• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 مهر 1399
کد مطلب : 113154
+
-

بحران گوشی‌های گران

در شبکه موبایل کشور در یک روند بی‌سابقه تعداد گوشی‌های هوشمند کاهش یافته و تعداد گوشی‌های دکمه‌ای یا فیچرفون‌ها در حال افزایش است

موبایل
بحران گوشی‌های گران

«نوجوان کولبری که برای خرید گوشی هوشمند از کوه سقوط کرد» و «پسری که ادعا می‌شود به‌خاطر نداشتن گوشی خودکشی کرد»؛کسانی که پیش از این گوشی هوشمند تلفن همراه را کالای لوکس و لاکچری می‌خواندند و کمک برای واردات و خرید آن را مسئله‌ای مهم تلقی نمی‌کردند، شاید اصلا تصوری از زندگی مردم نداشته‌‌اند. این روزها کمتر کسی است که با دغدغه گوشی موبایل برای خودش یا اطرافیانش مواجه نشده باشد. اوضاع کرونا باعث شده تا خیلی از خانواده‌ها نیاز به خرید تجهیزات فناوری داشته باشند که حالا قیمت آنها سر به فلک می‌زند و حتی یک فرد شاغل هم توانایی خرید گوشی هوشمند جدید را ندارد. درحالی‌که گروهی این وسایل را لاکچری خطاب می‌کنند مردمی که سال‌ها برای عادت کردن آنها به سبک زندگی دیجیتال هزینه شده حالا برای خرید یک گوشی خیلی عادی هم دچار مشکل هستند.
به این مسئله افزایش سرقت گوشی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید اکوسیستم فناوری کشور با چه بحرانی روبه‌رو است. سال‌ها برای استفاده مردم از فناوری‌ برای انجام کارهای روزمره مثل آموزش، امور بانکی، حمل‌ونقل و خرید تبلیغ شده است، اما حالا اساسی‌ترین ابزار آن دور از دسترسی بخش مهمی از مردم کشور است.
همه این مسائل دلایل یک آمار نگران‌کننده برای کشور هستند. به گفته مقام‌های وزارت ارتباطات در اتفاقی بی‌سابقه برخلاف همه سال‌های گذشته در دوران اخیر بررسی شبکه‌ تلفن همراه نشان‌دهنده کاهش تعداد گوشی‌های هوشمند و روند افزایشی اضافه شدن فیچرفون‌ها یا همان گوشی‌های دکمه‌ای است که قابلیت نصب اپلیکیشن خاصی را ندارند. این مسئله نشان می‌دهد که بسیاری از کسانی که گوشی هوشمندشان را به‌خاطر شکسته شدن، خرابی سخت‌افزاری یا سرقت از دست می‌دهند دیگر توانایی خرید گوشی هوشمند جدید را ندارند و عطای زندگی آنلاین را به لقایش می‌بخشند.

بحران استارتاپی
اپلیکیشن‌های موبایل حالا حرف اول و آخر را در دنیای فناوری می‌زنند و میزان نفوذ گوشی‌های هوشمند یکی از شاخص‌های توسعه کشورها به‌حساب می‌آید. کاهش دسترسی به گوشی هوشمند برای اکوسیستم فناوری استارتاپی کشور در واقع به‌معنای کاهش کاربر بالقوه و تشدید مشکلات در شرایط کرونا به‌حساب می‌آید. در واقع همان ضربه‌ای که قطع اینترنت در آبان‌ماه به اکوسیستم استارتاپی زد حالا گران شدن گوشی در کنار شرایط کرونا و وضع کلی اقتصادی می‌تواند تکرارش کند. از مجموع حدود ۷۱ میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند کشور تنها حدود ۹ میلیون مشترک اینترنت ثابت وجود دارد. تعداد مشترکین اینترنت موبایل یا سیار در کشور بیشتر از ۶۲ میلیون نفر است و این مسئله نشان می‌دهد که وصل شدن حداقل 80درصد کاربران کشور منوط به گوشی هوشمند است.

ضربه به امید مردم
نیما نامداری، تحلیلگر فناوری در این رابطه به همشهری می‌گوید: هر کسی که دارد برای یک کسب و کار جدید کار و تلاش می‌کند، هر کسی که دارد روی یک حوزه جدید سرمایه‌گذاری می‌کند و هر کسی که دارد از یک سرویس جدید استفاده می‌کند یک پیش فرض‌ روانی مهم به نام امید دارد. آدم‌ها اگر کسب و کار جدیدی راه‌ می‌اندازند، آدم‌ها اگر در کسب و کاری نو سرمایه‌گذاری می‌کنند و آدم‌ها اگر عادت‌های سنتی زندگی‌شان را تغییر می‌دهند و دست به استفاده از سرویس‌ها و پلتفرم‌های جدید می‌زنند علتش امید به آینده و پیشرفت روندها به‌صورت پایدار است.
او تأکید می‌کند: یک وقت هایی یک اقدام یا رفتار تنها محدود به مشکلات فنی و کسب و کاری نمی‌شود و باعث می‌شود که امید آدم‌ها مخدوش شود. به‌نظرم این صدمه‌ای که به امید آدم‌ها به نوآوری، کسب و کارهای نو و فناوری‌های جدید خورده می‌شود بسیار اهمیت دارد؛ امید را به سادگی نمی‌توان بازسازی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید