• پنج شنبه 8 آبان 1399
  • الْخَمِيس 12 ربیع الاول 1442
  • 2020 Oct 29
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113321
+
-

لوگو

طراحی نشانه به معنای امروزی‌ با ورود چاپ و انتشار نخستین روزنامه در ایران؛ تاریخی 183 ساله را پشت سر گذاشته است. حضور طراحان گرافیک مهاجر در دو دهه نخست قرن اخیر، از مهم‌ترین عوامل تحول‌ طراحی گرافیک این دوره است. طراحی نشانه‌هایی مانند راه‌آهن، بانک سپه و... در این دوره شروعی در طراحی نشانه‌های امروزین بود. ابتدای دهه 1330 روزگار واردات کالاهای خارجی به ایران بود.  دورانی که فضا برای نمایان شدن جنبه‌های مختلف گرافیک؛ از جمله طراحی نشانه بازتر شد. تا این زمان به وجه هنری و خلاقیت در طراحی نشانه‌ها توجه چندانی نمی‌شد،  با آغاز دهه‌ 1330،  استفاده و اقتباس از نقوش باستانی ایران در بیشتر نشانه‌های تصویری دیده شد. نشانه‌ انتشارات «امیرکبیر» و «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» دو نمونه درخشان از این دهه است. با آغاز دهه‌ 1340، رشد چشمگیر کیفیت بصری در طراحی نشانه‌ها دیده شد. صاحبان صنایع و مسئولان دریافتند که طراحی نشانه فرایندی پیچیده‌تر از رسامی یک شکل است. طراحان در تداوم رویکرد استفاده از نقوش تاریخی، با کاربردی کردن این نقوش در طراحی نشانه، باعث شدند آثاری که فقط در موزه‌ها و کتاب‌های تاریخ دیده می‌شد، وارد زندگی مردم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید