• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100003
+
-

آخرین نطق علی مطهری در 12سال نمایندگی

مجلس را ضعیف کردند

علی مطهری: می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم

مجلس
مجلس را ضعیف کردند

نفس مجلس دهم به شماره افتاده اما همین مجلس که متهم به ناکارآمدی و ضعف است در آخرین روزهای حیاتش، گویا برای اعاده حیثیت برخاسته است. آن طرح اصلاح قانون انتخابات که 2روز پیش تصویب شد اگرچه نوشدارویی بود بعد از مرگ سهراب، اما حداقل، کاری که مجالس دیگر به تأخیر انداخته بودند در وانفسای کرونا مجلس دهم انجام داد. دیروز هم علی مطهری در نطقی که باید آخرین نطقش در 3دوره نمایندگی‌اش باشد از آبروی مجلس دفاع کرد و گفت اگر کاری هم در مجلس انجام نمی‌شود به‌خاطر این است که نمی‌گذارند. او همچنان گفت که بیرون از مجلس، ابر و باد و مه و خورشید دست به‌دست هم داده تا مجلس ناکارآمد جلوه کند؛ چنانچه از دخالت‌های مجمع سخن گفت؛ از مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران کشور حرف به‌میان آورد و از رد صلاحیت‌ها گفت و با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت‌ها گفت: خیال نکنید که مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. از میان همین نمایندگان مجلس یازدهم افراد حر و آزاده‌ای خواهند بود که به رفتارهای شما اعتراض می‌کنند.

حمله به وزیر، انتقاد از داماد
علی مطهری، نماینده تهران با بیان اینکه «ما که دیگر از این مجلس می‌رویم اما مجلس یازدهم این مسائل را دنبال کند» ابراز عقیده کرد: موضوع دیگر مسئله استیضاح و مصلحت‌سنجی‌هایی است که گاهی هیأت رئیسه انجام می‌داد و یا موضوع تأثیرپذیری از خارج مجلس، برای مثال استیضاح وزیر کشور را در آبان و یا آذرماه مطرح کردیم. وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان است که در آن مدت افرادی کشته شدند. ما هم بر سر این موضوع محکم ایستاده بودیم تا از حد نصاب نیفتد. از آقای لاریجانی با وجود اینکه داماد ما هم هستند انتقاد داریم ولی اجازه ندادند که این کار انجام شود. ابتدا به ما گفته شد اکنون شرایط مناسبی برای این موضوع نیست و آن را به بعد از انتخابات موکول کنید. حالا هم گفتند این موضوع به‌دلیل کرونا عقب بیفتد. هنوز هم دیر نشده که این موضوع را در دستور جلسه بگذارید، همه امضاکنندگان هم پای امضای‌شان هستند.

نماینده مردم هستیم
به‌گزارش ایسنا، فرزند شهید مطهری ادامه داد: می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم. لازم است مجلس یازدهم این مسئله سیاست‌های کلی را برطرف کند؛ چرا که مجلس بسته می‌شود این سیاست‌ها همچون قانون اساسی و یا متمم قانون اساسی نیست. به مسئله آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید. شما نماینده کل مردم ایران هستید نه صرفا افرادی که به شما رأی دادند. شما نماینده نظام نیستید. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که نماینده نظام هستند درصورتی که شما نماینده مردم هستید. اگر تزاحمی میان حق نظام و حق مردم پیدا شد باید ببینید حق با کدام طرف است. اینکه به بهای حفظ نظام حقوق افراد ضایع می‌شود شما نباید بی‌تفاوت باشید.

همه علیه مجلس
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گاهی می‌گویند مجلس ناکارآمد است. مجلس دهم از مجلس نهم و هشتم ضعیف‌تر نبوده و در برخی نقاط هم قوی‌تر بود. اگر کارآمدی آن ضعیف شده نمی‌توان نقش عوامل خارجی را در این موضوع نادیده گرفت. در اوایل همین مجلس درباره رد صلاحیت بعد از رأی مردم راجع به منتخب مردم اصفهان استفساریه‌ای داشتیم. در این خصوص مجلس تصویب کرد که شورای نگهبان حق ندارد پس از تأیید صلاحیت و رأی مردم کسی را رد صلاحیت کند. هنوز مجمع تشخیص مصلحت به این موضوع رسیدگی نکرده است.
مطهری عنوان کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه نیز دست مجلس را بست. از سوی دیگر انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام واقعا خطری است که مجلس را تهدید می‌کند. این موضوع چه معنایی دارد که نهادی غیراز شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی کند. این موضوع خلاف قانون اساسی است. هیچ نهادی غیراز شورای نگهبان نمی‌تواند مصوبات مجلس را در انطباق شرع و قانون اساسی بررسی کند. تشخیص انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی نیز با خود مجلس است. هنگامی که مجلس به موضوعی رأی داد دیگر شما حق ندارید آن را بررسی کنید و با استناد به یک سیاست مصوبات ما را یک یا 2سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه دارید. بلایی که بر سر موضوع پالرمو آمد در همین خصوص بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید