13
دو شنبه 11 مرداد 1400
شماره 8282
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کشاورزی در محاصره بی‌آبی

یادداشت یک
مسئله بی‌آبی یکی از چالش‌های مهم در ایران از دیرباز به شمار می‌رفته که امروز با افزایش جمعیت و بالا‌رفتن نیاز به مواد غذایی و آب این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
ویژه
«تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شامل مواد غذایی و دارویی، محصولات کشاورزی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود.»
پدیده کوچ معکوس از شهر به روستا در سال‌های اخیر با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شد. به‌طوری که بسیاری از روستاییان به‌ویژه در شهرهای شمالی به طمع فروش زمین و پولدار شدن بسیاری از زمین‎های خود را از دست داده ‎اند و اکنون با گران شدن قیمت زمین نه راه پس دارند نه راه پیش.
کشاورزی مدرن قرار است در کاهش میزان مصرف منابع طبیعی مانند آب و خاک، انرژی و... تأثیرگذار باشد.
منابع آب ‌در کل جهان درحال محدودترشدن هستند. خشکسالی در کمین همه مردم جهان است و کمبود آب درحال تبدیل‌شدن به اصلی‌ترین چالش توسعه پایدار در جهان است؛ چالشی که قرار است هرروز بیش از دیروز مردم جهان را تحت فشار قرار دهد؛ جمعیتی که هرلحظه بزرگ‌تر می‌شود، استانداردهای زندگی آن بالاتر می‌رود، رژیم غذایی‌اش تغییر می‌کند و به‌شدت بر وضعیت تغییرات اقلیمی تأثیرگذار است.
اگر به فعالیت در بخش کشاورزی تمایل دارید و یا در پی توسعه کار خود در این بخش هستید، درصورتی ‌که شما دارای طرح‌های توجیهی و مناسبی مانند کشت متراکم و گلخانه‌ای، طرح مکانیزاسیون زمین کشاورزی یا راه‌اندازی خط بسته‌بندی محصولات کشاورزی باشید و یا دارای سند زراعی، باغداری و یا مجوز تراکتور هستید می‌توانید از تسهیلات بانک کشاورزی و جهادکشاورزی استفاده کنید.
رشته کشاورزی یکی از رشته‌های دانشگاهی است که درصورت ریل‌گذاری درست می‌تواند تأثیر مستقیمی در تولید مبتنی بر منابع طبیعی و نیازهای کشور داشته باشد.
سیستم توزیع محصولات کشاورزی در ایران چه مشکلاتی دارد؟

راهکارهای بدون مجری

براساس نظرسنجی از کارشناسان کشاورزی سیستم مشخصی برای توزیع محصولات کشاورزی وجود ندارد و وجود مافیا نمی‌گذارد چرخه معیوب کنونی متوقف شود
کشاورزی در ایران همواره مورد بی‌توجهی است و به نوعی در تحریم همیشگی داخلی قرار داشته و همیشه این کشاورز و مصرف‌کننده هستند که متضرران اصلی این ماجرایند.
کشت در بورس

کشت در بورس

شاخص گروه زراعت و خدمات وابسته کشاورزی، در چهار‌ماه نخست سال‌جاری، 20درصد افت ارزش را تجربه کرده است
کشاورزی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است که خیلی از اوقات فارغ از شرایط نابسامان، راه رشد مثبت را در پیش گرفته است.
نبرد محصولات
نبرد محصولات
مقایسه وضعیت کشاورزی در ایران و دو کشور همسایه چه واقعیت‎هایی را نشان می‌دهد؟
اهمیت کشاورزی در اقتصاد ایران و سایر کشورها از طریق محاسبه ارزش افزوده این بخش به درصد تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری می‌شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
بخش کشاورزی، یکی از بخش‌هایی بود که با تأمین ۹۴درصد خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، استراتژیک‌ترین و کم حاشیه‌ترین بخش در برابر تحریم‌ها به شمار می‌رفت و حتی در سال‌هایی که رشد اقتصادی در قعر نرخ‌های منفی دست و پا می‌زد، نرخ مثبت رشد - اگرچه اندک- را تجربه کرد و به نوعی می‌توان گفت امنیت غذایی را برای جمعیت قابل‌توجه ایران به همراه آورد.
زنان روستایی از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد و تولید کشاورزی و امور مربوط به آن، ازجمله نیروی کار کشاورزی و امنیت غذایی داشته‌اند.