• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190814
+
-

بوستان ایرانیان در جنوب غرب تهران از چندماه قبل میزبان مراجعان است

هواخوری رایگان

هواخوری رایگان

بوستان‌ها معمولا جزو پرطرفدارترین تفرجگاه‌ها هستند. مکان‌های سرسبز و دلنشین که شهروندان بیشتر اوقات فراغت خود را در آنها می‌گذرانند و ایام خوشی را برای خود رقم می‌زنند. در میان این بوستان‌ها برخی از آنها کمی بزرگ‌تر هستند و از امکانات بیشتری برخوردارند و در کنار افراد محلی، گردشگران بسیاری را از نقاط دور و نزدیک شهر به‌خود جذب می‌کنند. یکی از این بوستان‌ها «ایرانیان» نام دارد که چند‌ماه قبل در جنوب شهر افتتاح شد و فضای جذاب و دوست‌داشتنی برای حضور خانواده‌ها و گشت‌وگذار نیم‌روزی دارد.

ایجاد گردشگاه در بافت فرسوده‌


سال‌ها قبل وعده ساماندهی فضایی که بوستان ایرانیان در آن قرار دارد، به شهروندان تهرانی داده شده بود تا اینکه اقدامات نهایی این بوستان در دوره مدیریت شهری فعلی انجام شد.
 حالا فصل بهره‌مندی از فضایی سبز با امکانات ویژه که پیش‌تر محلی بی‌دفاع و متروکه اطراف کوره‌پزخانه‌های منطقه 19بود، فرارسیده و دروازه‌های بوستان ایرانیان به روی همه مردم ایران باز شده است. 16هکتار بوستان ایرانیان سال گذشته در فاز نخست، به بهره‌برداری رسید، با بازار خلازیر، محله دولت‌خواه و همچنین بافت فرسوده نعمت‌آباد همجوار است و این همسایگی دلیل اصلی راه‌اندازی این بوستان و نوسازی و بهسازی محله‌های همجوار است. همچنین توسعه گردشگری و اکوتوریسم، ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهری و احراز آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی احتمالی همچون زلزله از دیگر اهداف تاسیس بوستان ایرانیان است.
 بوستان ایرانیان پاتوقی برای همه مردم ایران است و به همین دلیل نام ایرانیان برای آن انتخاب شده چون قرار است چادرهای عشایری، نمادهای مختلف استان‌ها، صنایع‌دستی استان‌ها و کالاهای سنتی به‌منظور آشنایی با فرهنگ استان‌های مختلف در این بوستان برای خانواده‌ها قرار داده شود که در فاز دوم اجرایی می‌شود. با تکمیل مراحل اینجا می‌توان ایران کوچک را در این بوستان دید.

پوشش گیاهی و امکانات

بوستان ایرانیان هم مانند بسیاری از بوستان‌های شهر تهران امکاناتی دارد که شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 3باغ‌راه، 6پیاده‌راه، پارکینگ طبقاتی، زمین‌های بازی کودکان، تنیس، رشته‌های ورزشی چند منظوره، ایستگاه سلامت، مسیر ویژه نابینایان، مسیر ویژه دوچرخه‌سواری، موزه آجر، نمازخانه، آبنما و سرویس بهداشتی ازجمله امکانات درنظر گرفته شده برای این بوستان است. همچنین بوستان ایرانی آن گونه‌های گیاهی متنوعی دارد که رنگ و بوی دیگر به آن بخشیده است. در این بوستان ۳۰۰ هزار درخت، درختچه و گونه گیاهی مقاوم به کم‌آبی و مقاوم کاشته شده که زیتون تلخ، بلوط خزان‌پذیر، زبان‌گنجشک، توت، باران طالیی، ماگنولیا، بلوط همیشه سبز، داغ‌داغان، نارون، توری، ارغوان و یاس هلندی خورده ازجمله این گونه‌های گیاهی است. در کنار اینها مورد تیژپیوندی، برگ نو، پرقرمز، ابریشم مصری، دم‌موشی، انار گل، به ژاپنی، میخک هندی و برگ بو را می‌توان در اینجا دید. علاوه بر اینها شمشاد و زرشک قیچی خورده، یوکا، شمشاد سبز، زرشک همیشه سبز، زرشک قرمز، یاس شیروانی، شیر خشت خزنده، انواع رز، بوته دائمی، بوته فصلی و گیاه پوششی از دیگر گیاهان موجود در اینجاست که سخاوتمندانه وظیفه پاکیزگی هوای آلوده تهران را به دوش می‌کشند.

مناسب‌ برای معلولان

توجه به جانبازان، معلولان و کهنسالان، یکی از ویژگی‌های مثبتی است که در بوستان ایرانیان به آن نگاه ویژه شده است. در حال حاضر فاز اول بوستان ایرانیان به‌عنوان مجهزترین پارک ویژه افراد معلول و توان‌یاب افتتاح و به‌گونه‌ای طراحی و ساماندهی شده است که این گروه از جامعه بدون مشکلی بتوانند یک روز خوب و خاطره‌انگیز را در بوستان ایرانیان تجربه کنند و از فضا و امکانات موجود در آن بهره‌مند شوند. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، بوستان ایرانیان مجهزترین پارک از نظر زیرساخت برای افراد معلول و توان‌یاب است. علاوه بر ایجاد رمپ برای سهولت رفت‌وآمد این افراد، در طراحی مسیرها، نمازخانه و سرویس‎های بهداشتی مناسب‌سازی لازم برای استفاده این افراد درنظر گرفته شده است. این بوستان علاوه بر داشتن تمام امکانات بوستان‌های شهری، برای حضور افراد نابینا، کم‌بینا، معلولان حرکتی، سالمندان و جانبازان از مسیر دوچرخه‌سواری ویژه این افراد نیز برخوردار است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید