• چهار شنبه 20 فروردین 1399
  • الأرْبِعَاء 14 شعبان 1441
  • 2020 Apr 08
پنج شنبه 12 دی 1398
کد مطلب : 91871
+
-

بهره‌برداری از 20 ایستگاه مترو در 2سال آینده

پیشنهاد شهرداری به مجلس برای افزایش بودجه متروی تهران تا سقف 8هزار میلیارد تومان به مجلس ارائه شد

بهره‌برداری از 20 ایستگاه مترو در 2سال آینده

درصورت موافقت نهایی مجلس، امکان بهره‌برداری از 20ایستگاه مترو در کمتر از 2سال آتی وجود دارد. درغیراین صورت از یک سو حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از بودجه عمومی برای توسعه خطوط 6و 7معطل مانده و مردم با افزایش قیمت سوخت و کمبود واگن با سختی‌های بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل در پایتخت برای تردد مواجه می‌شوند.

به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به بررسی لایحه بودجه دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیسیون عمران درخصوص بودجه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری جهت ارائه به صحن مجلس عنوان کرد: در لایحه بودجه دولت اوراق مشارکت درنظر گرفته شده برای حمل‌ونقل ریلی ۵ هزار میلیارد تومان است. به کمیسیون عمران پیشنهاد داده‌ایم که این مبلغ به 8هزار میلیارد تومان افزایش یابد و ۷۰درصد از این عدد به توسعه مترو اختصاص داده شود. او همچنین درخصوص تبصره ۴لایحه پیشنهادی دولت عنوان کرد: در این تبصره عنوان شده که با اذن رهبر معظم انقلاب به اخذ مجوزهای لازم مبلغ 3400میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بخش‌های مختلف اختصاص یابد. ۱۴۰میلیون یورو از این مبلغ براساس لایحه پیشنهادی دولت برای «حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری» و ترانزیت درنظر گرفته شده است. ما پیشنهاد دادیم که این مبلغ برای «حمل‌ونقل ریلی درون شهری و برون شهری» و نه صرفاً حمل‌ونقل ریلی برون شهری درنظر گرفته شود. خوشبختانه نظر کمیسیون عمران در این خصوص مساعد بود. امیدواریم در بررسی‌های نهایی در صحن مجلس نیز با این موضوع موافقت شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به تبصره۱۴ لایحه پیشنهادی دولت درخصوص پیش‌بینی منابع هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مکلف شده است 3دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند ما به کمیسیون عمران پیشنهاد دادیم که مبالغ ناشی از حذف این 3دهک به توسعه حمل‌ونقل ریلی درون شهری اختصاص یابد. او ادامه داد: کمیسیون عمران نسبت به این پیشنهاد نیز نظر مساعد داشت. امیدواریم این پیشنهاد که در بند الف تبصره۱۴ لایحه پیشنهادی بودجه99گنجانده شده است در نهایت مورد موافقت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. امام با اشاره به بخشی دیگر از تبصره۱۴ در بخش درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت و صادرات مواد نفتی، گازی و... خاطرنشان کرد: دولت از درآمدهای کسب شده از این بخش که برابر با ۲۵۰هزار میلیارد تومان است، ۱0هزار میلیارد تومان را برای ارائه تسهیلات به بخش ریلی پیشنهاد داده است.کمیسیون عمران نسبت به تخصیص ۲هزار میلیارد تومان از این مبلغ به توسعه حمل‌ونقل ریلی درون شهری نظر مساعد داشت. این مبلغ نیز درصورت تصویب در صحن علنی مجلس در روند بررسی لایحه بودجه برای توسعه مترو درنظر گرفته می‌شود.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به درنظر گرفتن ۱۰هزار میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۸لایحه پیشنهادی دولت برای کمک به بخش تولید و ایجاد اشتغال در قالب ارائه تسهیلات خاطرنشان کرد: منابع تخصیص داده شده به این تبصره تا ۳۰هزار میلیارد تومان است. در این تبصره پیشنهاد شده به بخش خصوصی در سطوح مختلف اقتصادی منابعی در قالب تسهیلات ارائه شود. با توجه به اینکه حجم سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت مترو بسیار بالا و بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار کم است، بخش خصوصی در بخش ریلی حتی با وجود چنین تبصره‌هایی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. در نتیجه به کمیسیون عمران پیشنهاد دادیم که مبلغ 2تا3هزار میلیارد تومانی که برای توسعه اشتغال در بخش ریلی درون شهری درنظر گرفته شده است را به‌خود شرکت مترو ارائه دهند و این شرکت را به‌عنوان سرمایه‌گذار و بخش خصوصی در توسعه مترو درنظر بگیرند.

مدیرعامل شرکت مترو تأکید کرد: درصورت تزریق بودجه ۳۰کیلومتر خط مترو تا کمتر از 2سال آینده امکان ورود به مدار بهره‌برداری دارد. این مقدار توسعه مترو برابر با افتتاح حدود ۲۰ایستگاه است. لذا درصورت تصویب پیشنهادهای شرکت مترو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و وارد شدن 20ایستگاه به مدار بهره‌برداری می‌توان از این اتفاق به‌عنوان یک تحول در توسعه حمل‌ونقل ریلی پایتخت یاد کرد. امام تأکید کرد: درصورتی که پیشنهادهای ما که بخش‌هایی از آن اکنون مورد موافقت کمیسیون عمران قرار گرفته در بررسی‌های نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد و سال آتی نیز با کمبود بودجه مواجه باشیم می‌توان گفت علاوه بر سختی دوچندان مردم در پی افزایش قیمت سوخت و در نتیجه افزایش تردد با مترو در تهران در شرایط کمبود شدید واگن، حجم بالایی از سرمایه که از جیب همین مردم در سال‌های گذشته برای توسعه خطوط 6و 7 هزینه شده و در انتظار تزریق بودجه برای بهره‌برداری نهایی است زیر زمین معطل مانده و تلف می‌شود. او در پایان گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی ما و نیز همراهی خوب کمیسیون عمران مجلس در نهایت همه‌‌چیز به موافقت نهایی نمایندگان مردم در صحن مجلس شورای اسلامی در روزهای تصویب بودجه بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید