9
چهار شنبه 21 آذر 1397
شماره 7550
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سلبریتی‌ها شعرخوان می‌شوند

مدیر نشر نوین کتاب گویا درباره چندوچون انتخاب صدا برای خواندن شعر می‌گوید
از سال 1385و همزمان با اوج‌گرفتن موج کتاب‌های صوتی در دنیا، نشر نوین کتاب گویا به‌عنوان نخستین ناشر رسمی کتاب صوتی در ایران شکل گرفت.
ویژه
شاعران 2 دسته‌اند؛ البته می‌توانند بیشتر از اینها باشند اما دست‌کم ذیل موضوعی که امروز می‌خواهیم جمع‌شان کنیم، 2دسته‌اند؛ یا در تنهایی و خلوت و سکوت کارشان را می‌کنند و در مجامع ادبی، مجلات، جوایز و جشنواره‌ها حضور ندارند و یا اینکه هیچ فرصتی را برای بیشتر دیده‌شدن از دست نمی‌دهند.
بسیاری از سیاستمداران و رهبرانی که نامشان با سیاست گره خورده در گوشه‌ای از زندگی‌شان دستی بر آتش ادبیات داشته‌اند. مردان و زنانی همچون ملک‌الشعرا بهار، امام خمینی ره و... پشت چهره سیاست، در دنیای پر از لطافت شعر و شاعری قدم زده‌اند.
ارائه آثار شعرا در قالب نوار‌کاست زمانی باب شد که به‌علت چاپ‌های ضعیف، شعرها دچار تحریف و آسیب می‌شدند اما به مرور زمان با خوانش خود شاعران و انتشار آن در قالب سی دی، نوار کاست و بعدها نیز در فضای مجازی، درصد اشتباه و خطاها کاهش پیدا کرد.
درنگ
«قوقولی قوقو سحر شد، سیاهی در به در شد. فرشته‌ها دویدن، ستاره‌ها رو چیدن...» از همین‌جای ترانه بود که مادرم همراهی می‌کرد و صدایش می‌پیچید در گوش‌مان و دست می‌کشید به موهایمان: «خورشید خانم در اومد، با یک شفق سر اومد البته همیشه می‌شنیدم با یک طبق زر اومد، تا شب نکرده حاشا، بچه‌ها بیاین تماشا». یادم نمی‌آید در آن روزهای مدرسه رفتن، کسی خشک و خالی، صدایم کرده باشد که از خواب ناز بلند شوم و به مدرسه بروم.
بارها پیش آمده که میان صحبت‌های روزانه، بیت‌ها یا سطرهایی از شاعرها را خوانده‌ایم که وصف حال آنی یا حس درونی‌مان بوده است. چرا شعر شفای درونی ماست؟
«چراغم در این خانه می‌سوزد، آبم در این کوزه ایاز می‌خورد و نانم در این سفره‌است»؛ این آخرین سخنان مردی است که جنگید؛ مردی که همه را متوجه ساخت با دردی زیسته‌ایم.
خرده‌روایت‌هایی از شاعری با 53سال شاعرانگی و تمرین آزادی / درباره شعر شاملو چه نوشتند و چه گفتند؟

الف- بامداد؛ شاعر سال‌های‌بعد

«هوای تازه» و «آیدا؛ درخت و خنجر و خاطره» دو مجموعه مهم احمد شاملو که امروزه جزو پرفروش‌ترین‌ مجموعه شعرهای ایران هستند، در زمان انتشار با اقبال عمومی مواجه نشدند
مدام شماتتش می‌کردند اما او ایستاده‌ بود. با هر مجموعه شعر تازه‌ای که منتشر می‌کرد، آه از نهاد هزار و یک شاعر نامدار بلند می‌شد که شعر سپید دیگر چه صیغه‌ای است.
شاعران نسل نو در آستانه مسیر تکثر و گوناگونی

شاعران نسل نو در آستانه مسیر تکثر و گوناگونی

اگر نگاهی به اسامی شاعران تثبیت‌شده‌ پس از نیما بیندازیم می‌بینیم آنچه در شعر ایران رخ داده است از تنوع و کثرت برخوردار بوده. در یک بازه‌ زمانی، هم شعر شاملو که تحت‌تأثیر و آمیخته با رویدادهای سیاسی و اجتماعی معاصر است.

بهاران بر یاران بسته است *

تیغ و ابریشم
بخت شاعران در سینمای ایران بیشتر سیاه بوده تا سپید؛ از احمد شاملو، شاعر بزرگ ایران‌زمین.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
«احمد شاملو به‌یاد‌ماندنی‌ترین شاعر پیشگام در شعر سپید فارسی است که مشارکت‌های او در حوزه‌هایی به‌جز شعر، ازجمله خبرنگاری، ترجمه و کتاب کودک او را به چهره‌ای مورد ستایش و درعین‌ حال جنجالی در ادبیات قرن بیستم ایران تبدیل کرد. زبان حماسی- سیاسی شاملو نمادها و لحن مذهبی را با تشبیه‌های ساده تغزل‌گونه ترکیب می‌کرد. به‌عنوان یک مترجم، شاملو اشعار فدریکو گارسیا لورکا، لنگستون هیوز و مارگوت بیکل را برای مخاطبان فارسی‌زبان بازخلق کرد.
«مرگ در قاموس ما از بی‌وفایی بهتر است/ در قفس با دوست مردن از رهایی بهتر است»؛ این بیتی از مجموعه اشعار فاضل نظری است. کتاب او با نام «ضد» را لابد خیلی‌هایتان تا به حال خریده و خوانده‌اید. آمار گواهی می‌دهد که از اردیبهشت سال92 که این کتاب شعر برای نخستین بار از طرف انتشارات سوره مهر منتشر شد.
دهه40 خورشیدی، دهه شکوفایی هنر و ادبیات ایران است. در این دهه تلاش شاعرانی چون نیما و نویسندگانی چون جمال‌زاده به برنشست و ادبیات مدرن ایران نضج گرفت. ادبیات در زمینه فرهنگی ایران همواره نقش رسانه را نیز برعهده داشته است. این نقش به‌ویژه از عهد مشروطه به بعد بسیار پررنگ‌تر شده است.