9
یکشنبه 1 مهر 1397
شماره 7485
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

در ستایش فراموشی

در قرن ما آلزایمر یکی از محورهای نوشتن رمان و داستان است
کتاب هنوز آلیس، داستان آلیس هولند، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه هاروارد است که گاهی دسته‌کلیدش را گم می‌کند، قرار ملاقات‌هایش را در گوشی‌اش ثبت می‌کند و کلمات را به‌سختی به‌یاد می‌آورد
ویژه
جایی از داستان نوشته بود: «آدم وقتی آلزایمر بگیرد ممکن است خیلی چیز‌ها را از یاد ببرد ولی باز چیزهای مهم را از یاد نمی‌برد.
پدربزرگ دیگر بیرون نمی‌رفت. پسرهایش در حیاط‌خانه را قفل می‌کردند چون چند باری پدربزرگ بیرون رفته بود و در کوچه‌های اطراف هنگام گپ‌زدن با غریبه‌ها پیدایش کرده بودند. صبح‌ها وقتی در قفل بود.
از آنجا که در دهه محرم هر طرف را نگاه می‌کردی، موبایل‌ها بالای دست‌ها بود، حتما خیلی‌های شما عکس‌هایی از سوگواری در این ایام گرفته‌اید.
این‌طور که کیومرث پوراحمد گفته خواندن کتاب «هنوز آلیس» آن‌قدر روی او تأثیر گذاشته که تصمیم گرفته فیلمی بسازد که در آن کاراکتر اصلی‌اش دچار آلزایمر باشد
بیماری آلزایمر بیماری عصب -مغزی مرتبط با سن و به‌شدت پیچیده‌است که هنوز کسی نمی‌داند چگونه در مغز شکل می‌گیرد و عامل دقیق بروز آن چیست. با این‌همه مشخص شده‌ که جهش چندین ژن ازجمله پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید، ‌پرسنیلین 1و 2، با آغاز آلزایمر
سلول‌های خاکستری مغز، مثل تپه شنی، به یک اشاره فرو می‌ریزد و همه تصویرها را زیرخود دفن می‌کند. وقتی فهیمه راستکارِ صداپیشه آذر۱۳۹۱ و پس از گذراندن دوره طولانی بیماری آلزایمر، در ۸۰سالگی درگذشت، همان‌جا بود که نجف را هم روی صندلی راحتی، خیره به آشپزخانه دیدم.
چرا به آلزایمر مبتلا می‌شویم و راه پیشگیری از آن چیست؟

جامعه در بروز فراموشی نقش دارد

گفت‌وگو با رئیس بیمارستان اعصاب و روان دکتر محرری درباره دلایل ابتلا به آلزایمر و شیوه‌های پیشگیری
آلزایمر اغلب میان سالمندان شایع است. آیا کهولت سن مانع درمان قطعی است؟ دمانس یا فراموشی معمولا در سنین 60سال به بالا اشخاص را گرفتار می‌کند.اما نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کهنسالی مانع درمان است.
درنگ
رونی سیمور، یک مرد 78ساله سرحال و شاداب بود که برای خودش یک جفت کفش اسکیت ساخت تا بتواند با نوه‌های عزیزش بازی کند. اما در کمتر از چند سال، حتی نامش را هم به سختی به یاد می‌آورد. او نیز مانند صدها‌ هزار نفر دیگر از شهروندان انگلستان، مبتلا به آلزایمر شناخته شد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
هرساله‌ ماه سپتامبر‌ماه جهانی آلزایمر و 21سپتامبر 30شهریور روز جهانی آن است. امسال هفتمین سالی است که ‌ماه جهانی بیماری آلزایمر با هدف همبستگی جهانی برای افزایش اطلاع‌رسانی و کاهش شرم از ابراز دمانسبیماری آلزایمر برگزار می‌شود.
«اون نمی‌دونه من پسرشم من که می‌دونم اون پدرمه»؛ این شاید مشهورترین دیالوگ پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران باشد.
به‌سختی چندنفر از نزدیکانش را با کمک حافظه بلندمدت به‌جا می‌آورد. شاید هم اتفاقی است که چنداسم را به زبان جاری می‌کند. کسی چه می‌داند چه درنظرش می‌گذرد. به‌سختی می‌تواند کلمات را پشت سر هم قرار دهد.