13
شنبه 12 تیر 1400
شماره 8259
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ایران به روایت خورشید

یادداشت یک
همین امروز اگر برای چند دقیقه در فضای بیرون بایستیم، آفتاب سوزان را در تهران و اغلب شهرهای کشور روی صورت خود احساس می‌کنیم.
ویژه
مصرف انرژی در ایران شیب زیادی دارد. ما 10برابر ژاپن انرژی مصرف می‌کنیم، درحالی‌که مانند چنین کشورهایی، گام‌های اساسی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت منابع تجدیدپذیر مانند آب، باد، خورشید، گرمای زمین، پسماندها و حتی امواج و جزر و مد دریا بر‌نداشته‌ایم.
قاعده زندگی روی کره زمین عوض شده؛ این کره که حیات آدمی در آن شکل گرفته نیاز به منابع تازه انرژی دارد.
انقلاب صنعتی در جهان باعث شد که ترکیب انرژی در بیشتر کشورها تحت سلطه سوخت‌های فسیلی باشد.
گزارش «آمار ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر 2021» که در ماه‌های اخیر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر شده است نشان می‌دهد که در سال2020 باوجود رکود اقتصادی ناشی از عالمگیری کووید-19 ظرفیت تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر بیش‌ از 260گیگاوات افزایش پیدا کرده و حدود 50درصد از رکورد سال2019 پیشی‌ گرفته است.
افزایش آلودگی‌ در سطح جهان و محدودیت منابع انرژی‌های فسیلی موجب شده است تا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار بسیاری از کشورها قرار بگیرد، هر چند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله بسیاری وجود دارد اما براساس گزارش«معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران» می‌توان انتظار داشت تا سال ۲۰۳۵، تغییر تدریجی ترکیب سوخت‌ها ادامه داشته باشد و منابع تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و نیروی برقابی hydroelectric، نیمی از رشد منابع انرژی را تا ۲۱ سال آینده تامین کنند.

تولید انرژی پاک مطالبه مردم ایران است

گفت‌وگو با مهندس «علی شب‌نورد»، مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا درباره وضعیت کنونی و جایگاه ایران در تولید انرژی‌های پاک
وابستگی به سوخت‌های فسیلی نفت، زغال‌سنگ، مازوت، گازوئیل و... افزون‌بر هزینه‌های اقتصادی، پیامدهای زیست‌محیطی مخربی به‌دنبال داشته؛ تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین از اثرات مستقیم مصرف سوخت‌های فسیلی است که به‌زعم کارشناسان محیط‌زیست، سبب تغییر الگوی بارش‌ها، افزایش درجه حرارت و تبخیر و رطوبت و تشدید خشکسالی می‌شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
شهرداری تهران به‌عنوان متولی اصلی مدیریت پایتخت، زیرساخت‌های مناسبی برای بسترسازی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مهیا کرده است.