• سه شنبه 11 آذر 1399
  • الثُّلاثَاء 15 ربیع الثانی 1442
  • 2020 Dec 01
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92331
+
-

روزه چه اثری روی بدن انسان دارد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد غذا نخوردن متناوب بین 16تا 18ساعت در روز نقش کلیدی در سلامت بدن ایفا می‌کند

روزه چه اثری روی بدن انسان دارد؟

شاید برای برخی از مردم جهان عجیب به‌نظر برسد، اما محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که غذا نخوردن بین 16تا 18ساعت در روز نقش کلیدی در سلامت بدن ایفا می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، مروری بر مطالعات انجام‌شده روی انسان‌ها نشان می‌دهد غذا نخوردن یا به کلامی ساده‌تر، روزه گرفتن متناوب می‌تواند به کاهش وزن، کاهش فشار خون و بهبود طول عمر کمک کند. این می‌تواند نقشه‌راهی برای پزشکان باشد تا روزه را به‌عنوان راهی برای درمان چاقی مفرط، سرطان، دیابت و مشکلات قلبی برای بیمارانشان تجویز کنند.

به گفته مارک متسون، استاد علوم اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز و محقق این پروژه، بیشتر آمریکایی‌ها نمی‌توانند به این راه درمان پایبند بمانند، چراکه آنها به‌طور نرمال در روز 3‌وعده غذا و میان‌وعده می‌خورند؛ به این ترتیب پزشکان آمریکایی به این نوع از روزه‌داری به‌عنوان درمان تمایل کمی دارند. از آنجا که این تحقیق جدید است، به پزشکان توصیه می‌شود که بیمارشان را در زمان روزه‌های طولانی کاملا تحت نظر داشته باشند و به‌تدریج زمان و میزان روزه را برای هدایت آنها افزایش دهند.

رژیم روزه‌داری چگونه عمل می‌کند؟
در مطالعات انجام‌شده مشخص شده است که روزه گرفتن متناوب در بزرگسالان دارای اضافه وزن میزان سلامتی را در این طیف افزایش می‌دهد. به گفته متسون چرخه متوالی بین روزه گرفتن و غذا خوردن می‌تواند سلامت سلول‌ها را به‌دلیل نوسان در متابولیک افزایش دهد. در تعویض متابولیک، سلول‌ها از ذخیره سوختی‌شان استفاده می‌کنند و چربی را به انرژی تبدیل می‌کنند و به این ترتیب ذخیره چربی تبدیل به صرفه‌جویی چربی می‌شود.
یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد که روزه به‌ صورت متناوب روی طول عمر، سلامت بیشتر قلب و درک بهتر، اثر می‌گذارد. در این مقاله به ساکنان منطقه اوکیناوا اشاره شده است که به طول عمر و کالری کم و رژیم غنی از مواد مغذی معروف هستند. دانشمندان ثابت کرده‌اند که روزه‌های متناوب آنها منجر به زندگی طولانی‌مدت و وزن طبیعی‌شان شده است.
روزه همچنین باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود که می‌تواند میزان قند خون را ثابت نگه دارد. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان می‌دهد 3 مرد با دیابت نوع2 بعد از کاهش وزن با روزه گرفتن، دیگر انسولین دریافت نکردند؛ چیزی که با باور جهانی درباره غیرقابل درمان بودن دیابت در تضاد است. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد چرخه روزه گرفتن می‌تواند منجر به افزایش مقاومت در برابر استرس با بهبود عملکرد مغز شود. همچنین تحقیقی در سال 2009 انجام شد که طی آن سالمندانی که در رژیم کم‌کالری بودند حافظه کلامی بهتری نسبت به 2گروه دیگری که رژیم نداشتند، داشتند. در این مطالعه عملکرد بدنی بهتر برای برخی بیماران نیز گزارش شد. در تحقیق دیگری نیز مشاهده شد مردان جوانی که به‌مدت 2ماه، 16ساعت روزه گرفتند، نه‌تنها چربی از دست دادند بلکه بدنشان عضله‌سازی‌ نیز کرد.

محدودیت‌ها 
 به گفته محققان، تأثیرات طولانی‌مدت روزه‌های متناوب هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز دارد، چرا‌که مطالعات انجام‌شده بسیار کم و ناچیز است. کارآزمایی‌های بالینی نیز تنها روی 2دسته سالمندان و جوانان با اضافه وزن متمرکز شده است. نکته دیگر اینکه این رژیم به‌ویژه در کشورهایی که فرهنگ 3وعده غذا در روز کاملا جاافتاده است رژیم سختی است. بنابراین شرکت‌کنندگان در مطالعه خیلی زود بر اثر گرسنگی، تحریک‌پذیر و غیرمتمرکز می‌شوند.
به همین دلیل تقریبا 40درصد افرادی که در سال 2017 برای مطالعه JAMA در رژیم ناشتا درنظر گرفته شده بودند، از آن صرف‌نظر کردند. دکتر فرانک هو، رئیس گروه تغذیه دانشگاه هاروارد، گفت: این یکی از اشکالات روزه متناوب به‌عنوان یک رژیم کاهش وزن، به  تحقیقات بهداشت هاروارد اشاره کرد. او می‌گوید: این طبیعت انسان است که می‌خواهد پس از انجام کارهای سختی مانند تمرین  یا روزه گرفتن طولانی به‌ خودش پاداش بدهد. بنابراین خطر بازگشت به عادت‌های ناسالم غذایی در روزهایی که روزه نیستند وجود دارد. وقتی که مغز از غذا محروم است هورمون‌های اشتها در هیپوتالاموس، جایی که مرکز گرسنگی مغز است به‌طور ناگهانی آزاد می‌شوند و می‌توانند باعث پرخوری شوند. متسون گفت: بیماران باید بدانند که در روزه متناوب احساس گرسنگی و تحریک‌پذیری عادی است و معمولا بعد از 2هفته تا یک‌ماه از بین می‌رود، چرا‌که بدن و مغز به این تغییر جدید عادت می‌کند.

افزایش میزان سلامتی
در مطالعات انجام‌شده مشخص شده است که روزه گرفتن متناوب در بزرگسالان دارای اضافه وزن میزان سلامتی را در این طیف افزایش می‌دهد چرخه متوالی بین روزه گرفتن و غذا خوردن می‌تواند سلامت سلول‌ها را به‌دلیل نوسان در متابولیک افزایش دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید