• دو شنبه 25 فروردین 1399
  • الإثْنَيْن 19 شعبان 1441
  • 2020 Apr 13

خطر پسماندهای کرونایی؛ بیخ گوش شهرها

دفن پسماندهای کرونایی، مانند زباله‌‌های معمولی، باعث دغدغه‌های بهداشتی و زیست‌محیطی مردم و برخی مسئولان شده است
دفن غیراصولی پسماند سال‌هاست که دغدغه زیست‌محیطی و عاملی برای تهدید سلامت در شهرهای مختلف کشورمان است؛ اتفاقی که این روزها با شیوع کرونا به شکلی جدی مورد توجه قرار گرفته و دفن اصولی پسماند بیمارستان‌های درگیر با این بیماری را به دغدغه‌ای اساسی تبدیل کرده است.

گوشی‌های‌گران، دانش‌آموزان فقیر

این روزها با شیوع نوع جدید ویروس کرونا خیلی‌ها که قبل از این اینترنت و فناوری را فقط اسباب سرگرمی تصور می‌کردند به ارزش و امکانات تکنولوژی‌های جدید پی برده‌اند.

در جهان رو به تغییر شایسته تقدیریم

طراوت نوروز و بهار۹۹ امید به آینده و بازگشت نشاط و سرزندگی انسان‌ها و ملت ایران و شهروندان پایتخت را نوید می‌دهد و توفان سهمگین کرونا نباید مانع درک زیبایی این پیام شود:

ضرورت توجه به سلامت پاکبان‌ها

با آغاز شیوع ویروس کرونا و مشاهده نخستین نمونه‌های بیماری، سازمان مدیریت پسماند در گام نخست و براساس سیاست‌های اتخاذشده، تفکیک زباله را به‌مدت یک‌ماه متوقف کرد و پسماند‌ها به‌صورت تجمیعی برای دفن انتقال پیدا کردند؛ اقدامی که می‌توان آن ‌را گام اول برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا نامید.

بحران بیولوژیک در نظام هژمونیک

​​​​​​​پس از پایان جنگ جهانی دوم شاید هیچ‌گاه تصور آن نمی‌رفت که پس از دهه‌ها نه یک جنگ سوم، بلکه یک اپیدمی توسط یک ویروس ناشناخته این چنین نظم جهانی را در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با خطر جدی و دگرگون‌کننده مواجه کند.

ابتلای تولید به بیکاری کرونایی

هشدار نسبت به افزایش بیکاران ناشی از کرونا به 4 میلیون نفر، تازه‌ترین اظهارنظری است که یک مقام رسمی مطرح کرده اما فعلاً بررسی‌ها نشان می‌دهد 3.3 میلیون نفر از شاغلان رسمی کشور در معرض آسیب‌های ناشی از محدودیت‌های کرونا قرار گرفته‌اند و طبیعتاً نیازمند تمهیداتی برای گذران معیشت و بازگشت به کار هستند.

فرصت غربالگری کرونا در ایستگاه‌های مترو

ایستگاه‌های شلوغ مترو و بی‌آرتی تهران همان اندازه که تهدیدی برای سلامت میلیون‌ها شهروند هستند، می‌توانند فرصتی برای قطع زنجیره کرونا در پایتخت باشند.