09
پنج شنبه 13 مرداد 1401
شماره 8560
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تشنه‌ای که جهان  تشنه اوست

یادداشت
انسان‌ها، عاشق چیزهایی هستند که ندارند. شاید هم عاشق ایده‌هایی که ندارند یا می‌خواهند داشته باشند یا نمی‌توانند داشته باشند یا هر چیزی.
ویژه
عزاداری محرم را باید یکی از آداب‌ و رسوم مهم در فرهنگ شیعه دانست.
سرزمین پهناور ایران، همانطور که در شکل و ظاهر فیزیکی و طبیعی خودش تنوع زیادی دارد، در شکل و باطن فرهنگی و عرفی و مردم‌شناختی خودش هم از این تنوع گسترده برخوردار است.
محرم و فرهنگ عاشورایی نه‌تنها در گوشه‌گوشه زندگی مردم، بلکه در هنر و فیلم و سریال‌های ایرانی نیز تجلی پیدا کرده است و حول داستان و مفاهیم و آموزه‌های این واقعه بزرگ آثار متعددی خلق شده است؛ آثاری که اغلب آنها در جذب و جلب نظر مخاطب موفق بوده‌اند.
چند سالی است که رادیو اربعین، از ابتدای‌ ماه صفر آغاز به‌کار می‌کند و تا پایان صفر نیز به کارش ادامه می‌دهد.
درباره طیب حاج‌رضایی و سال‌ها و ماه‌های پایانی عمرش روایت‌های بسیاری نقل می‌شود.
حرف زدن درباره وقایعی که در قلب تاریخ ماندگار شده‌اند به این سادگی‌ها نیست، روایت‌ها متعدد است و اعتبارسنجی آنها دشوار.

حق مطلب را درباره عاشورا، ادا نکرده‌ایم

با سیدمهدی شجاعی، درباره ادبیات دینی و عاشورا؛ به بهانه چاپ کتاب «جوشن حسینی»
بعضی از آدم‌ها این سعادت را پیدا می‌کنند که نام‌شان، قلم‌شان و تراوشات هنری‌شان عجین می‌شود با نام بزرگان دین و معرفت  و بدون شک یکی از این آدم‌ها باید سیدمهدی شجاعی باشد.
عزاداری؛ از قلب صفویه تا به امروز

عزاداری؛ از قلب صفویه تا به امروز

«امامزاده هارون ولایت» یکی از بناهای تاریخی و مذهبی اصفهان است و قدمت آن به دوره صفوی بر می‌گردد.
نباید موسیقی سوگ و سرور را جای هم استفاده کرد
نباید موسیقی سوگ و سرور را جای هم استفاده کرد
شهر سیاه‌پوش شده و پس‌زمینه همه هیاهوها، صدای بوق ماشین‌ها و موتورها، یک نوای آشنا به گوش می‌رسد، نوای یا‌حسین ع ، روضه شهیدان کربلا و آوای اندوه و حماسه.
سرزمین پهناور ایران، همانطور که در شکل و ظاهر فیزیکی و طبیعی خودش تنوع زیادی دارد، در شکل و باطن فرهنگی و عرفی و مردم‌شناختی خودش هم از این تنوع گسترده برخوردار است.

ماتمکده‌های دارالخلافه

تهران، شهر تکیه‌های قدیمی است و کثرت تکیه‌های تاریخی که برخی از آنها از چند‌صد سال قبل به یادگار مانده‌اند این موضوع را اثبات می‌کند.

هر سو نوای یا حسین ع می‌رسد به گوش

موسیقی آئینی ریشه در تاریخ سرزمین ما دارد، ردپای نواهای مذهبی را می‌توان در قدیمی‌ترین نغمه‌های باقی مانده از سال‌های دور پیدا کرد.

عزاداری با چاشنی تاریخ

هرچند شکل و شمایل برگزاری مراسم عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر در برهه و دوره‌های گوناگون تاریخی متفاوت بوده و به مرور رسم و رسوم و عادت‌هایی به آن اضافه یا به فراموشی سپرده شده.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
حضرت سیدالشهدا هم شکست خورد و کشته شد اما پیروزی نهایی را داشتند آنها. مکتب‌شان شکست نخورد، با کشته‌دادن، دشمنان را عقب زدند.
درباره زمان و نحوه ورود آئین‌های عزاداری و برپایی مراسم عاشورا و اربعین در آفریقا سند مکتوبی وجود ندارد، اما شواهد و قرائن تاریخی در کشورهایی مثل تانزانیا، ماداگاسکار، جزایر کومور و زنگبار نشان می‌دهد که مبلغان و علمای ایرانی‌تبار نقش مؤثری در سازماندهی شیعیان و برپایی مراسم عزاداری‌ ماه محرم در این قاره داشته‌اند.
ماه محرم نه فقط فرصتی برای عزاداری در اندوه شهادت امام حسینع و یارانش است، فرصت بسیار بزرگ‌تری برای تأمل و اندیشه در اهداف قیام حسینی نیز با خود به همراه دارد.