• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مهر 1399

فروش نجومی فسیل دایناسور به یک فرد ناشناس

سال1987 در ایالت داکوتای جنوبی، یک دیرینه‌شناس آماتور به نام «اِستن سکریسون» فسیل یک «تیرانوسور رکس» تقریبا کامل به ارتفاع حدود 12متر را کشف کرد. این جانور که نام مستعار «استن» را به‌خود گرفته است حدود 5سال پس از کشفش به انستیتوی تحقیقات زمین‌شناسی «بلک‌هیلز» در هیل‌سیتی، داکوتای جنوبی برده شد و از آن زمان تاکنون در آنجا نگهداری شده است. «استن سکریسون» پس از کشف خود، اسکلت این دایناسور 68میلیون ساله را به دانشمندان نشان داد که آنها به اشتباه، آن را بقایای دایناسور «تریسراتوپس» شناسایی کردند. موضوعی که امری بسیار عادی در اکتشاف فسیل‌ها محسوب می‌شد و نمی‌توانست توجه‌ها را به‌خود جلب کند، اما پس از آنکه اسکلت به انستیتوی تحقیقات زمین‌شناسی «بلک‌هیلز» تحویل داده شد، باستان‌شناسان به ارزش واقعی‌اش پی بردند؛ چراکه این استخوان‌ها متعلق به یک دایناسور «تیرانوسور رکس» بود، نه «تریسراتوپس». به گزارش وب‌سایت «نشنال جئوگرافیک»، چند روز پیش در یک حراجی بزرگ، این فسیل حدود 4برابر قیمت تخمینی‌اش به فروش رسید. در حراج کریستی در لندن که آثاری از نقاشان نامدار جهان همچون «پیکاسو»، «پولاک» و «مونه» نیز به فروش رسیدند، اِستن با رکورد 31میلیون و 800هزار دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد تا گران‌ترین معامله این حراجی در آن روز رقم بخورد. فروش استخوان‌های این دایناسور، دانشمندان را به‌شدت نگران کرده است و آنها بر این باورند که مدارک و اسناد علمی را نباید اینگونه به فروش رساند. با این حال، باستان‌شناس مشهور، «لیندزی زانو» از موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی در این خصوص می‌گوید: «این یک قیمت نجومی است. اگر این قبیل پول‌ها به‌درستی سرمایه‌گذاری شوند، به‌راحتی می‌توان، 15مرکز دائمی تحقیق در مورد دایناسورها ایجاد کرد یا سالانه حدود 80اکتشاف در این خصوص انجام داد.»