• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190820
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

آداب خاص حضور در زورخانه

 زنگ مرشد برای که به صدا درمی‌آید؟
ورزش باستانی میان ورزشکاران به احترام و ادب معروف است. آداب و سنت ورزش زورخانه‌ای، با تحسین و پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستان و امام اول شیعیان، جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و جوانمردی گره خورده است و این ویژگی‌ها را مرشد در قالب شعرها و داستان‌هایی به‌صورت آهنگین و همراه با ضرب زورخانه می‌خواند. در زورخانه تمام حرکات با اجازه از سادات و پیشکسوتان زورخانه که به «رخصت‌گرفتن» معروف است، انجام می‌شود. از این‌رو ورزش باستانی دارای آداب و رسومی است که هر ورزشکار وظیفه دارد از لحظه ورود به زورخانه تا هنگام خروج در چهارچوب اصول و مقررات آن عمل کند.
 
سحرخیزی
از رسوم دیرین ورزشکاران زورخانه، سحرخیزی بوده است. سابقه این رسم به آیین‌های دیرین و کهن ایران زمین، سابقه فرهنگی مردم منطقه در فلات ایران و عبادت صبحگاهی در فرهنگ و تاریخ دوره اسلامی می‌رسد.
 
فتوت وجوانمردی
اخلاق جوانمردی که از گذشته تا امروز از اعتبار بالایی در جامعه برخوردار است، ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد و نمادین‌ترین فرد در ورزش پهلوانی در فرهنگ کهن ایرانیان، پهلوان «محمود خوارزمی» مشهور به «پوریای ولی» است که آنچه او را یگانه و الگو می‌کند، جوانمردی و دستگیری از ضعیفان و غلبه بر نفس و ترجیح آزرده‌نکردن دیگران بر کسب مراتب ورزشی است.
 
فروتنی
هر کس وارد زورخانه می‌شود باید سرفرود آورده و اظهار فروتنی کند. برای همین زورخانه در ورودی بسیار کوتاهی دارد تا همه هنگام ورود به احترام مجبور به سرخم‌کردن شوند.
 
احترام به دیگران
مطابق سنت، پیشکسوتان و سالمندان نسبت به دیگران حق تقدم دارند؛ صاحب عنوان‌ترین مهمان، در بهترین مکان در سکوهای اطراف گود می‌نشیند؛ هرفردی که در گود باشد یا بیرون از آن، باید با از راه رسیدن بزرگ‌ترها و صاحب‌کسوتان جای خود را به او بدهد.
 
حرمت گود
ورزشکار به محض ورود به گود بایدخم شود و انگشتان دست راست خود را به رسم قدم بوسی پوریای ولی و احترام به ساحت مقدس زورخانه به زمین بزند و روی لب گذاشته و ببوسد.

 طهارت و پاکیزگی
هر کس وارد زورخانه یا وارد گود می‌شود، لازم است ترجیحا با وضو وارد شود، ورزشکار در گود باید هم طهارت داشته باشد.

 احترام به حریف
حریف را باید دوست و توجه داشت بدون حریف، رقابت وجود ندارد. باید مراقب بود اگر کسی در گود حریف کشتی و با رقیب ورزشی ورزشکاری باشد، در انظار خوار یا تحقیر نشود.
 
گرامیداشت صاحب زنگ‌ها
هریک از پیشکسوتانی که وارد زورخانه می‌شوند، مرشد در زمان ورود آنها به احترامشان زنگ سردم را به صدا درمی‌آورد.
 
گلریزان
گلریزان از سنت‌های دیرین زورخانه است که به مناسبت‌های مختلف یا مقتضیات مالی برای رواج و رونق ورزش در محل و... برپا می‌شود.

جهنم ‌دره

  چشمه‌های دره خروشان
  مکان: مشکین شهر
  مساحت:13کیلومتر طول

در فاصله 20کیلومتری جنوب مشکین‌شهر، دره‌ عمیقی وجود دارد که دور تا دور آن را صخره‌های سنگی احاطه کرده و یک رودخانه از میان آن گذشته است. این مکان که به جهنم‌دره معروف شده برخلاف نامش یک جاذبه طبیعی کم‌نظیر است و برای افراد محلی نماد و مظهر شادابی و سرزندگی به‌حساب می‌آید. بومی‌ها می‌گویند سراشیبی‌های تند و مسیر صعب‌‌العبوری که برای رسیدن به دره و رودخانه آن باید پیمود، موجب شده نام جهنم دره یا دره شیطان را روی آن بگذارند. شیب‌های تند و خاک سستی که هر لحظه امکان دارد ریزش کند برای مردم عادی یک خطر بالقوه است و به همین‌خاطر فقط طبیعت‌‌گردان و کوهنوردان حرفه‌‌ای پا به این منطقه می‌گذارند. جهنم دره زیبایی مسحورکننده‌ای دارد و هر چه به پایین دره نزدیک‌تر شوید زیبایی‌های آن جلوه دیگری پیدا می‌کند، اما توصیه افراد محلی این است که هرگز بدون راهنما وارد دره نشوید. جهنم دره به‌خاطر قرارگرفتن در نوار آتشفشانی از چشمه‌های آب گرم بسیاری برخوردار است که هر کدام خاصیت درمانی فراوانی دارند. چشمه آب گرم «ملک سویی» یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل است که در همسایگی جهنم دره قرار دارد و برخی معتقدند به‌خاطر گرمایی که از نوار آتشفشانی و چشمه‌های آبگرم متصاعد می‌شود نام این مکان را جهنم دره گذاشته‌اند. این دره طبیعتی دست‌نخورده، حیات‌‌وحش متنوع و اهمیت زیست‌محیطی فراوانی برای عشایر دارد و اواسط فصل‌ بهار و اوایل فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی است.

دره ال کامینیتو دل ری

  ترشح آدرنالین
  مساحت:6 کیلومتر

دره ال کامینیتو دل ری در کشور اسپانیا با داشتن گذرگاه‌های باریک و وحشتناک، یکی از دره‌های خطرناک جهان به شمار می‌آید و وحشتناک‌ترین مسیر کوهستانی دنیا لقب گرفته است. مسیر‌های متروک و دیوارهای بلندی که این دره را احاطه کرده، یکی از صعب‌العبور‌ترین و خطرناک‌ترین راه‌های جهان را به‌وجود آورده است. هر سال هزار گردشگر خارجی برای به اوج رساندن آدرنالین خونشان در ارتفاع چند صد متری از این مسیر خطرناک و دلهره‌آور عبور می‌کنند و هشدار‌های زیادی که درباره خطرناک بودن این دره داده شده را نادیده می‌گیرند. در سال 0002 بود که دولت اسپانیا رفتن به این دره را ممنوع کرد، اما گردشگران و ماجراجویان زیادی، این هشدار‌ها را جدی نگرفتند و تعدادی از آنها در مسیر رسیدن به دره جانشان را از دست دادند. پیاده‌روی در این مسیر یکنواخت نخواهد بود و در برخی قسمت‌ها آشنایی با قواعد کوهنوردی لازم است و در برخی جاهای دیگر باید به مهارت‌های سنگ‌نوردی تسلط داشت. قسمت ترسناک ماجرا آنجاست که در بین راه، مسیری وجود دارد که تیر آهنی از لایه زیرین آن به جا مانده و باید روی جاده‌ای به پهنای سه‌اینچ و در ارتفاع چند صد متری قدم برداشت. از اینکه دقیقا چند نفر در این مسیر مرگبار جانشان را از دست داده‌اند، اطلاعات کاملی در دست نیست، اما در سال 0002 بود که خبر سقوط و مرگ 3جوان اسپانیایی در دره ال کامینیتو دل ری حسابی خبرساز شد.

گالری هما

  جایی برای حمایت از هنرمندان
  شماره تماس: ۸۸۸۶۳۵۹۶
  نشانی:خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی
  ساعت فعالیت:12تا 20

 گالری هما در بهار سال 4831 با تلاش‌های انوشه یاد، پرویز ملکی  و مدیریت  هنگامه معمری فعالیت خود را آغاز کرد و به مرکزی برای نمایش آثار هنرمندان مطرح و همچنین هنرمندان نوظهور و جویای نام ایرانی اختصاص دارد و تا به امروز صدها نمایشگاه رسمی برگزار کرده است. با توجه به همکاری موزه‌های هنر، بنیانگذاران و گالری‌ها در ایران و خارج از کشور، گالری هما به‌دنبال معرفی و پرورش استعدادهای نسل جدیدی از هنرمندان ایرانی است. اجرای سالانه‌ نقاشی منتخب نسل نو، نمایش‌های پژوهشی با عنوان کلکسیون فصلی، همکاری در جذب حمایت برای هنرمندان پیشرو، همگی بخشی از فعالیت‌های این گالری هستند. گالری هما در برنامه‌ بلندمدت خود نسلی از هنرمندان جوان را به عرصه‌ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای معرفی کرده و امیدوار است تا در این راستا، دستاوردهای بصری درون مرزی را تا حد ممکن ارتقا دهد. ساماندهی و تکمیل کلکسیون‌های موجود هنر مدرن و معاصر ایران، برنامه‌ریزی و مشاوره با مجموعه‌داران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، ایجاد زمینه اقتصادی برای ورود خریداران به عرصه‌ تجارت هنری و سرمایه‌گذاری در حوزه هنرهای پلاستیک را نیز می‌توان از خدمات رایج گالری هما دانست.

