9
سه شنبه 4 دی 1397
شماره 7561
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

صدای خون در آواز تذرو

درنگ
دهه 60 دهه‌ای خاص و البته دشوار برای هوشنگ ابتهاج بود؛ همچون سایر نویسند‌گان و روشنفکران زمانه. سایه، روزهایی سخت را از سرگذراند.
ویژه
رزمندگان تسلیحات نظامی را به منطقه عملیاتی والفجر 9 منتقل می کنند
قرار نبود جامعه کارگری این روزها را به‌خود ببیند. روزهای نخست انقلاب57 و حتی سال‌های آغاز جنگ مدام حرف عدالت در میان بود.
همه چیز از تیتراژ شروع شد؛ جایی که نام شناسنامه‌ای ستارگان «عقاب‌ها» بر پرده نقش می‌بست و نام هنری‌شان در داخل پرانتز.
وقتی امروز به موسیقی آن سال‌ها نگاه می‌کنم، وقتی انبوه اثر درخشان در دهه 60 و اوایل دهه70 را مرور می‌کنم همزمان به یاد می‌آورم که پیش‌تر از دوران یکه‌تازی شاگردان مرکز حفظ و اشاعه، موسیقی ایرانی چه چهره‌های شاخصی را از دست داد. بده‌بستان روزگار بود انگار؛ بده‌بستانی که البته انتخابی نبود.
جایزه بزرگ این بنده خدایی که تا چند‌ماه پیش رئیس بانک مرکزی بود، سال64 مدیر بانک ملت بوده و در آخر فروردین این سال، جوایز قرعه‌کشی بزرگ حساب‌های قرض‌الحسنه را اعلام می‌کند.
«توجه! توجه! علامتی که هم‌اکنون می‌شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است...»؛ نه! فقط پناهگاه کافی نبود.
روز شمار انقلاب، سال 1364

آن 99 نفر

فروردین : جنگ از جبهه‌ها به دریا و به حمله به نفتکش‌ها و مناطق مسکونی گسترده شده است، عراق حمله به مناطق مسکونی را در دستور کار قرار داده است. ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد.
قصه وی‌جی و پدر پاسبانش

قصه وی‌جی و پدر پاسبانش

چگونه پخش فیلم هندی «قانون» از تلویزیون به خاطره جمعی ایرانی‌ها بدل شد؟
داستان فیلم هندی و تماشاگر ایرانی، داستانی طولانی و پرفرازونشیب است.
مینیاتوری‌های اصولی
مینیاتوری‌های اصولی
فرح اصولی، اصول نقاشی ایرانی را در دوران هنرستان نزد محمود فرشچیان فرا گرفته بود اما جز چند نمونه معدود، بر مینیاتور متمرکز نبود.

نسخه‌ای برای پایان‌بخشی به مهاجرت از روستا به شهر

پدیده مهاجرت همیشه در طول دوره‌های مختلف یکی از دغدغه‌های مهم زندگی شهرنشینی بوده که آثار مخربی هم برای مهاجران و هم برای شهرنشینان ایجاد کرده است. دولت‌ها در طول ادوار گذشته برنامه‌های زیادی برای توقف این پدیده به‌کار گرفته‌اند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
فیلم «شیرین و وحشی» 1983 مستند بازسازی شده ساخته2‌مستند‌ساز ایتالیایی در سال1364، جنگ ایران و عراق را وارد حیطه نقد و بررسی فیلم کرد. کار آنتونیوکلیماتی و ماریو مورا ساخت فیلم‌های مستند بازسازی‌شده بود.
سال‌های جنگ است و خنداندن و شادکردن مردم کار راحتی نیست. اصلا راحت نیست با اعتقادات مردم در آن سال‌ها بتوان درباره بعضی مسائل اجتماعی و سیاسی شوخی کرد اما گل‌آقا این کار را خوب بلد بود. خودش تعریف می‌کرد.
هنوز چند‌ماه از خطبه متروئیه و چند روز بیشتر از اعلام جزئیات ساخت متروی تهران مطرح نشده بود که شهردار تهران نخستین وعده‌اش درباره مترو را داد.