• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140000
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJj8l
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/رادیو سانسور


اگر به شنیدن داستان‌های ناگفته سینمای ایران علاقه‌مندید، حتما شنیدن «رادیو سانسور» را در برنامه‌تان قرار بدهید. در معرفی این پادکست سینمایی آمده است: «پشت هر فیلم، یک داستان جذاب و پرحاشیه وجود دارد. رادیو سانسور در هر اپیزود، چگونگی تولید یکی از فیلم‌های تأثیرگذار تاریخ سینمای ایران را برای شما روایت خواهد کرد.» اگر می‌خواهید درباره چگونگی شکل‌گیری ماندگارترین فیلم‌های سینمایی ایران ازجمله «مادر»، «شازده احتجاب»، «پله آخر»، «متری شیش‌و‌نیم»، «گوزن‌ها»، «خانه دوست کجاست»، «جدایی نادر از سیمین»، «هامون»، «در دنیای تو ساعت چند است»، «سنتوری»، «سگ‌کشی»، «رستاخیز»، «من زمین را دوست دارم»، «جهان با من برقص»، «رخ دیوانه»، «سرخپوست»، «دلشدگان»، «اژدها وارد می‌شود»، «آدم برفی»، «یه حبه قند»، «آژانس شیشه‌ای»، «دزد عروسک‌ها»، «درباره الی» و... بیشتر بدانید، رادیو سانسور همان چیزی است که دنبالش می‌گردید.

«نگاتیو» با عشق

یکی از تخصصی‌ترین پادکست‌های حوزه سینما، پادکست «نگاتیو» است؛ پادکستی که برخلاف پادکست‌های دیگر این حوزه، سینما را در قالب ژانرهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل اول این پادکست که دارای 15قسمت است، سال گذشته منتشر شده است. در این فصل تمام شاهکارهای سینمایی دنیا در قالب ژانرهای علمی- تخیلی، سینمای وحشت، سینمای جنگ، فیلم‌نوآور، موزیکال، وسترن و...، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سازندگان این پادکست تخصصی درباره تولیدشان گفته‌اند:«نگاتیو داستان عاشقانه دو عاشق دل خسته سینما درباره یک معشوق واحد به‌نام سینماست. ما با سینما زندگی کردیم. با سینما رشد کردیم و با سینما رفاقت کردیم. نگاتیو حاصل همین عشق و رفاقت‌هاست که قراره با ده‌ها عاشق دیگه به اشتراک بذاریم. نگاتیو محصول عشقه، با عشق بهش گوش بدین.»

سینما گپ

برای آن دسته از عاشقان سینما که به‌دنبال نقد و بررسی فیلم‌های روز دنیا هستند، هیچ جایی بهتر از پادکست «سینما گپ» پیدا نمی‌شود. این پادکست پرطرفدار که همین چند روز پیش به اپیزود صد و ششم رسید، در هر قسمت به نقد و بررسی یک فیلم در ژانرهای مختلف می‌پردازد. به‌عنوان مثال فقط در همین 3‌ماه تابستان، فیلم‌های «سریع و خشمگین9»، «بیوه سیاه»، «یک مکان ساکت 2»، «شنای پروانه» و «ارتش مردگان» مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید پرشنونده‌ترین اپیزود این پادکست، اپیزود بررسی 250فیلم برتر IMDB است. در این قسمت ویژه 20فیلم اول لیست برترین‌های سایت معتبر IMDB ازجمله «رستگاری در شائوشنگ»، «پدرخوانده»، «شوالیه تاریکی»، «دوازده مرد خشمگین»، «داستان عامه‌پسند» و... مورد بررسی قرار گرفته است.

