15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
شماره 7397
زندگی
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
بخشی از جاذبه‌ها، طبیعی و موجودند یعنی لازم نیست برای آنها کاری انجام دهید، خودشان وجود دارند و صرفا‌ باید از آنها به صورت مدیریت‌شده استفاده کنید حتی گاهی لازم نیست مدیریتی هم بکنید و خود این جاذبه‌ها، دیگران را جذب می‌کنند.
جایی در خلیج‌فارس و در نزدیکی‌های تنگه مهم هرمز که یک‌جورهایی شاهراه تنفسی خلیج‌فارس محسوب می‌شود، جزیره هرمز آرام گرفته است.
هفت اقلیم
سیاهی شب رنگ و رخسارش پریده انتهای افق آبی تند و تیره‌ای قلب سیاهی را می‌شکافد و پیش می‌آید. شب در آستانه فروپاشی است ساعت از سه‌‌ونیم شب هم گذشته. در این ساعت نقطه‌ای از پایتخت پاتوق شبگردهای شاید وسواسی است. آنهایی که می‌خواهند بی‌وقت تفرج و گردش کنند. اینجا خیابان سی تیر است.
گزارش همشهری از یک شب تهران از افطار تا سحر

شب‌های روشن،شب‌های بیداری شهر

هوا رو به تاریکی است. پشت برگ‌های پهن چنارهای میدان تجریش، خورشید آرام آرام کمر روز را می شکند. این پایین آدم‌ها زیرنور کم‌رمق مغرب، با دلی روشن و پرامید سر به آسمان برداشته‌اند؛ عده‌ای رو به گنبد فیروزه‌ای و برخی هم رو به افق لاجوردی دعا می‌کنند.
شهر باید جامعه شهری داشته باشد

شهر باید جامعه شهری داشته باشد

سید محمد بهشتی از معماری شهر تهران و هویت فرهنگی آن می‌گوید
سید محمد بهشتی رئیس پ‍ژوهشگاه میراث فرهنگی به‌ رغم اینکه سال‌ها در بنیاد فارابی مدیر بوده و به‌عنوان مدیر سینمایی شناخته می‌شود، بیشتر از همه، یک مدیر فرهنگی است. برای صحبت‌کردن درباره حق بر منظر و هویت تاریخی‌ فرهنگی شهر تهران به سراغ او رفتیم و در گفت‌وگویی، نظر وی را درخصوص معماری شهر تهران جویا شدیم.
حق بر منظر و شهر زیبا
حق بر منظر و شهر زیبا
شهرسازی، هنر، علم و تکنیک شکل‌دهی به فضای شهری‌است و به این ترتیب، شهرسازان در شمار هنرمندان قرار می‌گیرند که تابلوهایی به بزرگی یک شهر خلق می‌کنند. شهرسازی ایران در حال گذر از یک گذشته آرام و معنادار به یک آینده بی‌معنا و پرشتاب است.
رویکردی در دوران ما تمایل دارد بر قامت بسیاری از «مصلحت»‌ها و «منفعت»‌ها لباس زیبای «حق» بپوشاند. دلیل این امر، جذابیت مفهوم حق و بار اخلاقی و بُرندگی آن در کشمکش‌های حقوقی و اجتماعی‌است.