• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100489
+
-

همه نمی‌دانند

اصغر فرهادی تولید فیلم جدیدش را با چراغ خاموش جلو می‌برد

همه نمی‌دانند

محمد ناصر احدی_روزنامه نگار

2سال از آخرین باری که فیلمی از اصغر فرهادی اکران شده گذشته و طبیعی است که رسانه‌ها علاقه‌مند باشند بدانند پروژه جدید این کارگردان برنده 2جایزه اسکار چه خواهد بود.  در سال2018، فرهادی با فیلم «همه می‌دانند» با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن را افتتاح کرد، اما این فیلم از همان نخستین نمایش‌هایش نتوانست مثل «جدایی نادر از سیمین»  
(2011 / 1389) به فیلم محبوب منتقدان و حتی طرفداران سرسخت فرهادی بدل شود. از آن زمان به بعد، این موضوع مطرح شد که فرهادی زمانی می‌تواند موفقیت‌هایش را تکرار کند که به سرزمین مادری‌اش بازگردد و درباره جامعه ایرانی فیلم بسازد. 
حال این روزها خبرهای ضدونقیضی درباره فیلم جدید فرهادی با عنوان «یک‌قهرمان» منتشر شده که قرار است تابستان امسال در شیراز فیلمبرداری شود. دلیل ضد ‌و نقیض بودن این اخبار هم این است که فرهادی به‌دلیل نوع داستان غافلگیرانه فیلم‌هایش که قصد شگفت‌زده کردن مخاطب و به‌اصطلاح رو دست زدن به تماشاگر را دارد، سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند در زمان تولید فیلم هیچ خبری به بیرون درز نکند که هم داستان فیلمش لوث نشود و هم مخاطب علاقه‌مند به آثار وی که چیزی درباره فیلم جدید او نمی‌داند، برای دیدن فیلمش عطش بیشتری داشته باشد. 
«یک قهرمان» با همکاری کمپانی ممنتو فیلمز اینترنشنال که در ساخت 3فیلم آخر فرهادی با او همکاری داشته تولید می‌شود و با وجود اینکه جزئیاتی از داستان این فیلم منتشر نشده اما گویا، به سیاق اغلب کارهای فرهادی، درامی پر تعلیق است که همین موضوع سبب می‌شود احتمالا تا لحظه اکران فیلم خبر بیشتری درباره آن منتشر نشود. هنوز مشخص نیست فرهادی در این فیلم با چه بازیگرانی کار خواهد کرد. در بعضی خبرها آمده فرهادی برای ساخت این فیلم با گروهی از بازیگران شناخته‌شده ایرانی که پیش‌تر با آنها کار نکرده همکاری می‌کند و حتی نام بازیگرانی همچون نوید محمدزاده، امیر جدیدی و جواد عزتی نیز مطرح شده است. از سوی دیگر، بعضی منابع دیگر به همکاری فرهادی با بازیگران بومی و ناشناخته شیرازی برای ساخت فیلم جدیدش اشاره کرده‌اند. با توجه به کارنامه فرهادی می‌توان گفت او از نخستین فیلمش به همکاری با بازیگران حرفه‌ای مشهور در کنار بازیگرانی که چندان شناخته شده نیستند تمایل داشته، اما تاکنون سراغ نابازیگران نرفته است و می‌توان احتمال داد که در فیلم جدیدش باز هم از ترکیب بازیگران شناخته‌شده و بازیگران نه چندان معروف استفاده کند. هنوز حرفی از نام سایر عوامل این فیلم به میان نیامده است.
نکته دیگر درباره نام این فیلم (یک قهرمان) است که با توجه به ذائقه سینمایی فرهادی و پرهیزش از انتخاب نام‌های جهت‌دار که محتوا یا موضع‌گیری اخلاقی فیلم را بروز دهد، می‌توان احتمال داد که عنوانی قطعی نباشد و چه‌بسا مثل فیلم «فروشنده» (2016 / 1394) که در ابتدا «برسد‌به‌دست‌آهو» نام داشت، در ادامه نام دیگری برای آن انتخاب شود.
همه اینها در حد حدس و گمان است و برخی سؤالات درباره هر پروژه جدیدی از فرهادی تا زمانی که فیلمش اکران نشده، پاسخ قطعی و دقیقی ندارد و جز کارگردان و گروه تولید، کسی نمی‌تواند مدعی باشد که از همه جزئیات خبر دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید