«دوئل» را یادتان هست؟ «تنگه ابوقریب»، «بوی پیراهن یوسف»، «سرزمین خورشید» و «روبان قرمز» را چطور؟ همه این فیلمهای ماندگار سینمای ایران در یک اصل با هم مشترک هستند و آن هم این است که جلوههای ویژه میدانیشان هنر دست محسن روزبهانی است.
سال1279 هجری شمسی، یعنی دقیقا 120 سال پیش، مظفرالدینشاه قاجار در نخستین سفر فرنگش، در فرانسه با پدیده «سینماتوگراف» آشنا شد و دستور داد یکی از این نخستین دستگاههای فیلمبرداری را با تمام اسباب و لوازمش خریداری کنند و به پایتخت بیاورند.
برای گفتوگو با اکبر عبدی شاهکار سینمای ایران، بهانه و مناسبت لازم نداریم؛ اما انگار این گفتوگو با خودش بهانه تولد ۶۰سالگی این بازیگر محبوب و مناسبت روز ملی سینما را هم به همراه آورده است.
رؤیا میبافم تا دنیا را سینما ببینم، تا تو را دوباره ببینم، تا حالم بهار و بنفشه شود، مثل روزگار پیش از کرونا که زندگی چهارفصل بود، نه بسان این ایام که تمام فصلها کابوس کروناست.
بله، درست است که میگویند یک تصویر، اندازه هزار کلمه صحبت میکند، اما گاهی، حتی تصویرها را هم باید به ریسمان واژهها درآورد. گاهی نیز باید تصویرها را در جاده واژهها و جملهها به راه کشید تا ضرباهنگی که دارند و اثری که میخواهند بگذارند، دوچندان بشود؛ اتفاقی که در همین صفحه از ویژهنامه روز هفتم، از این به بعد خواهد افتاد.