• سه شنبه 11 آذر 1399
  • الثُّلاثَاء 15 ربیع الثانی 1442
  • 2020 Dec 01
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110211
+
-

ابوذر چهل امیرانی دبیر تحریریه

زمین‌های آزادشده حریم خط آهن در بلاتکلیفی

یادداشت
زمین‌های آزادشده حریم خط آهن در بلاتکلیفی

سال‌هاست ساکنان مناطق جنوبی تهران با مشکلات حریم خط آهن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از آلودگی صوتی قطارهای مسافربری و باری گرفته تا لرزش خانه‌ها و دغدغه همیشگی خانواده‌ها به خاطر حضور بچه‌ها در کنار ریل. افرادی هم که در نزدیکی ریل آهن خانه دارند، چندی است با معضلی به اسم «محدوده آکس راه‌آهن» مواجه شده‌اند و نمی‌توانند مجوز نوسازی ساختمان‌های فرسوده خود را بگیرند چراکه شرکت راه‌آهن عنوان کرده ساخت بنا در نزدیکی ریل‌ها ممنوع است و باید در فاصله‌های معینی اقدام به خانه‌سازی کرد. در سال‌های اخیر برای رفع بخشی از مشکلات مردم، خط آهن تهران‌ـ تبریز از سطح زمین برچیده شده تا قطارها ضمن حرکت در تونل‌های زیرزمینی، آلودگی صوتی و خطر کمتری برای ساکنان مناطق17 و 18 داشته باشند. این اقدام با استقبال شهروندان روبه‌رو شد و امید داشتند تا خط آهن‌های دیگر از جمله تهران‌ـ اهواز نیز زیرزمینی شود. با اجرای این طرح، زمین‌های وسیعی در این مناطق آزاد شد. مسئولان شهری و شهروندان امیدوار بودند اقدام‌هایی برای ساماندهی و بهسازی این اراضی انجام شود، چراکه پس از انتقال ریل‌ها به زیر زمین، نوار خاکی کم عرض، اما طویلی در مناطق17 و 18 ایجاد شد. پس از آن معضلات دیگری در این بخش از پایتخت ایجاد شد که نمونه‌اش حضور معتادان، کارتن‌خواب‌ها و موادفروشان در اراضی خاکی بود که اتفاقاً در دل محله‌ها قرار داشت. مسئولان شهری برای بهسازی این محیط‌ها اقدام‌هایی از جمله کاشت گل و گیاه، ایجاد بوستان، ساخت سوله‌های ورزشی، زمین‌های بازی و راه‌اندازی روز بازارها در نظر داشتند، اما مسئولان شرکت راه‌آهن مانع از انجام این طرح‌ها شده و برای واگذاری این زمین‌ها بهای سنگینی‌طلب کردند. به همین دلیل، طرح‌ها نیمه‌تمام باقی ماند و مشکلی که قرار بود به خاطر رفاه شهروندان حل شود، از زوایای دیگری رخ نشان داد. اینک با وزش باد، خاک به خانه‌های اهالی ساکن در حریم این زمین‌ها وارد می‌شود و معتادان، کارتن‌خواب‌ها و... باعث ایجاد معضلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی در این بخش‌ها شده‌اند. نمونه‌اش، حضور این افراد و سارقان در محله فردوس و اطراف خیابان‌های زرند، تختی، شهیدان اسماعیلی، بیگلو و طالقانی برای سرقت نرده‌های فلزی است که روزگاری برای جلوگیری از ورود افراد به محدوده ریل‌ها نصب شده بود. این نرده‌ها از بیت‌المال خریداری شده‌اند و رهاسازی آنها به این دلیل که دیگر کارایی ندارد، توجیه ندارد. ضمن اینکه با افزایش حضور سارقان در این محدوده برای سرقت نرده‌ها، ممکن است شاهد دست‌اندازی آنها به دارایی خانواده‌هایی باشیم که در نزدیکی خط آهن زندگی می‌کنند. لازم است مکاتبه و نشست‌هایی با مشارکت مسئولان دولتی و شهری برای حل این معضلات با اجرای طرح‌های مختلف انجام و برای این وضعیت تعیین تکلیف شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید