• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108746
+
-

حملات شبانه اسرائیل به لبنان و غزه

ارتش رژیم صهیونیستی در بامداد چهارشنبه بار دیگر زمین‌های کشاورزی را در جنوب لبنان مورد حمله قرار داد

حملات شبانه اسرائیل به لبنان و غزه

مرزهای جنوبی لبنان با سرزمین‌های اشغالی فلسطین در بامداد روز چهارشنبه برای چندمین‌بار طی هفته‌های گذشته شاهد ناآرامی‌های نظامی بود. به گزارش شبکه المیادین، این ناآرامی‌ها از ساعت یک بامداد با شلیک گسترده منورو همچنین بمباران برخی مناطق کشاورزی لبنان، ازجمله مزارع شبعا توسط ارتش اسرائیل آغاز شد. همزمان با این حملات، جنگنده‌های اسرائیلی نیز بر فراز مناطق جنوبی و شرقی لبنان به پرواز درآمدند. مجموعه این تحولات به‌مدت کمتر از یک‌ساعت ادامه داشته و بعد از آن، آرامش به مرزهای جنوبی لبنان بازگشت. ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی حمله و اقدام به تیراندازی از سوی مرزهای لبنان، حملات هوایی و توپخانه‌ای به مواضع حزب‌الله صورت گرفت. تمام اینها در حالی است که تا‌کنون هیچ تصویری برای تأیید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر حمله نیروهای لبنانی در مرزهای جنوبی این کشور منتشر نشده است.
جالب آنکه پیش از این نیز در اوایل مرداد‌ماه حادثه مشابهی در مرزهای جنوبی لبنان رخ داده بود؛ به این ترتیب که ارتش اسرائیل بیش از یک‌ساعت حملات پراکنده‌ای را به مناطق مرزی لبنان (عمدتا کشاورزی) انجام داده و در پایان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود عملیات نیروهای حزب‌الله برای نفوذ به فلسطین اشغالی را مهار کرده است. اما پس از گذشت ساعاتی حزب‌الله اعلام کرد هیچ عملیاتی در آن منطقه صورت نگرفته و ارتش اسرائیل با «سایه خود» وارد درگیری شده است! 
ریشه این ناآرامی‌ها که اکنون بیش از یک‌ماه از آغاز آن می‌گذرد به شهادت محسن کامل، یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله در سوریه توسط اسرائیل و وعده سیدحسن نصرالله برای انتقام از رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی مشهور خود در این‌باره گفت: از امروز به ارتش صهیونیست‌ها می‌گویم روی یک پای خود ایستاده و آماده پاسخ انتقامی ما باشید. همزمان با این تهدید، مواضع ارتش اسرائیل در نوار مرزی لبنان تخلیه شده و نیروهای نظامی این رژیم با استقرار در پناهگاه‌های مرزی به حالت آماده‌باش درآمدند. تشدید فضای جنگ روانی و همچنین تهدیدهای حزب‌الله باعث شده ارتش اسرائیل تا‌کنون 2حمله یک‌طرفه به مناطق کشاورزی داشته باشد؛ حملاتی که پس از ساعاتی مشخص شده بی‌مورد بوده و هدف روشنی نداشته است.
تمام اینها در حالی است که حزب‌الله لبنان روز شنبه اعلام کرد یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا را سرنگون کرده است. روزنامه العربی الجدید با اشاره به این تحولات نظامی و امنیتی می‌نویسد: حزب‌الله اصرار دارد با پاسخ به حملات اسرائیل علیه نیروهای خود در هر نقطه‌ای از منطقه، از معادله بازدارندگی موجود میان طرفین محافظت کند؛ معادله‌ای که از جنگ 33روزه سال2006 تا‌کنون برقرار است.

ادامه حملات در غزه
همزمان با ناآرامی‌ها در جنوب لبنان، حملات شبانه ارتش اسرائیل به نوار غزه نیز ادامه دارد. افیخای ادرعی، سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: جنگنده‌ها و بالگردهای اسرائیلی بامداد چهارشنبه حملات موفقی را علیه مواضع حزب‌الله و حماس انجام داده‌اند. به گفته او، علت این حملات در غزه، پرتاب بادکنک‌های آتش‌زا از داخل این منطقه به سوی شهرک‌های اسرائیلی است. پدیده بادکنک‌های آتش‌زا نزدیک به 2سال است به معضلی جدی برای نیروهای امنیتی اسرائیل در مرزهای نوار غزه تبدیل شده است. این بادکنک‌ها با حمل مواد آتش‌زا و منفجره تا‌کنون منجر به آتش‌سوزی در بیش از 30هزار هکتار اراضی تحت کنترل رژیم صهیونیستی شده است. اسرائیل برای مقابله با این پدیده، علاوه بر حملات مقطعی، تحریم‌هایی نظیر ممنوعیت ورود ماهیگیران فلسطینی به دریا و یا جلوگیری از ورود سوخت و بنزین از گذرگاه‌ها به غزه را اجرا کرده است؛ با این حال پرتاب بادکنک‌های آتش‌زا از داخل غزه همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگر اما برخی تحلیلگران عربی معتقدند افزایش حملات مقطعی اسرائیل در منطقه اهدافی فراتر از آنچه بیان شد دارد. برای مثال عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: احتمال شکست ترامپ در انتخابات پیش‌رو، تمام متحدان وی در خاورمیانه را دچار نگرانی کرده است. افزایش تحرکات نظامی در واقع تلاشی از سوی اسرائیل برای تحریک مخالفان خود در غزه، لبنان یا حتی ایران و ایجاد جنگی بزرگ در خاورمیانه است.

خروج حریری از گزینه‌های نخست‌وزیری لبنان

درحالی‌که مرزهای جنوبی لبنان شاهد ناآرامی‌های نظامی است، در پایتخت این کشور رقابت‌ها و رایزنی‌های فشرده سیاسی بر سر تشکیل دولت جدید این کشور جریان دارد. در آخرین تحول، سعد الحریری، اصلی‌ترین گزینه ریاست بر دولت وحدت ملی اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به قدرت ندارد. حریری همچنین از احزاب سیاسی خواست نام او را از لیست گزینه‌های موجود حذف کنند. پیش از این روزنامه الاخبار مدعی شده بود فرانسه، حزب‌الله و جنبش امل از نخست‌وزیری حریری حمایت کرده‌اند، اما عربستان سعودی موضع مثبتی نسبت به وی ندارد. شبکه دولتی OTV لبنان نیز در گزارش خود با انتشار این خبر گفت: با توجه به تأکید نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بر گزینه حریری، به‌نظر می‌رسد توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی بیش از پیش سخت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید