• چهار شنبه 7 آبان 1399
  • الأرْبِعَاء 11 ربیع الاول 1442
  • 2020 Oct 28
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57463
+
-

خط 2 قطار شهری؛ اولویت شهرداری اصفهان

عاطفه علیان _ اصفهان - خبرنگار

روی تابلوهای شهری نوشته شده «کارگران مشغول کارند»، اما این روزها شهری در زیر شهر اصفهان در دست ساخت است و کارگرانش در زیر زمین با تمام توان مشغول کارند. 3 خط اصلی مترو برای اصفهان در نظر گرفته شده است. ساخت خط یک قطار شهری که شمال را به جنوب می‌رساند، 16 سال زمان برد تا به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط 2 قطار شهری اصفهان از ابتدای سال گذشته آغاز شده و این خط طبق برنامه پیش‌بینی‌شده تا سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد. خط 2 قطار شهری قرار است از شهرک امام حسین (ع) در شمال شرقی، کمی بالاتر از زینبیه، آغاز شود و پس از عبور از شرق اصفهان به چهارراه فلسطین و نهایتا در میدان امام حسین (ع) خط یک را قطع کند و سپس به سمت غرب اصفهان حرکت کند و در انتها به میدان شهدای خمینی‌شهر ختم شود. حالا اولویت نخست طرح‌های عمرانی شهرداری اصفهان خط 2 قطار شهری است که برای آن 1200 میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال پیش‌بینی شده. 

شهردار اصفهان از ساخت خط 2 مترو به عنوان محرک توسعه و عامل ایجاد عدالت اجتماعی در نقاط مختلف شهر یاد می‌کند و می‌گوید: مترو اصفهان در اولویت طرح‌های عمرانی قرار گرفته است تا با افزایش‌ زیست‌پذیری در شهر و افزایش ایمنی تردد و کاهش آلاینده‌ها، میراث مهمی برای آیندگان به جا گذاشته شود.

قدرت‌الله نوروزی تصریح می‌کند: امیدواریم همان‌طور که توانستیم با سه شیفت کاری مابقی خط یک را تمام کنیم، در خط 2 هم بتوانیم همان مسیر را طی کنیم و علی‌رغم دشواری‌ها در زمان مقرر خط 2 را به بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان هم با اشاره به فعالیت‌های خط 2 قطار شهری می‌گوید: فعالیت عمرانی 5 ایستگاه دارک، زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله در دست اجراست و عملیات اجرایی ایستگاه شاهد هم در آینده نزدیک آغاز می‌شود.
محمدرضا بنکدار هاشمی با بیان این‌که خط 2 مترو اصفهان خطی شرقی - غربی به طول 7/24 کیلومتر و دارای ۲۳ ایستگاه است که از ایستگاه شهرک امام حسین (ع) آغاز و به ایستگاه میدان شهدای خمینی‌شهر ختم می‌شود، ادامه می‌دهد: ساخت ایستگاه‌ها پیش از آغاز عملیات حفاری تونل انجام می‌شود و این مزیتی است که خط 2 قطار شهری اصفهان نسبت به خط یک دارد.

وی می‌افزاید: قطر تونل مترو 6 تا 7 متر است و عرض محل ایستگاه باید ۳۰ متر باشد. این در حالی است که در مسیر خط 2 قطار شهری گذرهای کم‌عرض مانند خیابان‌های طالقانی، آمادگاه، هاتف و مجلسی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به حفاری تونل مکانیزه خط 2 قطار شهری اصفهان در اسفند ماه سال گذشته اعلام می‌کند: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در طرح ساخت سگمنت و حفاری مکانیزه تونل خط 2 قطار شهری در دو شیفت کاری مشغول فعالیت هستند و تلاش ما فراهم کردن زمینه افزایش حفاری‌ است.

بنکدار هاشمی اضافه می‌کند: همچنین عملیات عمرانی ایستگاه‌های زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله با سرعت و جدیت بیشتری در سال جدید ادامه پیدا می‌کند و در حال حاضر، روزانه بیش از 600 نفر در این پروژه‌ها مشغول فعالیت هستند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید