• چهار شنبه 2 مهر 1399
  • الأرْبِعَاء 5 صفر 1442
  • 2020 Sep 23
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98679
+
-

توصیه‌های تغذیه‌ای درباره درمان کرونا در رسانه‌ها تا چه اندازه واقعی است؟

سفره درمان

کورش صمدپور
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی


این‌روزها که جهان با کووید-19 درگیر است، توصیه‌های زیادی برای درمان و پیشگیری از سوی بسیاری از پزشکان و متخصصان و محققان در سراسر دنیا مطرح می‌شود اما آنچه واضح و مشخص است این است که برای این بیماری تاکنون درمان مشخصی ارائه نشده است. درمان‌های موجود سنتی و پزشکی که در فضای مجازی یا توسط افراد تجویز می‌شود به نوعی آزمون و خطاست که گاهی اوقات مؤثر واقع می‌شود و گاهی بی‌اثر است. البته بهترین درمان در این مسیر همان پیشگیری است. در مورد خوردن انواع غذا و داروی گیاهی نیز این‌روزها در فضای مجازی توصیه‌های فراوانی می‌شود و این نوید را به شما می‌دهند که با رعایت آنها یا مبتلا نخواهید شد و یا خطر ابتلا کمتر است اما واقعیت این است که چون کووید-19 یک بیماری نوپدید است، مطالعاتی در مورد آن وجود ندارد تا به یقین گفته شود که خوردن مواد گیاهی خاص یا ادویه‌جات باعث پیشگیری می‌شود. اما آنچه از خانواده کروناها می‌دانیم این است که هر چه سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد ویروس کمتر می‌تواند به بدن حمله کند و اگر وارد بدن شد یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند با آن مقابله کند. در نتیجه باید اقداماتی در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام دهیم. به چند مورد از مواردی که به‌عنوان توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فضای مجازی روی آن مانور داده شده، اشاره می‌کنیم:
 کنترل استرس: اضطراب و ترس، عاملی است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود جذب املاح و ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن با اختلال روبه‌رو شود؛ در نتیجه یکی از توصیه‌های اکید متخصصان تغذیه، کنترل استرس و دوری از نگرانی‌های بیهوده از سرایت ویروس کرونا به بدن است. داشتن خواب کافی و باکیفیت می‌تواند به مدیریت استرس، کمک شایانی کند. همچنین در این مدتی که خانه‌نشین هستید نباید ورزش را ترک کنید؛ چراکه ورزش، استرس را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
 مصرف غذاهای مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن: آنتی‌اکسیدان‌ها سال‌هاست که شناخته ‌شده‌اند و یکی از مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. شکلات تلخ، پیکن‌ها، بلوبری، توت‌فرنگی، آرتیشو یا کنگر فرنگی سبزی، گوجی بری، تمشک، کلم کالی، کلم قرمز، لوبیا، چغندر، اسفناج و... که این‌روزها در فضاهای مجازی مدام از خوردن این نوع مواد غذایی سخن به میان آورده می‌شود، می‌توانند در افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن مؤثر باشند و توصیه ما نیز این است که در این دوران بیشتر مصرف شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذاها، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند؛ مانند ویتامینA، B، E و... .

 ایجاد تنوع و تعادل در برنامه غذایی: نباید هیچ‌یک از گروه‌های غذایی مانند سبزیجات، میوه‌جات، نان و غلات، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات، از برنامه غذایی هفتگی ما حذف شود. اینکه به توصیه برخی متخصصان یا به دلیل ترس از مضربودن، بخواهیم برخی از گروه‌های غذایی را از سبد مصرفی حذف کنیم، کار اشتباهی است. اینکه عده‌ای در فضای مجازی با تبلیغات اقدام به سوءاستفاده از ترس مردم می‌کنند کار ناصحیحی است و نباید افراد به چنین متونی واکنش نشان دهند. مثلا اینکه می‌گویند گیاه‌خواران کرونا نمی‌گیرند و مصرف گوشت باید از برنامه غذایی حذف شود حرف اثبات‌شده‌ای به لحاظ علم پزشکی نیست. نباید خودمان را از خوردن پروتئین‌ها مانند گوشت و شیر کم‌چرب محروم کنیم. پخت خوب این مواد غذایی، شرط است؛ مواد غذایی‌ای که منابع خوب پروتئین، روی و آهن هستند. این‌روزها خام‌گیاه‌خواران باید سعی کنند به مصرف غذاهای پخته روی بیاورند. داشتن تنوع غذایی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
 زردچوبه:‌ این‌روزها توصیه‌های زیادی در مورد خوردن زردچوبه به‌عنوان یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شنویم. این توصیه به این علت است که زردچوبه حاوی انواع ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های B6، C، E و پتاسیم، روی، آهن، منگنز و نیاسین است که به‌عنوان یک ماده ضد‌عفونی‌کننده طبیعی و ضد‌باکتری در بدن عمل می‌کند. به همین علت مصرف آن به اندازه نیاز، لازم و مفید است.
 سیر: یکی از مواد غذایی‌ای که این‌روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و بیشتر خانواده‌ها در انواع سوپ و آش و غذاهای آبکی سعی می‌کنند از آن استفاده کنند سیر است که توصیه‌های زیادی هم به مصرف آن شده است. سیر، سرشار از فولیک‌اسید، ویتامینC، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌هایB2،B1  وB3 است. همچنین سیر، حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند؛ از این‌رو در توصیه‌های متخصصان و پزشکان هم در این ایام، بر مصرف سیر تاکید می‌شود.
 تعادل در مصرف: اینکه خوردن دمنوش‌های گیاهی، ادویه‌جاتی مانند دارچین، زنجبیل، جوش‌شیرین و حتی مرکباتی مانند لیمو‌ترش توصیه می‌شود را می‌توان جدی گرفت و آنها را در لیست برنامه غذایی قرار داد اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز به لحاظ پزشکی، تحقیقاتی در این زمینه وجود ندارد که این مواد غذایی، درمان قطعی کرونا هستند. لذا این مواد را باید به اندازه و با هدف تقویت سیستم ایمنی مورد مصرف قرار داد و از مصرف بیش از حد آنها باید خودداری کرد؛ چون ممکن است عوارض به‌دنبال داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید