05
پنج شنبه 18 شهریور 1400
شماره 8310
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

فیلم دیدن بدون ماسک با بستنی قهوه

یادداشت
همه‌‌چیز در آن دوچشم میشی غمگین شعله‌ور بود که دل را دربه‌در می‌کرد اما آقای عشق تب نمی‌کرد آن هم وقتی که دلبندی در نگاه لیلا زبانه می‌کشید یعنی او نمی‌دانست عشق را با پنهان کردن هم نمی‌توان پنهان کرد!
ویژه
چقدر باید مرثیه‌‌ای خواند برای این روزهای غم‌دیده روزگار؛ روزگاری که مرگ را به سخره گرفته و تلخی‌هایش گویا فعلا تمام‌شدنی نیست.
منتقدان سینما یا به عبارت دیگر کارشناسان و عالمان سینما که هم تاریخ سینما می‌دانند و هم روش نقد و فلسفه هنر و همه مواردی که به این کار مرتبط است،
هر سال موقع برگزاری جشنواره فیلم فجر که می‌رسد، عاشقان سینما چشم‌انتظار می‌مانند که ببینند این‌بار ذهن خلاق و هنرمند کدام فیلمنامه‌نویس، توانسته داستانی بنویسد که در بین همه آثار جشنواره، توجه داوران را به‌خود جلب کند.
بدون شک مهم‌ترین و معروف‌ترین رویداد سینمایی امروز را باید همین اسکار بدانیم و بنامیم؛ هرچند بین اسکاری‌ها و کنی‌ها همیشه رقابتی و اختلاف نظری وجود داشته.
پای خاطرات آپاراتچی‌های قدیمی که بنشینید از روزگار باشکوه سینمای ایران در دهه 30و 40 می‌گویند.
می‌گویند قدرت انسان‌ها به اراده است نه زور بازو. حامد امیری نمونه آشکار این جمله حکیمانه‌ای است که معلوم نیست چه زمانی و از زبان چه ‌کسی جاری شده است.
پای صحبت‌های رضا بابک، پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به بهانه روز ملی سینما

به هر قیمتی بازی نمی‌کنم

رضا بابک چندان اهل گفت‌وگوهای رسانه‌‌ای نیست، کمتر در مجامع عمومی ظاهر می‌شود و به محض اینکه متوجه شود خبرنگاری با او تماس گرفته به صراحت می‌گوید قصد مصاحبه ندارد.
فیلمنامه بد فیلم خوب نمی‌شود

فیلمنامه بد فیلم خوب نمی‌شود

احمدرضا معتمدی جزو معدود سینماگرانی است که نویسندگی فیلمنامه همه فیلم‌هایی که ساخته، توسط خودش انجام شده است.
عمیق‌تر از راک عجیب‌تر از جَز
عمیق‌تر از راک عجیب‌تر از جَز
در شماره قبل، گفت‌وگوی الساندرو دِ روزا و انیو مورریکونه به موسیقی‌ فیلم معروف «خوب بد زشت» آخرین بخش از سه‌گانه فیلمساز ایتالیایی، سرجو لئونه رسید. سرجو لئونه متخصص ساخت وسترن اسپاگتی بود و موسیقی مورریکونه در حکم چاشنی اصلی وسترن‌های او محسوب می‌شد.
فیلم «خانه پدری» را دیده‌اید؟ فیلم جنجالی «کیانوش عیاری» که چندین سال توقیف بود و سال98 سرانجام اجازه اکران گرفت اما خیلی زود از روی پرده‌های سینما پایین آمد.

پرندگان زمخت و پرندگان نحیف

[در کتاب «در پی آن نغمه؛ موسیقی من، زندگی من» الساندرو دِ روزا و انیو مورریکونه بعد از فیلم خوب بد زشت بحث مفصلی را درباره همکاری‌های مورریکونه و پیر پائولو پازولینی آغاز می‌کنند.

خرده‌روایت‌های خواندنی

فردوسی، شاعر شیرین‌سخن ایرانی در بیت مشهور «توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود»، راز تواناشدن و رهایی از ناتوانی‌ یا کم‌‌توانی‌ را در داناشدن می‌داند.

بهشت دیوانگان سینما

سینما را می‌توان هنر اول جهان مدرن دانست؛ هنری که به‌طور همزمان چشم و گوش و حس و ذهن شما را درگیر خودش می‌کند؛ هنری که حرکت دارد و می‌تواند به جنبه‌هایی از زندگی انسانی ورود کند که تا پیش از این میسر نبود یا کمتر امکانش بود.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
اگر به شنیدن داستان‌های ناگفته سینمای ایران علاقه‌مندید، حتما شنیدن «رادیو سانسور» را در برنامه‌تان قرار بدهید.
از همان زمان که کرونا، یک ویروس ناشناخته در شهری کوچک در چین بود، تا امروز که چیزی به پایان دومین سال حضورش در زندگی مردم دنیا نمانده، این بیماری به دشمنی برای سلامت روان تبدیل شده.
تهران که در محاصره بزرگراه‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه و در یک کلام، زندگی مدرن شهری است، در گوشه و کنارش فضاهایی دارد که با دور ماندن از این شهرنشینی صرف، شکل روستایی خودشان را حفظ کرده و در گذشته جا مانده‌اند.