دیالوگ‌های برتر

یکی از جذاب‌ترین اپلیکیشن‌های حـوزه ســینما، اپلیـکیشـن «فیلم‌خوره» است؛ این برنامه که پیش از این نامش «مونولوگ، دیالوگ» بود، همانطور که از نامش مشخص است، منبع بسیار خوبی برای مرور مونولوگ‌ها و دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های سینمایی دنیاست. اما این، همه امکانات این برنامه تخصصی سینمایی نیست. فیلم خوره که امتیازش با نظر کاربران، 4/4از 5  است، این امکان را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد که با بیوگرافی بازیگران نام‌آشنای دنیا آشنا شده و حواشی و نکات جالب درباره فیلم‌ها و بازیگران‌شان را بدانند. تماشای تریلر فیلم‌های روز سینمای جهان و تحلیل و معرفی فیلم‌ها هم از پرطرفدارترین بخش‌های این برنامه سینمامحور به‌حساب می‌آید. در یک کلام همانطور که در تعریف این اپلیکیشن آمده، اگر به سینمای جهان علاقه‌مندید، این نرم‌افزار متعلق به شماست.

راهنمای سینماها

برنامه «پاپ‌کرن» راهنمای کامل سینماهای ایران است. چطور؟ عرض می‌کنیم. این برنامه در گام نخست برنامه تمام سینماهای ایران را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اینکه کدام سینما چه فیلمی در حال پخش دارد و چطور می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. در این بخش می‌توانید با کلیک کردن روی فیلم‌های روی پرده، جزئیات آن را مانند نام کارگردان، نام بازیگران، خلاصه فیلم و امتیاز آن مشاهده کنید. در کنار این، جدول فروش فیلم‌های سینمایی که در این برنامه گنجانده شده، کمک‌تان می‌کند با محبوب‌ترین فیلم‌های ایرانی از نگاه مخاطبان هم آشنا شوید. درنهایت اینکه پاپ‌کرن نزدیک‌ترین سینماها به لوکیشن شما را حتی با ذکر جزئیاتی که هر سینما چند متر با شما فاصله دارد، نشان می‌دهد. پس می‌توانید در انتخاب سینماهای اطراف‌تان هم روی این برنامه حساب کنید.

آنونس؛ IMDB ایرانی

برای اینکه با سایت معتبر IMDB آشنایی داشته باشیم، هیچ نیازی به خوره‌فیلم بودن نیست! این سایت به‌قدری در دنیای تولیدات سینمایی حکم مرجع را دارد که همه ما حتی شده به اندازه یک اسم با آن آشنا هستیم. حالا در ایران هم ما یک IMDB ایرانی به‌نام «آنونس» داریم که مرجعی برای معرفی و نقد و بررسی بیش از 80هزار فیلم خارجی و ایرانی به‌حساب می‌آید! آشنایی با بیش از 100هزار هنرمند خارجی و ایرانی، وجود بیش از 7هزار آنونس و ویدئوی تماشایی درباره سینمای ایران و جهان، جدیدترین و آخرین خبرهای مربوط به سینما، فیلم‌ها و سریال‌ها و تحلیل آثار سینمایی ایران و جهان، ازجمله امکانات برنامه سینمایی کم‌حجم و رایگان آنونس است.

به روایت بارد

یکی از بهترین پادکست‌های سینمایی، پادکست «به روایت بارد» است؛ پادکستی که 2هفته یک‌بار جمعه‌ها صبح منتشر شده و کاری از آرش حقیقی، پویان عسگری و آرش خسرونژاد است. این پادکست که تاکنون 33اپیزود آن منتشر شده، به‌طور اختصاصی به سینمای ایران و جهان می‌پردازد و تا به امروز ده‌ها فیلم معروف دنیا و فیلم‌های روز کشورهای مختلف را بررسی کرده است. مغازه‌ای گوشه خیابان، همسران ارتشی، دریاچه غاز وحشی، پیش از تو، یک افسر و یک جاسوس، آمدیم نبودید، مرد نامرئی، روزی زیبا در محله ما، هریت، فورد برای فراری، داستان ازدواج، روزی روزگاری در هالیوود، جوکر، دیگو مارادونا و...، ازجمله فیلم‌هایی است که پادکست به روایت بارد در اپیزودهای خود به سراغ آنها رفته است.

