• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100528
+
-

نشانگان جدیدی که ویروس کرونا در کودکان ایجاد می‌کند


علی ملائکه
 روزنامه نگار و پزشک


ویروس کرونا، بزرگسالان را بیشتر و شدیدتر از کودکان مبتلا می‌کند، اما شمار فزاینده‌ای از کودکان در چند کشور جهان دچار عوارضی التهابی شده‌اند که به ویروس کرونا مربوط است. این عارضه التهابی شبیه یک عارضه شناخته‌شده در پزشکی کودکان به نام «بیماری کاوازاکی» است.
بیماری کاوازاکی عارضه التهابی نادری که علت دقیق آن معلوم نیست، معمولاً در کودکان با تب بالا، درد شکم، دانه‌های پوستی، بزرگی غدد لنفاوی، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها، زبان قرمز مانند توت‌فرنگی، تورم و قرمزی انگشتان دست و پا و قرمزی چشم‌ها بروز می‌کند.
بیماری کاوازاکی باعث التهاب و تورم رگ‌های خونی می‌شود و از جمله ممکن است رگ‌های تغذیه‌کننده عضله قلب (شریان‌های کرونری) را مبتلا کند و باعث گشاد شدن غیرطبیعی (آنوریسم)آن‌ها شود. عوارض قلبی این بیماری ممکن است مرگبار باشند.
تا به‌حال در طول شیوع ویروس کرونا، موارد متعددی از عارضه التهابی شبیه بیماری کاوازاکی در کودکانی که مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند یا آزمایش آنتی‌بادی مثبت ویروس کرونا داشته‌اند، در اروپا و آمریکا و چند مورد مرگ ناشی از آن از انگلیس و آمریکا گزارش شده است.
پزشکان آمریکایی و انگلیسی این عارضه التهابی شبیه بیماری کاوازاکی در کودکان دچار ویروس کرونا را به‌عنوان یک بیماری جدید در پزشکی اطفال «نشانگان التهاب چندسیستمی کودکان» (PIMS)نامیده‌اند.
PIMSبراساس تعریف برای توصیف عارضه جدیدی به‌کار می‌رود که در کودکان مبتلا ویروس جدید کرونا که پس از بهبودی اولیه به‌صورت التهاب شدید در اندام‌های گوناگون بدنی و علائم مربوط به آن بروز می‌کند.
علائم این نشانگان شبیه به بیماری کاوازاکی است. کودکان مبتلا به PIMSمعمولاً سالم و بدون بیماری زمینه‌ای هستند و هنگام عفونت با ویروس جدید کرونا علائم آشکاری مانند سرفه و تنگی نفس را بروز نمی‌دهند.این عارضه جدید نیز اگر درمان نشود می‌تواند عوارض قلبی مرگباری ایجاد کند.
تشخیص زودرس این عارضه به‌وسیله متخصصان کودکان و ارجاع فوری بیماران به مراکز تخصصی ضروری است.
درمان‌هایی که برای درمان این عارضه به‌کار رفته‌اند شامل داروهای استروئیدی، ایمونوگلوبولین داخل وریدی، آسپیرین، آنتی‌بیوتیک و اکسیژن بوده‌اند و در موارد وخیم کودکان به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید