نقد فیلم در اتاق جنگ
شین. عزیزمنش
پوستر فیلم شیرین و وحشی
فیلم «شیرین و وحشی» (1983) مستند بازسازی شده ساخته2مستندساز ایتالیایی در سال1364، جنگ ایران و عراق را وارد حیطه نقد و بررسی فیلم کرد. کار آنتونیوکلیماتی و ماریو مورا ساخت فیلمهای مستند بازسازیشده بود. آنها تصاویری از روابط خشن بین انسانها و حیوانات را بازسازی میکردند و بهعنوان فیلم مستند به نمایش درمیآوردند. بازسازی صحنههای خشن برای این دو کارگردان شهرتی بههم زده بود. آنها در میانه جنگ تحمیلی، تصمیم گرفتند که یک صحنه خیالی از جبهههای رزمندگان ایران بازسازی کنند و در آخرین فیلمشان بگنجانند. در این بخش فیلم، رزمندگان ایران به شکنجه یک اسیر عراقی میپردازند. با پخش جهانی فیلم، 2 مستندساز ایتالیایی که هدفی جز جنجال نداشتند با اقبال روبهرو شدند. اقبال آنها در این بود که سند جعلیای که ساخته بودند، با اهداف تبلیغاتی، دستاویزی برای رژیم بعثی صدام شد تا به تبلیغات منفی علیه ایران دامن بزند. سازمان تبلیغات جنگ عراق فیلم را برای سفرای خارجی مقیم بغداد نمایش داد و از آن بهعنوان سندی از خشونت نیروهای ایرانی علیه اسرای عراقی یاد کرد. اردیبهشت سال64 سازمان تبلیغات جنگ نیز سفرای خارجی مقیم تهران و دیپلماتهای خارجی را دعوت کرد و بعد از نمایش فیلم، با سند و مدرک توضیح داده شد که صحنه بازسازیشده، ارتباطی به جنگ ایران و عراق ندارد. لباسها، چهرهها، اسلحهها و خودروهای نظامی که در این بخش از فیلم وجود دارد، به خوبی جعلیبودن این تصاویر را بروز میدهد. برای رد این تصاویر جعلی، مستندی نیز ساخته شد که همان سال چندین بار از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
گزارش ماهنامه سینمایی فیلم از مستند شیرین و وحشی در خردادماه سال 1364