ابدیت و یک روز

نه‌تنها عنوان یکی از نخستین پادکست‌های سینمایی به پادکست «ابدیت و یک روز» اختصاص پیدا می‌کند بلکه می‌توان گفت اساسا این پادکست یکی از نخستین پادکست‌های ایرانی است. این پادکست سینمایی که نامش را از فیلم «ابدیت و یک روز» ساخته تئو آنجلوپولوس گرفته، کاری از حامد صرافی‌زاده است. او در معرفی پادکستش آورده است: «سینما برای من همه سینماست. من در این پادکست‌ها مخالف هیچ جریان سینمایی نیستم. دوست دارم با همدیگر هم درباره هالیوود قدیم و جدید حرف بزنیم، هم درباره فیلمفارسی هم درباره سینمای ژاپن، هم آرژانتین و هم موج نو و هم مکتب مدرسه برلین.» بد نیست بدانید 4اپیزود آخر این پادکست که تمامی آنها در شهریور‌ماه منتشر شده، ویژه درگذشت دکتر حمیدرضا صدر، نویسنده، منتقد سینما و مفسر نام‌آشنای فوتبال است.

بفرمایید سینما سلف

«من سعید مرادی هستم و اینجا پادکست سینما سلف است. جایی که در اون راجع‌به نمایش، سینما و فیلم صحبت می‌کنیم.» همین معرفی کوتاه اما جامع و کامل سازنده پادکست سینما سلف کافی است تا این پادکست را هم در زمره پادکست‌های سینمایی قرار بدهیم. سینما سلف که دارای 25اپیزود است، در هر قسمت به یک فیلم سینمایی پرداخته که چند تای آن، فیلم‌های سینمایی ایرانی هستند. فیلم‌های «هامون»، «فروشنده» و «خانه پدری» فیلم‌های ایرانی‌ هستند که پایشان به این پادکست باز شده است. در کنار این فیلم‌های ساخت وطن، اگر می‌خواهید بیشتر درباره فیلم‌های دنیای سینما ازجمله «انگل»، «مرد ایرلندی»، «جوکر»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «جزیره شاتر»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «حیثیت» و... بدانید، حتما سری به این پادکست بزنید.

یادگیری مبانی سینما

اگر می‌خواهید در آستانه روز سینما، اطلاعات سینمایی‌تان را بالا ببرید، حتما و حتما کتاب «مبانی سینما» را بخوانید. این کتاب که درواقع یک فرهنگ سینمایی کامل و جامع به‌حساب می‌آید، در 3جلد نوشته شده و اثری از ویلیام فیلیپس، مدرس سینماست. در معرفی این کتاب آمده است: «این کتاب ترکیبی سنجیده و آسان‌فهم از اطلاعات فنی -تخصصی و تحلیل‌های تاریخی- فرهنگی است که آشنایی نسبتا کامل و چند بعدی خوانندگان با مباحث مطرح سینمایی را در پی دارد.» پس اگر دوست دارید در جمع عاشقان سینما حرفی برای گفتن داشته باشید یا در کمترین حالت، متوجه اصطلاحاتی که به‌کار می‌برند، بشوید، کتاب مبانی سینما را مطالعه کنید. این کتاب را که توسط نشر «ساقی» منتشر شده، رحیم قاسمیان ترجمه کرده است.

آناتومی فیلم را بشناسید

این هم یک کتاب شسته و رفته دیگر درباره سینما؛«آناتومی فیلم». این کتاب به‌قدری حاوی اطلاعات خوبی در حوزه هنر هفتم است که اگر از اهالی سینما بخواهید کتابی معتبر و مفید درباره سینما به شما معرفی کنند، حتما یکی از کتاب‌های پیشنهادی‌شان همین آناتومی فیلم است. اگر چه اصل مطلب کتاب درباره ساختار فیلم است، اما با مطالعه آن با سینمای کلاسیک و مدرن بیشتر آشنا شده و می‌توانید آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اگر اطلاعات چندانی از گرافیک، صدا، مکان و تصویر، گونه‌های فیلم، فرامتن، ارتباط سینما، ادبیات و... ندارید، آناتومی سینما کمک‌تان می‌کند به بهترین شکل ممکن از پس ندانسته‌های سینمایی‌تان بربیایید. این کتاب اثری از برنارد اف دیک است که به همت حمید احمدی‌لاری ترجمه شده است.

