• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94256
+
-

پکن علیه کرونا

تلاش دولت چین برای مهار بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، چشم جهان را خیره کرده است

گزارش
پکن علیه کرونا


 در پی شیوع ویروس مرگبار کرونا در چین، کشورهای جهان مرزهای هوایی و زمینی خود را با این کشور بسته‌اند تا چینی‌ها این روزها یکی از منزوی‌ترین دوران‌های زندگی خود را تجربه کنند. اما تلاش دولت چین برای مهار بحران، توجه جهان را به‌خود جلب کرده است.
دیروز نخستین مرگ ناشی از ابتلا به ویرویس کرونا در خارج از مرزهای چین گزارش شد؛ مردی 44ساله اهل «ووهان». ووهان نام شهری است که نخستین مورد ابتلا به ویروس جدید از خانواده ویروس‌های کرونا در آن گزارش شد. این مرد که چند روز پیش با هواپیما از ووهان به فیلیپین رفته بود، دیروز در اثر عفونت شدید داخلی درگذشت. زنی 38ساله نیز در این سفر همراه او بوده است که گفته می‌شود، اکنون در قرنطینه به سر می‌برد. مسئولان دولتی در فیلیپین ضمن آنکه ورود مسافر را از چین ممنوع اعلام کرده‌اند اکنون در جست‌وجوی یافتن تمام سرنشینان پروازی هستند که تازه‌ترین قربانی کرونا با آن به این کشور سفر کرده است.
10روز از زمان اعلام رسمی انتشار ویروس کرونا گذشته و اکنون طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار مبتلایان به این ویروس در جهان به حدود 14هزار و 500نفر رسیده است. از این تعداد، تنها حدود 100نفر بیرون از مرزهای چین هستند و باقی همه در مرزهای چین حضور دارند. شمار قربانیان نیز اکنون به 304نفر رسیده است.
ووهان حدود 11میلیون نفر جمعیت دارد و اکنون تمام وقایع آن تحت نظارت مقام‌های دولتی انجام می‌شود. تردد غیرضروری مردم در این شهر ممنوع اعلام شده و تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. ووهان مرکز استان «هوبی» است که وضعیت حاکم بر این شهر، طی روزهای اخیر به دیگر شهرهای استان نیز سرایت پیدا کرده است. دولت تردد مردم این استان به دیگر نقاط را ممنوع اعلام کرده و در مجموع حدود 35میلیون نفر در مرزهای استان محبوس شده‌اند. دولت در دیگر نقاط چین تمهیدات ویژه اندیشیده و فعالیت‌های شهری مردم را تا حد ممکن کاهش داده است. بسیا‌ری از مردم اکنون در خانه‌ها خود را حبس کرده‌اند و شرکت‌ها از کارمندان خود خواسته‌‌اند کارها را از خانه انجام دهند. بسیاری از کارخانه‌ها ازجمله کارخانه‌های تویوتا و فولکس‌واگن خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌اند و به کارگران اجازه داده شده در محل کار خود حاضر نشوند. فروشگاه‌های بزرگ نیز تعطیل شده‌اند تا از تجمع مردم در اماکن عمومی جلوگیری شود. برگزاری گردهمایی‌ها و مراسم‌  عروسی نیز ممنوع اعلام شده است. با وجود تعطیلات سال نو چینی، تمامی تورهای گردشگری ورودی و خروجی لغو و سینماها، پارک‌ها و دیگر اماکن تفریحی نیز تعطیل شده‌اند.

تلاش دولت برای مهار آسیب به اقتصاد
تعطیلی‌های گسترده تنها راه دولت برای مدیریت شرایط بحرانی اخیر بوده اما این وضعیت به اقتصاد چین نیز آسیب وارد کرده است. چین طی سال گذشته میلادی به‌دلیل جنگ تجاری بی‌سابقه با آمریکا، رشد اقتصادی 6.1درصدی را تجربه کرد که طی 3دهه گذشته پایین‌ترین میزان رشد در این کشور بوده است. کند شدن رشد اقتصادی چین، نگرانی‌ها را در مورد تحت‌تأثیر قرار گرفتن اقتصاد جهان افزایش داده است. بحران کرونا اما اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای بود که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اثر خود را بر اقتصاد چین خواهد گذاشت. در تلاش برای کاستن از آسیب بحران اخیر، پکن دیروز اعلام کرد 173میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد چین تزریق خواهد کرد. طبق اعلام بانک مرکزی چین، این مبلغ با هدف تامین نقدینگی در شبکه بانکی و همچنین حفظ ارزش یوان به اقتصاد تزریق شده است. تلاش دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور، از امروز همزمان با بازگشایی بازارهای مالی پس از تعطیلی چند روزه به مناسبت سال نو چینی آغاز می‌شود. با این حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازگشایی بازارهای مالی چین ممکن است با ریزش بی‌سابقه همراه باشد.
بانک مرکزی چین همچنین اعلام کرده است 300میلیون یوان در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد تا به‌صورت وام در اختیار شرکت‌هایی که از شیوع ویروس کرونا دچار زیان شده‌اند قرار گیرد. با هدف تامین کالاهای مورد نیاز مردم، تعرفه‌های تجاری روی کالاهای وارداتی نیز کاهش پیدا کرده است.


ارتش چین هزار و 400 پرسنل درمانی خود را برای استقرار در بیمارستان تازه‌تاسیس ووهان به این شهر اعزام کرده است. دولت چین آنگونه که وعده داده بود، در کمتر از 10روز یک بیمارستان موقت هزار تخت‌خوابی برای رسیدگی به مبتلایان به ویروس کرونا ساخت. ساخت این بیمارستان در شهر ووهان در فضایی به وسعت 25هزار مترمربع طی 8روز فعالیت شبانه‌‌روزی انجام شد. این بیمارستان دیروز با تجهیزات لازم تحویل ارتش چین شد و ارتش با استقرار هزار و 400نفر از پرسنل بهداشتی و درمانی خود اداره بیمارستان را در دست گرفته است. یک بیمارستان هزار و 500تحت خوابی دیگر نیز در ووهان در حال ساخت است که تا پایان هفته به بهره‌برداری می‌‌رسد. مراحل ساخت بیمارستان را شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین طی 8روز گذشته به‌صورت زنده از طریق وب‌سایت خود پخش کرد تا در میانه بحرانی که روحیه ملی این کشور را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده، به نمونه‌ای از توان مدیریتی دولت در مهار بحران تبدیل شود. به نوشته روزنامه گلوبال تایمز چین، این پخش زنده در پربیننده‌ترین زمان، دارای40میلیون نفر کاربر به‌طور همزمان بوده است. چین پیش از این هم در سال 2003همزمان با شیوع ویروس سارس، سابقه ساخت بیمارستانی مشابه را در مدت زمان 7روز دارد. 4هزار نفر درگیر ساخت آن بیمارستان بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید