• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100004
+
-

تکمیل قطعات پرونده بانک سرمایه

رأی محکومیت ۷نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه صادر شد

اصغر صوفی _ خبرنگار

سخنگوی قوه قضاییه از صدور رأی محکومیت برای ۷نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان که عموما از مجموعه مدیریتی هستند، خبر داد و گفت: ۳۸جلد پرونده بوده و ۵۷۰صفحه که رسیدگی به آن کار سنگینی محسوب می‌شد. 
محمد رضاخانی مدیرعامل وقت بانک سرمایه، یاسر ضیایی شیرکلاهی قائم‌مقام وقت بانک، خیرالله بیرانوند مدیرعامل وقت، بهمن خادم عضو هیأت مدیره بانک، مهرداد باقری عضو هیأت مدیره، پرویز احمدی مدیرعامل دیگر و علیرضا حیدری‌پور 7متهمی هستند که غلامحسین اسماعیلی از صدور حکم قطعی برای آنها خبر داد. پیش از این و طی سال گذشته، برای ده‌ها نفر از متهمان پرونده فساد سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان احکام مجازات سنگین و حبس‌های طولانی‌مدت صادر شده است. 
سیدابراهیم رئیسی طی روزهای گذشته در جریان دیدار با فرهنگیان، گفت: این پرونده با حدود ۲۰‌متهم در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت و احکام نسبت به این افراد صادر شد و از پرونده‌هایی بود که به‌صورت قاطع مورد رسیدگی قرار گرفت. رئیس قوه قضاییه افزود: بخشی از مبالغی که از این صندوق به یغما برده شده بود، با حکم دادگاه برگشت و بخش‌های دیگر هم با قدرت برگشت داده خواهد شد. پرونده بانک سرمایه یا صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های قضایی بود که برگزاری دادگاه‌های علنی آن طی سال‌98 مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ پرونده‌ای که رسول قهرمانی، نماینده دادستان رسیدگی به آن را آبروی قوه قضاییه توصیف کرده بود. پرونده‌ای که حجم تخلفات مالی صورت‌گرفته در آن با ارقامی مانند 8هزار میلیارد و 13هزار میلیارد تومان وصف می‌شود. این پرونده دارای متهمانی دانه‌درشت است که برخی از آنها دارای مسئولیت مهم دولتی در دوره‌های گذشته بوده و برخی نیز به سبب آقازادگی و نسبت خویشاوندی با مسئولان شناخته می‌شوند. در این پرونده از وزیر سابق گرفته تا داماد وزیر و فرزند فرمانده ارشد نظامی به عنوان متهم‌ حضور دارند؛ متهمانی که با پول فرهنگیان، فسادهای عظیم و جرائم مالی گسترده رقم زده و نظام اقتصادی کشور را با اخلال عمده مواجه کرده‌اند.

سایر پرونده‌ها و دیگر متهمان‌
پرونده فساد بانک سرمایه به‌قدری گسترده است که پس از برگزاری 33جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات متهمان اصلی این پرونده و صدور حکم نهایی، هم‌اکنون پرونده‌های فرعی دیگری در ارتباط با این پرونده بزرگ فساد در حال رسیدگی بوده و هنوز حکم قطعی برای تعدادی از متهمان صادر نشده است. سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته اعلام کرد که پرونده ۲۰نفر دیگر به دادگاه کیفری‌۲ ارسال شده است. یکی از متهمان سرشناس پرونده بانک سرمایه، سیدمحمد امامی، تهیه‌کننده سینما و سریال‌های خانگی ازجمله سریال‌های «شاهگوش» و «شهرزاد» و شماری از فیلم‌های دیگر است. گاهی از او به‌دلیل پرداخت دستمزدهای کلان به هنرپیشه‌ها به عابر بانک سینماگران یاد می‌شود. امامی از مهرماه سال‌97 در ارتباط با اتهاماتش در پرونده بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برد. نقش او در تخلفات مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بسیار پررنگ و پیچیده است، اما تاکنون به اتهامات او در دادگاه رسیدگی نشده است. اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته اعلام کرد که کیفرخواست امامی صادر شده و این فرد به‌زودی محاکمه می‌شود.

   سرنوشت مبهم متهم جنجالی

پرونده بانک سرمایه یک متهم جنجالی دیگر هم دارد که وضعیت رسیدگی به اتهامات او نامشخص است؛ فردی به نام «محمدعلی هادی» عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه که در چندین جلسه دادگاه بانک سرمایه حاضر شده و به دفاعیات خود پرداخته است. اما به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده او به یکباره به دادگاه ویژه روحانیت رفت و دیگر از سرنوشت آن خبری نیست. قاضی مسعودی در جلسه بیست‌و‌نهم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، گفت: این متهم از چندین تن از مراجع، گواهی روحانیت را به دادگاه داده است. به همین جهت عدم‌صلاحیت دادگاه ویژه را اعلام کردیم و پرونده متهم به‌دلیل اینکه روحانی است، به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است. سایت تابناک هم درباره متهم هادی نوشته است: «محمد‌علی هادی نجف‌آبادی که از خویشاوندان آیت‌الله منتظری بود. بعد از پیروزی انقلاب و در سن 30سالگی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد. او در ماجرای مک‌فارلین مذاکره‌کننده تیم ایران با تیم آمریکا بود و در دستگاه دیپلماسی به مقام سفیر ایران در امارات و عربستان نایل شد. محمد‌علی هادی حالا در سن ۷۱سالگی به‌عنوان عضو هیأت رئیسه بانک سرمایه و از متهمان اختلاس و اخلال در نظم اقتصادی کشور، پشت سر هادی رضوی ۳۵ساله داماد وزیر قرار گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید