• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93877
+
-

نیم قرن انتظار خلخالی‌ها برای ساخت یک جاده

جاده کلور - درام با هدف خروج خلخال از بن‌بست ارتباطی، در صورت تخصیص منابع مالی، سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد

پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار

  افتتاح ده‌ها پروژه‌ عمرانی، خدماتی، صنعتی، کشاورزی و از همه مهم‌تر ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل همزمان با دهه فجر اتفاق خوبی برای مردم استان است؛ مردمی که سال‌هاست در انتظار شنیدن صدای بوق قطار هستند. اما اردبیل از نظر زیرساخت جاده‌ای هم توسعه‌ چندانی ندارد و برخی از آنها از جمله جاده کلور - درام در شهرستان خلخال بعد از گذشت بیش از 5 دهه (طرح احداث این جاده سال 43 مطرح شد) هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این جاده در حالی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که خلخال سال‌هاست در بن‌بست ارتباطی قرار دارد و به یکی از محروم‌ترین شهرهای استان تبدیل شده است.

گلایه‌های خلخالی‌ها
اهالی خلخال معتقدند بی‌توجهی به وضعیت جاده‌های این شهرستان در دوره‌های متوالی موجب محرومیت، نبود توسعه اقتصادی و جذب نشدن سرمایه‌گذاران و گردشگران شده است. مهدی ویسانیان، یکی از اهالی روستای «درو» بخش شاهرود خلخال، می‌گوید: این منطقه از ظرفیت طبیعی و فرهنگی برای توسعه گردشگری برخوردار است و استقرار قوم تات‌زبان به عنوان زبان باستانی ایران‌زمین با فرهنگ اصیل و طبیعت بکر می‌تواند بخشی از گردشگران گیلان را به شاهرود هدایت کند. با وجود این، نبود جاده مناسب موجب شده است شاهرود کمترین توسعه اقتصادی را داشته باشد و بیشتر جوانان به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. وی با گلایه از بی‌توجهی به مشکل ارتباطی بخش شاهرود عنوان می‌کند: مشکل مردم این منطقه فقط جاده کلور – درام نیست، بلکه پروژه دیگر کلور به ماسوله گیلان هم از سال 54 به عنوان یک طرح ملی آغاز شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. ویسانیان معتقد است:  اگر در طول 5 دهه اخیر این 2 پروژه به ثمر رسیده بود، ارتباط کلور و خلخال از یک‌سو با طارم و منجیل و از سوی دیگر با ماسوله گیلان می‌توانست این منطقه را به پرترددترین منطقه گردشگری شمال‌ غرب تبدیل کند، اما تنها ارمغان جاده‌های نامناسب، خبرهای ناگوار گاه و بی‌گاه و داغ بر دل خانواده‌هاست. ناصر حیدری، یکی از اهالی روستای «تیل» خلخال، نیز با اشاره به وجود چشمه آبگرم تیل در مجاورت جاده کلور - درام اظهار می‌کند: ساخت این جاده می‌تواند زمینه‌ساز معرفی و جذب سرمایه‌گذار به این آبگرم درمانی شود و تحولی در اقتصاد روستایی و البته منطقه کلور ایجاد کند. همچنین بهرام پارساپور، فعال اجتماعی این شهرستان، می‌گوید: خلخال با این‌که می‌تواند به کریدور ارتباطی شمال‌غرب با مرکز کشور تبدیل شود، اما نبود راه ارتباطی مناسب این فرصت را گرفته و اهالی این شهرستان سال‌هاست جز جاده، هیچ مطالبه‌ای از مسئولان نداشته‌اند، اما حتی به همین حداقلی هم نرسیده‌اند.

جاده‌ای بدون گردنه برفگیر
توپوگرافی مسیر کلور- درام به‌گونه‌ای است که با وجود قرار گرفتن خلخال در منطقه کوهستانی و سردسیر، این جاده از منطقه گرمسیری عبور می‌کند و گردنه برفگیر و حتی تونل در مسیر آن وجود ندارد که موجب ناامین شدن تردد شود. این در حالی ‌است که 2 مسیر ارتباطی استان با مرکز در گردنه حیران و سرچم زمستان‌های سختی برای مسافران دارد. مهدی حسین‌زاده، کارشناس حوزه راه و شهرسازی استان، در این زمینه اظهار می‌کند: این جاده علاوه بر ویژگی‌های جغرافیایی، فاصله اردبیل تا تهران را حدود 90 کیلومتر کاهش می‌دهد که زمان قابل توجهی است.

وعده بهره‌برداری تا پایان 99
معاون عمرانی استاندار اردبیل درباره اقدامات انجام‌شده برای این جاده به همشهری می‌گوید: مساله ساخت جاده خلخال – کلور - درام سال 43 مطرح شد، اما به دلایل مختلفی مسکوت و غیرفعال ماند. پس از پیگیری‌های انجام‌شده از سال 86 تا 88 مطالعات این طرح انجام و به پایان رسید. اعتبارات آن هم در سال 89 مصوب و کار اجرایی از سال 90 آغاز
 شد . در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت آن برای خلخال و اردبیل برای ارتباط با مرکز اقداماتی انجام شده و سعی بر این است تا پایان سال 99 به بهره‌برداری
 برسد. فرزاد قلندری با تاکید بر لزوم توسعه محورهای مواصلاتی جنوب استان عنوان می‌کند: امسال برای این پروژه 12 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که در سفر رئیس جمهوری نیز 40 میلیارد تومان اختصاص یافت و با اختصاص این مبلغ، عملیات اجرایی به شکل جدی‌تری در حال انجام است. وی درباره پیشرفت پروژه می‌گوید: حدود 41 کیلومتر این جاده برعهده اردبیل و 13 کیلومتر هم از سوی استان زنجان انجام می‌شود. در حوزه استان اردبیل از کیلومتر صفر تا 10 کاری انجام نشده است، در فاصله کیلومتر 10 تا 19 در مرحله تملک هستیم و در فاز کیلومتر 20 تا 36 تملک‌ها انجام شده است. معاون عمرانی استاندار اردبیل با بیان این‌که به دلیل سخت‌گذر بودن پروژه از بابت اجرایی و محدودیت ایجاد بستر کار 5 میلیارد تومان برای هر کیلومتر جاده لازم است، اضافه می‌کند: تکمیل این پروژه 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه ویژه دولت انتظار داریم کندی پیشرفت جاده در دهه‌های گذشته جبران شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید