• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100212
+
-

غریبه‌ها در والیبال چه می‌کنند؟

حضور افرادی غیر از خانواده والیبال در هیأت‌رئیسه و انتخاب وحید مرادی، رئیس اسبق فدراسیون شنا به‌عنوان مشاور عالی با اعتراض کارشناسان والیبال روبه‌رو شده است

  لیلی خرسند

بیشتر کسانی که به‌تازگی در فدراسیون والیبال حکم گرفته‌اند یا بدون حکم در مسندی نشسته‌اند، از جامعه والیبال نیستند و این موضوعی است که با اعتراض دست‌اندرکاران این رشته روبه‌رو شده است.
علی مونسان و فریبا محمدیان 2نفری هستند که با حکم وزیر ورزش به عضویت هیأت‌رئیسه فدراسیون درآمده‌اند. مونسان وزیر وزارتخانه تازه‌تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است؛ بدون تجربه و سابقه‌ای در ورزش. محمدیان سابقه موفقی در ورزش دارد. رئیس فدراسیون اسکیت بوده و مدیریت قابل‌قبولش در این فدراسیون او را به معاونت ورزش زنان در وزارت ورزش رساند ولی به‌دلیل بازنشسته بودن خیلی زود از این سمت کنار رفت اما هیچ تجربه‌ای در والیبال ندارد. این دو که ارتباطی با والیبال ندارند، در حالی حکم گرفته‌اند که افراد دیگری هم برای عضویت در هیأت‌رئیسه پیشنهاد شده بودند؛ ناصر میرفخرایی، بهنام محمودی، محمود افشاردوست و مصطفی کارخانه، چهره‌های والیبالی که به‌نظر می‌رسد اعضای افتخاری هیأت‌رئیسه باشند.
غیر از اعضای هیأت‌رئیسه در پست‌های دیگر هم غیروالیبالی‌ها در صدر هستند. فدراسیون هنوز نایب‌رئیس مردان و زنان را انتخاب نکرده است. میلاد تقوی، دبیر فدراسیون با اینکه سابقه ریاست در هیأت والیبال مازندران را دارد، در جامعه والیبال خیلی چهره شناخته‌شده‌ای نیست. از همه مهم‌تر اینکه وحید مرادی، مشاور عالی فدراسیون است. او پیش از این رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بوده و چند سالی هم در فدراسیون قایقرانی پست داشته است. مرادی در همین مدت کم توانسته جایگاه نفر دوم را در فدراسیون والیبال بگیرد.جمشید حمیدی، کارشناس والیبال این انتصاب‌ها را خیلی به نفع والیبال نمی‌داند: «به ظاهر افراد والیبالی در فدراسیون کار را به‌دست گرفته‌اند. افرادی در هیأت‌رئیسه نشسته‌اند که از چهره‌های والیبال هستند، اما هیچ‌کدام از آنها حکم ندارند و حضورشان افتخاری است؛ این یعنی آنها تصمیم‌گیرنده نیستند. فدراسیون کارگروهی را هم تشکیل داده که همه اعضا والیبالی هستند اما نقش این کارگروه مشورتی است؛ پیشنهادهایی که آنها می‌دهند باید در هیأت‌رئیسه تصویب شود. وقتی بیشتر نفرات در هیأت‌رئیسه غیروالیبالی باشند، احتمال دارد که پیشنهادها تصویب نشود.» اعضای هیأت‌رئیسه هنوز کامل نشده و خیلی‌ها امیدوارند که نفرات والیبال هم روزهای آینده حکم بگیرند. شاید به همین دلیل است که حمیدی خیلی به حکم‌هایی که صادرشده، ایراد نمی‌گیرد. مسئله او در دیگر بخش‌هاست: «12سال پیش امیر خوش‌خبر از بسکتبال به والیبال آمد و سرپرست تیم ملی شد. امروز هم می‌بینیم وحید مرادی از شنا به والیبال آمده و مشاور عالی شده. همه جلساتی که در این مدت برگزار شده، با سخنرانی مرادی به پایان رسیده. او نقش کلیدی و مهمی در فدراسیون دارد. به اندازه خود داورزنی قدرت دارد. باید از داورزنی بپرسیم در کدام فدراسیون یک چهره والیبالی سمت دارد؟ آیا در کشتی اجازه می‌دهند یک قهرمان یا یک مدیر والیبالی پست بگیرد؟ در بسکتبال، دوومیدانی یا تنیس چطور؟ چرا در والیبال هر کسی راحت می‌تواند وارد شود و خیلی زود هم برای خودش جا باز کند؟»

  علی شاکری: نیروی اجرایی تربیت نشده
برای علی شاکری از کارشناسان والیبال هم این سؤال مطرح است که چرا فدراسیون به‌جای استفاده از چهره‌های تحصیلکرده خود والیبال افراد دیگر را ترجیح می‌دهد: «اگر والیبال خودش نیرو نداشت، می‌شد پذیرفت که افراد غیروالیبالی کار را به‌دست بگیرند اما والیبال نفر کم ندارد.» از نظر شاکری در سال‌های گذشته فدراسیون توازن لازم برای پرورش نیروها نداشته است: «در 12سال گذشته‌ای که داورزنی رئیس فدراسیون بود، در پرورش نیروهای اجرایی و کادری ضعیف عمل شد. چهره‌هایی مثل محمود افشاردوست و علی فتاحی که از تحصیلکرده‌های والیبال هستند وارد بدنه مدیریتی فدراسیون شدند اما با بازگشت داورزنی به فدراسیون این نفرات هم از چرخه تصمیم‌سازی خارج شدند.» شاکری معتقد است که فدراسیون‌ها بیشتر در بعد فنی کار کرده‌اند: «محمدرضا یزدانی‌خرم والیبال ایران را از سطح درجه3 آسیا به درجه یک رساند. داورزنی هم با بردن ایران در لیگ جهانی، موفقیت‌های جهانی برای ایران آورد اما ما در بخش‌های دیگر هم در این حد رشد داشته‌ایم؟ باید بگویم نه. به‌جز خود داورزنی که در فدراسیون جهانی و کنفدراسیون سمت دارد، نیروهای دیگر ما جایگاهی ندارند. در این سطحی که والیبال ما هست، چرا باید فقط فرهاد شاه‌میری در سطح داوری بین‌المللی مطرح باشد؟ ما حتی برای رئیس کمیته‌ها هم مشکل داریم. برای ریاست کمیته مسابقات از وزارت ورزش نیرو آورده‌ایم. هنر مدیریت این است که افراد تحصیلکرده را وارد چرخه مدیریت کند و آنها را برای گرفتن سمت بسازد. همانطور که تیم ملی نیاز به تغییر نسل دارد در بدنه اجرایی و اداری هم باید نفرات جدید ساخته شود.» مسئله دیگری که شاکری مطرح می‌کند نوشتن چارت جدید برای فدراسیون است؛ کاری که وحید مرادی انجام آن را به‌دست گرفته است. ادغام بعضی از کمیته‌ها یکی از نگرانی‌های خانواده والیبال است. دیروز در برنامه ورزش و مردم درباره این موضوع از داورزنی سؤال شد اما او پاسخ درستی نداد و به گفتن «نگران نباشید کارها انجام می‌شود» بسنده کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید