9
یکشنبه 9 دی 1397
شماره 7565
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کولی کنار آتش

کنیزو ... مجموعه داستانی عجیب و خاص از منیرو روانی‌پور...؛ کتابی که نخستین بار سال 67 انتشارات نیلوفر منتشرش کرد و آخرین بار سال80 برای بار چهارم تجدید چاپ شد.
ویژه
قلم نی را باید تراشید، مرکب را مهیا کرد و تا پیش از آنکه رضا خوشنویس به دام تفنگچیان انتقام و مجازات روزگار بیفتد روی صفحه خام نوشت: هزاردستان.
سفر به ژاپن برای کار یکی از رویدادهای فراموش‌نشدنی در دهه 60 است. در این زمان ژاپن اجازه داد ایرانی‌ها بدون گرفتن ویزا راهی سرزمین آفتاب تابان شوند اما سفر بدون ویزا به این کشور زمانی به‌کار ایرانی‌ها آمد.
سابقه مشارکت بخش خصوصی در ایجاد مدارس و کمک به آموزش‌وپرورش کودکان به پیش از انقلاب و به دوران تشکیل مدارس ملی بازمی‌گردد؛ مدارسی که پس از انقلاب و طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منحل شدند.
اینکه دقیقا در چه سالی نخستین گیرنده‌های ماهواره و دیش‌های بشقابی خیلی بزرگ ابتدایی وارد ایران شدند، مشخص نیست، اما عده‌ای می‌گویند استفاده مردم از ماهواره در سال1367 بر همه محرز شد. البته بررسی آرشیو روزنامه‌ها نشان می‌دهد که تا سال1372 هنوز هیچ‌یک از مقامات.
فروردین:   بعد از عملیات والفجر 10، عملیات بیت‌المقدس4 به پیشروی‌های رزمنده‌های ایران در جبهه شدت بخشید. حمله شیمیایی عراق به حلبچه با اعتراض جهانی همراه شده است.
روزی که ایران رسما قطعنامه‌598 شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفت، موجی از ‌احساسات کاملا متفاوت سراسر کشور را فراگرفت. روایت یک رزمنده کشورمان
چگونه فرانسوی‌ها ماشین‌آلات کارخانه انگلیسی تالبوت را به ایران فروختند؟

پابه‌پای فرانسوی‌ها از کاونتری تا جاده مخصوص

همیشه پای فرانسوی‌ها در میان است؛ حتی در جایی که فکرش را هم نمی‌کنید. سده‌های متمادی جهان غرب از نگاه ایرانیان یک نام داشت: «فرنگ». ایرانیان غرب را با همه جهان تمدنی‌اش در قامت فرانسه یا همان فرنگ می‌شناختند.
یادگاری‌های اعتمادی

یادگاری‌های اعتمادی

«یادگاری»‌ها را پروانه اعتمادی در سال1367، کمی پس از پایان جنگ تحمیلی نقاشی کرد. در این دوران پروانه اعتمادی حدود یک‌دهه بود.
بازگشایی تئاتر نصر
بازگشایی تئاتر نصر
پاییز سال۱۳۶۷ است که تماشاخانه تهران یا همان تئاتر نصر بار دیگر باز می‌شود. اما نه با نمایشنامه‌هایی به سیاق نمایش‌های دوران افتتاح در عصر پهلوی اول.

میم مثل ملودرام

«پرنده کوچک خوشبختی» دومین فیلم بلند پوران درخشنده، نمونه موفق و مثال‌زدنی.

سال 67 زیر ذره‌بین عکاسان

درنگ
سال 67 زیر ذره‌بین عکاسان علیرضا سلیمانی ؛ قهرمان فوق سنگین جهان
PDF درنگ
کوتاه درنگ
معتادان توی قوطی   انقلاب ما کلا با معتادجماعت حال نمی‌کرده و قوانین اولیه در برخورد با اعتیاد و معتاد و قاچاقچیان طوری وضع شده بود که نسلشان بر بیفتد لکن اینگونه بشر خیلی سخت‌جان بوده و مسئولین هر کاری کردند نتوانستند آنها را ریشه‌کن کنند.
یکشنبه دوازدهم تیرماه است. آسمان صاف و هوا دم‌کرده و داغ است. نمی‌خواهم قصه بگویم. قصه، از تلخی حقایق این سال کم نخواهد کرد.
در دهه 60 گارد جامعه بسته‌تر بود و نسبت به پذیرش شغل‌های جدید ایجادشده در جامعه مقاومت خاصی وجود داشت. آن زمان جراید وقت بارها و بارها در گزارش‌های مختلف نسبت به ظهور مشاغلی که آنها را خلق‌الساعه می‌نامیدند، انتقاد می‌کردند.