تعمق در فیلم

از نام کتاب «تعمق در فیلم» مشخص است که هدف نهایی‌اش ساخت مخاطبان منتقد سینماست. این کتاب که روی جلد آن با یک جمله «تماشا کنید، بگویید و بشنوید، لذت ببرید» همه اهداف نویسندگانش را برملا کرده، نوشته پیتر لمان و ویلیام لور است که مانند دیگر کتاب‌های تخصصی حوزه فیلم، توسط نشر «ساقی» منتشر شده است. در این کتاب که با ترجمه حمیدرضا احمدی‌لاری به فارسی درآمده، به شکل‌های مختلف تعمق در فیلم یعنی رسیدن به دریافتی انتقادی‌تر درباره سینما آموزش داده شده است. در فصل‌های مختلف این کتاب، جنبه‌های مختلف سینما ازجمله ساختار روایی، تحلیل فرمی، تئوری مولف، ژانرها، رئالیسم، تئوری‌های فیلم و... ذکر شده و به‌عنوان نمونه تحلیل فیلم‌های ماندگار دنیا ازجمله «همشهری کین» نیز آورده شده است.

تاریخچه سینمای ایران

چقدر به دانستن تاریخچه سینمای ایران علاقه‌مندید؟ اگر جواب‌تان «زیاد» یا «خیلی» است، حتما مطالعه کتاب «صدای پا... تاریخچه‌ای از: سینمای ایران» نوشته حمید شعاعی را در دستور کارتان قرار بدهید. این کتاب قدیمی همانطور که در توضیح روی جلدش آورده، نظری گذرا به تفریح و سرگرمی مردم و تاریخچه‌ای از فیلم ایرانی و سینما در ایران است. در واقع این کتاب بیشتر و پیش‌تر از آنکه به سینما بپردازد، سنت‌های نمایشی ایران را قبل از ورود سینما مورد بررسی قرار داده و به همین دلیل یکی از خواندنی‌ترین و دلنشین‌ترین کتاب‌های این حوزه به‌شمار می‌رود. این کتاب صدصفحه‌ای سال 1352یعنی حدود نیم قرن پیش به همت نشر «چاپخانه گیلان» منتشر شده و این روزها می‌توان نسخه پی‌دی‌افش را هم از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان تهیه کرد.

سرگذشت سینمای ایران

این هم یک کتاب دیگر درباره سینمای ایران که سیر تا پیاز اتفاقاتی که در صنعت سینمای کشورمان افتاده را برایتان تعریف می‌کند:«سرگذشت سینمای ایران». این کتاب را که سال 1384توسط انتشارات «کتاب همراه» منتشر شده، علی افصحی نوشته و قربان ولیئی ویراستاری آن را برعهده داشته است. نکته جالب توجه درباره کتاب این است که نویسنده در آن علاوه بر اینکه تاریخچه سینمای ایران را از آغاز یعنی از سال 1279شمسی برابر با 1918میلادی تا پایان سال 1383شمسی ذکر کرده، فهرستی از فیلم‌های به نمایش درآمده در این سال‌ها را هم آورده است. کتاب سرگذشت سینمای ایران، یک کتاب 103صفحه‌ای است که به لطف اپلیکیشن‌های کتابخوان مانند فیدیبو، امکان مطالعه نسخه الکترونیک آن هم فراهم شده است.

اصطلاحات سینما

«آداپته» می‌دانید چیست؟ «اکسپرسیونیسم» چطور؟ اینها اصطلاحات سینمایی‌ای هستند که شاید نام‌شان به گوش‌تان خورده باشد، اما معنی آنها را ندانید. خبر خوب اینکه در دنیای نشر، کتابی با عنوان «فرهنگ اصطلاحات سینما» وجود دارد که با مطالعه آن می‌توانید صدها اصطلاح سینمایی را فرابگیرید. این کتاب که درواقع یک فرهنگ لغت موضوعی است و اثری کاملا کاربردی در دنیای سینما به‌حساب می‌آید، کاری از علی افصحی است و آن را انتشارات «کتاب همراه» منتشر کرده است. با داشتن این کتاب 80صفحه‌ای که به‌ترتیب حروف الفبا تدوین شده، هم متوجه می‌شوید که آداپته اقتباس از آثار دیگران است و اکسپرسیونیسم نهضتی ادبی - هنری است که در فاصله سال‌های 1903تا 1933در آلمان به‌وجود آمده و هم با صدها اصطلاح دیگر آشنا می‌شوید.

عزاداران بَیل

در تاریخ بیش از صد سال سینمای ایران، بارها و بارها رمان‌های معروف ایرانی تبدیل به فیلم شده‌اند یا در ساخته‌های سینمایی از آنها اقتباس شده است. یکی از این داستان‌ها، داستان «گاو» از کتاب «عزاداران بَیل» غلامحسین ساعدی است. داستان گاو از جایی شروع می‌شود که تنها گاو «مش‌حسن» که وسیله امرار و معاش خودش و خانواده‌اش بود، می‌میرد و مش حسن در غم گاو از دست‌رفته‌اش، همه هویت و حتی زندگی‌اش را از دست می‌دهد. این داستان، یکی از 8 داستان کوتاه کتاب عزاداران بیل است که سال 1348به همت داریوش مهرجویی به فیلم تبدیل شد. در این فیلم عزت‌الله انتظامی نقش مش‌حسن را بازی کرده و بزرگان دیگری ازجمله علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمود دولت‌آبادی و... ایفای نقش کرده‌اند.

شازده احتجاب

«شازده احتجاب» نام یکی از معروف‌ترین آثار هوشنگ گلشیری است که بهمن فرمان‌آرا آن را در سال 1353به یک فیلم سینمایی تبدیل کرد. این رمان که سال 1348منتشر شد و بر مبنای شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده، داستان آخرین بازمانده از یک خانواده اشرافی قجری را روایت می‌کند که در خانه‌ای رو به ویرانی، به‌دلیل ابتلا به بیماری سل به شکلی تدریجی در حال نزدیک شدن به مرگ است. این داستان به‌طور کلی بر وهم و خیالات شازده قجری بنا شده که به‌گفته منتقدان درواقع روایت فروپاشی نظام شاهی و پیشامدرن در سنت فرهنگی ایران است. در فیلمی که از روی این رمان معروف هوشنگ گلشیری ساخته شده، جمشید مشایخی نقش شازده احتجاب را برعهده دارد.

 تنگسیر

یکی دیگر از رمان‌های معروف ایرانی که فیلمسازان را به فکر انداخت تا از آن یک اثر سینمایی خلق کنند، رمان «تنگسیر» است؛ نخستین رمان صادق چوبک که در سال 1342نگاشته شده و براساس واقعیت است؛ حتی نام افراد ذکر شده در آن نیز واقعی است. داستان تنگسیر درباره مردی روستایی به نام زائرمحمد است که شهرنشینان تمام دارایی‌اش را به یغما برده‌اند و او در پی گرفتن انتقام از کسانی است که سرمایه یک عمر زندگی شرافتمندانه‌اش را از او گرفته‌اند. نام این کتاب هم از نام شهرستان «تنگستان» آمده است. به اهالی این شهرستان که یکی از شهرستان‌های استان بوشهر است، تنگسیر گفته می‌شود. این داستان زیبا و ماندگار را امیر نادری در سال 1352به فیلمی با همین نام تبدیل کرده است.

رمان کوتاه «گاوخونی»

فیلم «گاوخونی» را دیده‌اید؟ همان فیلمی که ابتدای دهه 80اکران شد و در آن بهرام رادان، عزت‌الله انتظامی، بهاره رهنما و سروش صحت بازی کرده‌اند؟ این فیلم که درواقع داستان کابوس‌های جوانی را حکایت می‌کند که خاطرات پدر مرده‌اش، شهر زادگاهش یعنی اصفهان و رودخانه زاینده‌رود او را به مرز پریشانی می‌رساند، از روی رمانی به همین نام ساخته شده است. رمان گاوخونی را جعفر مدرس صادقی در سال 1360یعنی حدود یک سال پس از آغاز جنگ ایران و عراق نوشته و این کتاب نخستین بار در سال 1362توسط نشر نو به چاپ رسیده است. رمان گاوخونی که برخی از منتقدان آن را با «بوف کور» صادق هدایت مقایسه می‌کنند، به 24بخش 3تا 4صفحه‌‌ای تقسیم شده و نثری ساده و روان دارد.

کتاب «مهمان مامان»

«مهمان مامان» نام کتابی از هوشنگ مرادی کرمانی است. یک داستان شیرین و پر از اتفاق از خانواده‌ای ساکن در جنوب شهر که قرار است میزبان عروس و دامادی از فامیل نزدیک‌شان باشند و تمام تلاش‌شان را به‌کار می‌بندند تا مهمانی به‌اصطلاح آبرومند برگزار شود. این کتاب که نخستین بار سال 1380توسط نشر «نی» انتشار یافت، زمینه‌ساز ساخت فیلمی به همین نام شد که آن را داریوش مهرجویی در سال 1382ساخته است. در این فیلم که در بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد، گلاب آدینه نقش مادر داستان را بازی می‌کند که مرتب در حال حرص خوردن است! اگر علاقه‌مند به‌دنبال کردن این کتاب شده‌اید، بد نیست بدانید کتاب مهمان مامان نسخه صوتی هم دارد.

درخت گلابی از جایی دیگر

فیلم «درخت گلابی» را دیده‌اید؟ فیلمی که آن را داریوش مهرجویی در سال 1376ساخته و نقش اول آن را همایون ارشادی بازی می‌کند؟ این فیلم برگرفته از کتاب «جایی دیگر» نوشته گلی ترقی است. این کتاب که مجموعه 6داستان مجزا و در عین حال مرتبط است، در زمان انتشارش به‌قدری نظر منتقدان را به‌خود جلب کرد که برنده دومین دوره جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات شد. داستان‌های این کتاب، روایتی از شرح حال اشخاص در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت است که یکی از این داستان‌ها، «درخت گلابی» است. داستان نویسنده‌ای به نام محمود که برای نوشتن باقیمانده کتاب جدیدش به باغ پدری خود در دماوند می‌رود و آنجا با دیدن درخت گلابی قدیمی، یاد خاطرات دوره نوجوانی‌اش می‌افتد.

مستند عباس کیارستمی

در دنیای مستند هم می‌توان ردپایی از ساخته‌های سینمایی یا فعالان این عرصه را مشاهده کرد. نمونه‌اش فیلم مستند «عباس کیارستمی: یک گزارش» که همانطور که از نامش مشخص است، به زندگی عباس کیارستمی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر، تهیه‌کننده، گرافیست، کارگردان هنری، نویسنده و نقاش و در یک کلام مرد همه‌چیز تمام سینمای ایران می‌پردازد. این مستند که نخستین بار سال 2003در جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال منتشر شد، کاری از بهمن مقصودلو است. این مستند حاصل چندین سال گفت‌وگوی مقصودلو با استاد کیارستمی و شخصیت‌های برجسته سینمای ایران و حتی جهان است که با تأکید روی فیلم «گزارش»، نخستین ساخته بلند عباس کیارستمی ساخته شده است. در این مستند همچنین درباره دیگر فیلم‌های کیارستمی ازجمله «نان و کوچه»، «کپی برابر اصل» و... کار شده است.

صحنه‌هایی از جدایی

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین»، ساخته اصغر فرهادی نخستین فیلم ایرانی است که موفق به کسب جایزه اسکار، معتبرترین جایزه سینمایی دنیا شده است. پس طبیعی است که درباره چگونگی ساخت این فیلم و عوامل موفقیتش در جهان، فیلم مستندهایی هم ساخته شود. یکی از این مستندها، مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» است؛ کاری از وحید صداقت که سال 1398تهیه شده و در آن شاهد پشت‌صحنه فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین و روایت اصغر فرهادی از پنجمین اثرش هستیم. اگر کنجکاو شده‌اید تا بیشتر درباره شکل‌گیری ایده و فیلمنامه، انتخاب بازیگران، چگونگی ساخت فیلم و بازتاب‌های جهانی‌اش بدانید، این مستند را از دست ندهید. مستندی که در آن اصغر فرهادی، پیمان معادی، ابراهیم گلستان، ساره بیات، لیلا حاتمی، شهاب حسینی و... حضور دارند.

