21
پنج شنبه 20 شهریور 1399
شماره 8034
دوچرخه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
چهره‌های مهم عرصه‌ی هنر و ادبیات کودک و نوجوان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشان سپاس می‌گیرند.
خنکای دوست‌داشتنیِ سحر بود. اذان صبح را هنوز نگفته بودند. در تاریک و روشن هوا، پشت پنجره، پروانه‌ای بی‌پروا بالا و پایین می‌پرید. کم نمی‌آورد، کوتاه نمی‌آمد و از نفس نمی‌افتاد.
ماجرا از سوراخ دیوار یک باغ شروع شد. از جایی که شغال می‌توانست خودش را بیندازد توی باغ و مرغ و جوجه‌های بیچاره را بخورد.
١. اگر سال‌های بعد یوفوها بشقاب‌پرنده‌ها حمله نکنند، ما متفاوت‌ترین سال تحصیلی همه‌ی دوران را آغاز کردیم؛ یک‌هو مدرسه می‌رویم با بوی الکل و وایتکس! با ماسک و فاصله‌ی اجتماعی و یک‌هو مدرسه اختیاری می‌شود و می‌توانیم انتخاب کنیم که حضوری هستیم یا آنلاین!
چرخ اول

اجازه، ما سرما خورده‌ایم!

اجازه ما سرما خورده‌ایم! کمی تب داریم با تک سرفه‌های مشکوک. ما نمی‌توانیم مدرسه بیاییم. اجازه این چه وضعی است؟ مدرسه‌ی ما حضوری، مدرسه‌ی پسرخاله‌مان یک روز در میان، مدرسه‌ی دخترعمه غیرحضوری. اسم این کارها چیست؟ من می‌دانم؛ بی‌عدالتی آموزشی!
واکسن معجزه‌ى نجات‌بخش!

واکسن معجزه‌ى نجات‌بخش!

شاید هیچ‌کدام از ما تا امروز به حیاتی‌بودن واکسن پی نبرده و آن را با تمام وجودمان لمس نکرده بودیم. ماه‌هاست که ویروسی موذی و مرگ‌بار به‌جان دنیا افتاده و همه‌ی امیدها به آزمایشگاه‌ها و دانشمندان برای ساخت واکسن کروناست. به همین مناسبت نگاهی می‌ا‌ندازیم به تاریخچه‌ی ساخت واکسن و اولین‌هایش.
اول کتاب سوم را خواندم!
اول کتاب سوم را خواندم!
هرروز در دنیا داستان‌های زیادی نوشته می‌شود، خوانده می‌شود و سوار بر قطار زمان از خاطره‌ی مخاطبانشان به ناکجا آباد سفر می‌کند. اما بعضی از داستان‌ها انگار قالی کرمان‌اند!

نوجوانانى که براى لایه‌ى ازون جنگیدند

اوایل کسی ‌اُزون را نمی‌شناخت و هنوز اسم و رسمی برای خودش به‌هم نزده بود که مثل حالا همه‌جا سخن از محافظت از آن باشد. اما حالا آن‌قدر معروف شده که روزی جهانی برای خودش دارد؛ 16 سپتامبر که امسال با 26 شهریور مصادف شده که از سال ۱۹۴۴ میلادی به‌خاطر گسترش آگاهی‌ها در این زمینه پایه‌گذاری شده است.
PDF دوچرخه
کوتاه دوچرخه
در سال 1379، در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و هم‌زمان با بزرگ‌داشت صدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریورماه به‌عنوان روز ملی سینما نام‌گذاری شد و هرسال جشن خانه‌ی سینما در این روز برگزار می‌شود.
نام گروه ما «مافیا» است که از حرف‌های اول اسم‌هایمان یعنی متین‌روپایی، احمدپسته، فرزادکرگدن، یاورنردبون و اردلان‌خان،یعنی خودم ساخته شده است.این یادداشت‌ها، روزنگاری‌هایم از ماجراهای من وگروه مافیا در روزهای کروناست که در دفتر خاطراتم می‌نویسم؛ باشد که بماند به یادگاربرای آیندگان!