22
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
شماره 8763
زیست‌بوم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بناهای تاریخی واگذار می‌شوند تا خانه سگ‌ها و معتادان نشوند

اصل ماجرا
«وزارت میراث‌فرهنگی بناهای تاریخی و نفیس را واگذار نمی‌کند؛ اجاره می‌دهد.» این جمله عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصل ماجرای به مزایده گذاشتن بناهای تاریخی کشور و واگذاری حق بهره‌برداری از آنها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
ویژه
5 چالش محیط‌زیستی کشور شامل آلودگی هوای کلانشهرها، محدودیت منابع آب به دلیل تغییر اقلیم، فقدان شیوه صحیح مصرف آب در کشاورزی، مصرف بی‌رویه انرژی به‌دلیل ارزانی و ‌استفاده نکردن از انرژی تجدیدپذیر، فرسایش خاک با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تهدید تنوع زیستی یا ذخایر ژنتیک است.
12 سال پس از درگیری سعید پرهام، محیط‌بان استان خراسان شمالی با شکارچیان متخلف، کمیته کشوری احراز شهادت و جانبازی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهادت او را احراز کرد.

چالش گنج‌یابی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی: توهم یافتن گنج تبدیل به یکی از چالش‌های حفاظت از میراث‌فرهنگی شده است
گردشگری
هجوم به محوطه‌های تاریخی و غارت آنها در توهم دستیابی به گنج و زیر و رو شدن وضعیت اقتصادی در کشور به جایی رسیده است که حالا سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در حضور رئیس پلیس پیشگیری فراجا اعلام کرده است که توهم گنج‌یابی در کشور تبدیل به یکی از چالش‌های مهم در حفاظت از آثار تاریخی کشور شده است.