پردیس سینمایی ملت

  اکران همزمان چند فیلم
 شماره تماس: ۰۲۱۲۳۱۶۲
  نشانی:خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه هاشمی رفسنجانی، رو‌به‌روی کردستان
  ساعت فعالیت:13تا23

یکی از خاص‌ترین سینماهای تهران و داری معماری زیبا، سینما ملت است. پردیس سینمایی ملت داخل محدوده پارک ملت ساخته شده و یک ساختمان چند منظوره کامل برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به‌شمار می‌آید. برخی از مراجعان این بوستان، تنها به گشت و‌گذار در پارک می‌پردازند و خبری از وجود پردیس سینمایی گالری ملت ندارند. درحالی‌که سالن‌های سینمایی نوساز و مجهز و کافه فست‌فودهای با کیفیت، تنها گوشه‌ای از امکانات مجموعه پردیس ملت است. پردیس ملت ۱۱ سالن نمایش سینما و یک سالن برای برپایی گردهمایی‌های فرهنگی دارد. درکنار اینها یک گالری با امکانات پیشرفته نورپردازی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری هم میزبان علاقه‌مندان به این حوزه و با به روزترین سیستم‌های نمایش، هزارو 900صندلی به ظرفیت سینماهای کشور اضافه کرده است. برای رفتن به پردیس سینما ملت و تماشای فیلم‌های به روزش، به خیابان ولیعصر با درختان سر به فلک کشیده‌اش مثل همسایه‌های قدیمی در کنار هم به شما لبخند می‌زنند، بروید. وارد بزرگراه هاشمی رفسنجانی یا همان نیایش قدیم شوید و روبه‌روی بزرگراه کردستان، در ایستگاه BRT نیایش، سینما پردیس ملت معروف را پیدا می‌کنید.

همراه‌سفر شو!

شاید تا به حال اصطلاح «هیچهایک» به گوشتان خورده باشد. هیچهایک روشی برای سفر رفتن است که در فارسی به رایگان‌سواری هم معروف است. هرچند این روش هیجان زیادی برای گردشگران دارد، اما با رعایت باید و نبایدهایش می‌توان سفر را دلچسب‌تر و ماندگارتر کرد.

هیچهایکر، برای سفر بین شهرها کنار جاده می‌ایستد و علامت می‌دهد تا راننده‌ بامرام او را سوار و تا مقصد بعدی با خود همسفر کند. به این صورت هزینه‌های سفر تا حدود زیادی کمتر می‌شود.

به‌همراه داشتن و پوشیدن لباس‌هایی به رنگ روشن یکی از نکات مهم برای هر هیچهایکر است. همچنین داشتن کیف و کوله‌پشتی مناسب هم نکته مهمی برای یک سفر هیچهایکی راحت است.

وقتی به‌عنوان یک هیچهایکر کنار جاده‌ای منتظر ماشینی می‌مانید، اگر احساس خوبی نسبت به آن ماشین یا راننده‌اش نداشتید هرگز سوار نشوید. سعی کنید قبل از سوار شدن چند کلامی با راننده صحبت و لحن و صحبت‌های او را تحلیل کنید.

وقتی سوار شدید سعی کنید حواس‌جمع باشید و تا جای ممکن از خوابیدن بپرهیزید. بهتر است در نخستین فرصت مشخصات ماشین و شماره پلاک آن را برای نزدیکان خود ارسال کنید تا درصورت بروز مشکل دسترسی به‌ خودرو راحت‌تر باشد.

مقاصدی که یک هیچهایکر در ایران می‌تواند از آنها بازدید کند معمولا جاهایی است که مسیر صعب‌‌العبوری نداشته باشند و دسترسی به آنها به‌خصوص با پای پیاده راحت باشد. انتخاب هیچهایکرها باید مسیر ماشین‌روی خوبی داشته باشد.

هر جایی از جاده نایستید، کنار جاده‌های فرعی یا جاهایی پرت که عبور و مرور در آنها کمتر است، احتمال خطر بسیار بیشتر می‌شود. محل‌های شلوغ و پررفت‌وآمد را برای پیدا کردن خودرو انتخاب کنید.

 این نوع سفر برای همه افراد مناسب نیست و صرف علاقه به سفر نمی‌تواند برای انتخاب روش هیچهایک کافی باشد. یک هیچهایکر فردی است کنجکاو که همواره به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها و ماجراجویی‌های جدید است و تحمل بالایی برای پذیرش مخاطرات و چالش‌های احتمالی دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید