09
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
شماره 8763
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

پهلوان و پهلوانی در آیینه فرهنگ و هنر

رسم جوانمردی
مسلک و منش پهلوانان همواره مورد توجه خیلی‌ها بوده به‌طوری‌که دست‌اندرکاران سینما و تلویزیونی کشورمان هم از این موضوع غافل نمانده و آثاری خلق کرده‌اند که همگی ماندگارند.
ویژه
اگر از نخستین روزهای بهار تا‌کنون احساس کسالت داشته‌اید یا همواره از وجود بیماری رنج می‌برید بهتر است بدانید به تعبیر طب سنتی، در فصل بهار سموم راکد و انباشته‌شده در بدن ناشی از سرمای زمستان به جریان می‌افتد و قسمت‌های ضعیف‌تر بدن دچار بیماری می‌شود.
اگرچه تست‌های روانشناسی نتیجه صد درصدی ندارد و نمی‌توان پاسخ‌ها را با قاطعیت برای همه اشخاص به‌کار برد.
در روانشناسی رنگ، هر رنگی تأثیر غیرقابل انکاری بر رفتار و تصورات ما دارد که به‌راحتی نمی‌توانیم از آن دوری کنیم.
اگر اهل سیر و سفر به مناطق بکر و دیدنی هستید، حتما نام کوه‌های مینیاتوری را که با عنوان کوه‌های مریخی هم به شهرت رسیده‌اند،
پهلوان‌باشی ایران، لقبی است که بعد از دریافت ششمین بازوبند پهلوانی ایران به او داده شد. حالا 7بار بازوبند پهلوانی ایران بر بازوی این ورزشکار مازندرانی نشسته اما جابر صادق‌زاده همت بازویش را برای کمک به نوجوانان و جوانانی به‌کار گرفته که قصد دارند قدم در گود پهلوانی بگذارند.
جایگاه و نقش «عباس شیرخدا» در ورزش زورخانه‌ای ایران کمتر از پهلوان‌های نامی ایران نیست. او نزدیک به نیم قرن با ضرب زدن و خواندن اشعار حماسی نقش بی‌بدیلی در گرایش نسل‌‌های مختلف به سمت ورزش سنتی و باستانی مملکت داشته و به همین‌خاطر به‌عنوان یکی از نماد‌های ورزش زورخانه‌ای شناخته می‌شود.

رخصت پهلوان

به این گود و میدان که دارد نشان از علی بگو از دل و جان یا علی
پهلوان واقعی را مردم انتخاب می‌کنند

پهلوان واقعی را مردم انتخاب می‌کنند

کمتر از 3ماه قبل بود که در آسمان کشتی پهلوانی کشور خوش درخشید و با بستن دوباره بازوبند پهلوانی، عنوان پهلوان سال کشور را در سال 1401 به‌دست آورد.
احیای فرهنگ باستانی زن و مرد ندارد
احیای فرهنگ باستانی زن و مرد ندارد
ورزش زورخانه‌ای در زمره رشته‌هایی است که صد درصد مردانه به‌حساب می‌آید و کمتر کسی پیدا می‌شود که حتی تصور و ذهنیتی از حضور یک خانم در وسط گود زورخانه، در حال میل‌زدن و کباده‌کشیدن داشته باشد.
اگر به حدفاصل میدان شوش تا چهارراه مولوی بروید می‌توانید کاروانسرایی را ببینید با 10هزار و 500مترمربع مساحت که در ورودی آن به ارتفاع حدود 6متر و از چوب روسی ساخته شده است.

نیم‌قرن چراغ‌روشن

پیش از اینکه سبک‌های ورزشی مانند پرورش اندام، پاورلیفتینگ، بدنسازی و... وارد کشور شوند، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، نزد جوانان جایگاهی ویژه داشت.

بر بام 800ساله ساوجبلاغ

در مرتفع‌ترین قسمت از بخش «چندار» شهرستان ساوجبلاغ، جایی بر فراز ابرها، روستایی با قدمت 800ساله وجود دارد که اگر به آن سفر کنید، درواقع روی بام البرز ایستاده‌اید.

هواخوری رایگان

بوستان‌ها معمولا جزو پرطرفدارترین تفرجگاه‌ها هستند. مکان‌های سرسبز و دلنشین که شهروندان بیشتر اوقات فراغت خود را در آنها می‌گذرانند و ایام خوشی را برای خود رقم می‌زنند. در میان این بوستان‌ها برخی از آنها کمی بزرگ‌تر هستند و از امکانات بیشتری برخوردارند .
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
پیشنهادهای ویژه هفته
غذای خیابانی پدیده‌ای نیست که به یک شهر یا کشور خاص تعلق داشته باشد و به بخش جدانشدنی گردشگری خوراک یا به قول فرنگی‌ها «گاسترونومی» تبدیل شده است.
ابن‌بطوطه یکی از مشهورترین جهانگردان تاریخ بود که سال 1304میلادی در شهر طنجه مراکش به دنیا آمد و در 22سالگی سفرهای طولانی‌اش به دور دنیا را با زیارت خانه خدا و مرقد پیامبر اسلامص شروع و حضور در مکه و مدینه او را شیفته سیر و سفر کرد