از سال 1335 سرمایهداران ایرانی با استفاده از شرایط مساعدی که پیش آمده بود؛ به سرمایهگذاری در امور تولیدی پرداختند. در این دوره موسسههای تبلیغاتی نقش تاثیرگذاری در شناساندن کالاهای داخلی داشتند. عبدالله آفاق لرستانی در گزارشی مینویسد: «در سال 1337 در تهران 18 کانون آگهی فعال بود.» در این بین، کانون آگهی زیبا، فاکوپا، آوازه، سینا، طوطی و... از اعتبار بیشتری برخوردار بودند و دوران اوج فعالیت آنها به سالهای دهه 1340 بازمیگردد. مرتضی ممیز، قباد شیوا و بسیاری از طراحانی که با گذر زمان به کارهای فرهنگی گرایش پیدا کردند، از فعالان کارهای تبلیغاتی در آغاز این دهه بودند. سازمان تبلیغاتی آوازه که توسط چند طراح و ویزیتور در ابتدای خیابان فردوسی تاسیس شد، بخشهایی نظیر استودیو دوبلاژ و عکاسی، محل مخصوص کارهای چاپ سیلک اسکرین و... داشت. آوازهی آوازه در دههی 1340 به گوش همگان رسید. در آستانه دهه 1340، مجید بلوچ مهمترین طراح گرافیک تبلیغات بود. افراد دیگری چون بیوک احمری، آیدین آغداشلو، خسرو بیات، کامران کاتوزیان و... نیز از مهمترین طراحان این حوزه بودند.
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب :
113324
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/NkWB6
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved