرمو، رئیس جشنواره کن بر این مسئله اصرار دارد که همچنان در حال بررسی وضعیت و امکان برگزاری جشنواره کن است. او حتی به این مسئله کوچک‌ترین اشاره‌ای نمی‌کند که چه کاری قرار است در این زمینه انجام دهد. بنابراین ما همچنان طبق برنامه پیش خواهیم رفت. 
خلاصه اینکه، در زمانی که مسئولان کن هنوز تردید دارند و اعلام می‌کنند که همچنان در حال فکرکردن درباره برگزار کردن یا برگزار ‌نکردن جشنواره هستند، هیچ گفت‌وگویی میان ما و آنها رخ نخواهد داد. چیکوتو حتی برگزار کردن مشترک جشنواره کن و ونیز را در حد فرضیه‌ای غیرمحتمل دانسته بود، اما با مشخص شدن این مسئله که جشنواره کن2020 مانند سابق برگزار نخواهد شد و اعلام این خبر که مقامات این جشنواره صرفا فیلم‌های منتخب این جشنواره را جهت نمایش در سالن‌های سینما معرفی خواهند کرد، اوضاع در زمینه همکاری میان جشنواره‌های ونیز و کن تغییر کرده و به‌نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود که فیلم‌های منتخب جشنواره کن در کنار فیلم‌های منتخب جشنواره ونیز در ونیز2020 نمایش داده شوند. البته درصورتی که تا زمان برگزاری جشنواره ونیز در شهریورماه99 (ماه سپتامبر2020)، شرایط برای حضور تماشاگران در سالن‌های سینما مهیا شود.

ذهنیت مشترک مدیران 2جشنواره رقیب
تیری فرمو که یکی از هواداران پروپاقرص نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینماست اعلام کرده که با نمایش فیلم‌های رسمی منتخب کن در جشنواره‌های سینمایی پاییزه درصدد است سینماروها را به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما در فصل پاییز ترغیب کند. او در این‌باره گفته است که سینما و صنایع وابسته به آن از زمان شیوع کرونا مورد تهدید قرار گرفته‌اند، در نتیجه ما باید با قاطعیت اهمیت سالن‌های سینما را در ذهن تماشاگران سینما، با انرژی، وحدت و همبستگی بازسازی کنیم.
روبرتو چیکوتو نیز در این زمینه با تیری فرمو هم عقیده به‌نظر می‌رسد، چیکوتو مخالف بسته‌بودن سالن‌های سینماست و پیش‌تر مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده بود که فیلم‌های حاضر درهفتادوهفتمین جشنواره ونیز تنها به‌صورت آن‌لاین نمایش داده شوند. او ‌بر این باور است که می‌توان امکان نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما در جشنواره ونیز را طبق روال دوره‌های گذشته این جشنواره ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مهیا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید