13
سه شنبه 14 فروردین 1397
شماره 7350
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سندروم افسردگی بعد از تعطیلات

یادداشت
همه سال یک طرف، تعطیلات عید هم یک طرف.
ویژه
کوچه‌های پیچ در پیچ و خانه‌های فرسوده محله پاقلعه اصفهان را پشت سر می‌گذارم: «خانه شعر و فرهنگ اصفهان». شایعه دزدیده شدن چند در تاریخی من را به خانه مردی هدایت می‌کند که در روزگار حیات، برای حفظ و حراست از میراث تاریخی اصفهان از جانش مایه گذاشت.
آن رسم نیکویی که اجداد و نیاکان ما در ایران باستان به دامن طبیعت می‌رفتند تا از شر بدی‌ها رها شوند، امروزه کاربرد خود را از دست داده است. اکنون روز طبیعت به روز حمله به طبیعت تبدیل شده است.
نگاه مردانه به شهر، موجب شده که برنامه‌ریزی‌ها در تهران، کاملا مردانه باشد. اگر از بخش‌های بصری بگذریم کاربری خدمات، فاقد نگاه زنانه است.
پنجمین دوره شورای شهر تهران با وجود کاهش ده‌نفره اعضا نسبت به دوره قبل، شاهد حضور بیشترین زنان عضو، طی ادوار شوراهای شهر است.

همین دیروز اتفاق افتاد

مثبت و منفی برگزاری مراسم روز طبیعت در پایتخت ایران
در روز پایانی جشن نوروز، هنگامی که خانواده‌ها برای سپری‌کردن روز طبیعت به دامن طبیعت پناه می‌برند، اتفاقات خوشایندی رخ می‌دهد؛ حضور پُرشمار مردم در پارک‌ها، ‌بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و... برای برپاداشتن آیینی باستانی و قرارگرفتن کنار سبزه‌ها، رودخانه‌‌ها و چشمه‌ها روزی سرشار از شادی را رقم می‌زند.
«شهر را برای زنان به محیطی آرام، امن و مطلوب تبدیل خواهیم کرد.»
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
استان مرکزی گرچه طی یکی - دو دهه گذشته به سبب خصوصی‌سازی‌های غیرکارشناسی شاهد مشکلات صنعتی و کارگری بسیار بوده، اما همچنان برند قطب صنعتی ایران را به دوش می‌کشد. « » که از نیمه مهر سال گذشته سکان هدایت استان را به دست گرفته است، در روزهای ابتدایی سال از وضع خوش و ناخوش استان برایمان می‌گوید.
گفتمان «شهر دوستدار زنان» معمولا از عدالت اجتماعی و «حق بر شهر» شروع می‌شود اما در نهایت به یک‌سری اقدامات کالبدی مانند نوع کف‌سازی‌ و رنگ‌آمیزی جداره‌ها تقلیل می‌یابد. نوع نگاه به زن در جامعه باید تغییر کند.
ارتقای امنیت و آرامش در شهر