سوار خسته می‌تازد

مسعود کیمیایی آنقدر نام شناخته شده‌ای در صنعت سینمای ایران دارد که بارها و بارها درباره او مستندهایی ساخته شده است. از مستند «آقای کیمیایی» و «قهرمان آخر» بگیرید تا مستند «جفت شش» و... . یکی از بهترین مستندهایی که درباره استاد کیمیایی ساخته شده، مستندی به‌نام «سوار خسته می‌تازد» است؛ اثر المیرا مقدم که سال 1385منتشر شده و به بررسی آثار مسعود کیمیایی از «بیگانه بیا» تا «رئیس» می‌پردازد. در این مستند که در واقع مروری ساده بر زندگی و کارنامه مسعود کیمیایی است، آدم‌های نام‌آشنایی که عموما به کیمیایی عشق می‌ورزند، ازجمله داریوش مهرجویی، اکبر رادی، سیمین بهبهانی، فرامرز قریبیان، رامبد جوان، داریوش ارجمند، احمدرضا احمدی، اصغر فرهادی، لیلی گلستان، فرزاد موتمن، جمشید مشایخی، اکبر معززی و... حضور دارند.

دیالوگ‌های ماندگار

یکی دیگر از برنامه‌های دیالوگ‌محور دنیای فیلم‌ها و سریال‌ها، اپلیکیشن «دیالوگ‌های ماندگار» است؛ برنامه‌ای که بهترین و ماندگارترین دیالوگ‌های تاریخ سینمای ایران و جهان را گردآوری کرده و با مشارکت کاربرانش به روز می‌شود. در معرفی این برنامه جذاب سینمایی که با نظر کاربران به امتیاز 4دست یافته، آمده است: «دیالوگ فیلم‌ها دنیای عجیبی دارند؛ گاهی ما را می‌خندانند، گاهی دل ما را به درد می‌آورند و گاهی آنقدر دردناک هستند که اشک ما را درمی‌آورند. حتی گاهی با این دیالوگ‌ها عاشق می‌شویم و در لابه‌لای کلمات آنها زندگی می‌کنیم. بعضی از دیالوگ‌ها آنقدر عمیق و زیبا هستند که برای همیشه در ذهن ما حک می‌شوند. اپلیکیشن دیالوگ ماندگار بستر مناسبی است تا این دیالوگ‌های همیشگی را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.»

بسته سینمایی کامل

همه ما «سینما تیکت» را با خرید اینترنتی بلیت سینما و تئاتر می‌شناسیم، درحالی‌که اپلیکیشن این نام معروف امکانات بسیار بیشتری را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. این برنامه که تاکنون بیش از 200هزار بار دانلود شده و هم‌اکنون بیش از 50هزار نصب فعال دارد، علاوه بر رسالت اصلی‌اش که فروش بلیت سینماهای مختلف کشور است، تیزر و اطلاعات مهم درباره فیلم‌های سینمایی ایران را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در عین حال به نقد و بررسی تمام فیلم‌های اکران شده در کشور می‌پردازد. به این ترتیب در این بسته کامل سینمایی، می‌توانید با مشاهده تیزرها و خواندن نقدها، فیلم مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و از طریق همین اپلیکیشن، بلیت رفتن به سینما را هم تهیه کنید.

بفرمایید «گپ فیلم»

در معرفی برنامه «گپ فیلم» آمده است که بزرگ‌ترین مرجع دانلود و نقد و بررسی فیلم و سریال. واقعیت هم این است که اگر بگوییم این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های کاربردی این حوزه به‌حساب می‌آید، بیراه نگفته‌ایم. در این برنامه که هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد، می‌توانید به‌روز‌ترین و بهترین فیلم‌ها و سریال‌های دنیا و کشورمان را تماشا کنید. نکته بسیار مهم درباره این برنامه این است که برخلاف برنامه‌های مشابه، هیچ نیازی به اینترنت پرسرعت ندارد و با توجه به قابلیت تنظیم کیفیت پخش، متناسب با سرعت اینترنت شما عمل می‌کند. این در حالی است که با ذخیره کردن محتوای مورد علاقه‌تان، می‌توانید بعدها حتی بدون دسترسی به اینترنت، به تماشای فایلی که دانلود کرده‌اید بپردازید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید