• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102108
+
-

قدم‌زدن در خیابان با ماسک دیور

درباره تلاش‌های خلاقانه هنرمندان و شرکت‌های بزرگ مد جهان برای تولید ماسک

سمیرا رحیمی_روزنامه نگار

طراحان مد پیش از شیوع کرونا نیز گاه و بیگاه از ماسک برای نمایش‌های خود استفاده می‌کردند. ریک اوئنز، طراح مد آمریکایی، در مجموعه تابستانی خود که در سال 2018 در پاریس به نمایش درآمد به ‌منظور اشاره به آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی، چهره تمامی مدل‌های خود را با ماسک پوشاند. حتی باشگاه‌های فوتبال اروپایی نیز ماسک‌هایی مزین به لوگوی خود تولید و در فروشگاه‌های ویژه خود عرضه کرده‌اند تا فوتبالیست‌های روی نیمکت و تماشاگران بتوانند از آن استفاده کنند.
 ‌آی وی وی، هنرمند معترض و آزادی‌خواه چینی، نیز تعدادی از آثار مشهور خود را روی ماسک‌های جراحی چاپ کرده است تا از درآمد حاصل از فروش آنها به افرادی که از همه‌گیری کرونا آسیب دیده‌اند، کمک کند. با این همه از آنجا که ماسک‌ها به جزئی جدانشدنی از سبک زندگی همه انسان‌ها تبدیل شده‌اند، افراد خلاق، هنرمندان و طراحان نیز وارد این گود شده‌اند تا با ساخت ماسک‌های جذاب و خلاقانه، تحمل این تکه پوشش تحمیل‌شده به بشر را ساده‌تر کنند. اگرچه ماسک‌های دست‌ساز معمولا از قابلیت محافظتی بالایی به اندازه ماسک‌های جراحی برخوردار نیستند، اما در بعضی از مناطق، مانند نایروبی، فقر مانع از دسترسی افراد به ماسک‌های استاندارد می‌شود و افراد مجبورند برای محافظت از خود به ماسک‌های دست‌ساز روی آورند. در همین راستا، طراحی آفریقایی به نام دیوید اویدو براساس این حقیقت تلخ که درآمد روزانه بیشتر مردم محله او در نایروبی برابر قیمت یک ماسک در آمریکا- 5دلار- است، ماسک‌هایی زیبا و رنگارنگ متناسب با پوشش و فرهنگ محلی تولید کرده و به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. اما اویدو نخستین فردی نیست که در دوران کرونا اقدام به تولید ماسک‌های خلاقانه و گاه عجیب و عموما زیبا کرده‌ است:





 

این خبر را به اشتراک بگذارید