• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10484
+
-

پناه بر طبیعت

پناه بر طبیعت

وحید نوروزی | کارشناس محیط‌زیست :

آن رسم نیکویی که اجداد و نیاکان ما در ایران باستان به دامن طبیعت می‌رفتند تا از شر بدی‌ها رها شوند، امروزه کاربرد خود را از دست داده است. اکنون روز طبیعت به روز حمله به طبیعت تبدیل شده است. پیش‌تر، مردم به طبیعت پناه می‌بردند تا انرژی مثبت دریافت کنند و متأسفانه حالا مردم انرژی منفی خود را در طبیعت خالی می‌کنند. در اسلام احادیث بسیاری در مورد طبیعت وجود دارد. پیامبر ‌اکرم(ص) حدیثی درباره طبیعت دارند که می‌فرمایند: «شکستن شاخه‌ای از درخت به نزد من مانند شکستن بال فرشتگان است». در ایران باستان هم آب، مظهر پاکی‌است و از آفتاب و طبیعت نیز به نیکی یاد شده است.
روز طبیعت هم روزی‌است برای پناه‌بردن به طبیعت؛ برای همین، نباید در پارک‌ها و بوستان‌ها زباله بریزیم؛ نباید رودخانه‌ها را با ریختن زباله آلوده کنیم. واقعیت این است که ما آن‌قدرها هم آدم‌های بدی نیستیم؛ پس می‌توانیم به طبیعت آسیب نزنیم. همان‌طور که در قرآن آمده انسان از خاک آفریده شده و به خاک برمی‌گردد. زمین، مادر ماست و آیا ما حاضر هستیم به مادر خود آسیب بزنیم؟‌

بعد از انقلاب صنعتی در اروپا تخریب و آسیب‌زدن به طبیعت صورت گرفت؛ زیرا توسعه صنعتی تبعاتی داشت که گریبان اروپا را گرفت. در ایران هم از دهه 50-40   تخریب طبیعت صورت گرفت ولی ما با اینکه از اروپا عقب هستیم، هیچ‌وقت سعی نکردیم توسعه پایدار را جایگزین توسعه صنعتی کنیم. در این حالت می‌توان به نگهداری از طبیعت امیدوار بود.

شاید در یکی‌دو دهه پیش طبیعت یک کالای لوکس به ‌حساب می‌آمد که هر فردی از اهمیت آن سخن می‌گفت، به‌اصطلاح آدم سوسولی بود؛ حالا اما نگهداری از طبیعت به مسئله پراهمیتی تبدیل شده است. البته در چنین شرایطی هم می‌شود برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست اقدامات مؤثری انجام داد؛ اقداماتی که نتیجه بدهد و مردم با آگاهی از اتفاقات ناخوشایند در روز سیزده‌به‌در برای حفظ طبیعت قدم بردارند.
ما با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی می‌توانیم به طبیعت اهمیت دهیم و از آن نگهداری کنیم. سابقه 20ساله من در محیط‌زیست نشان می‌دهد که به آدم‌بزرگ‌ها امیدی نیست؛ اکنون می‌توانیم روی کودکان و نوجوانان حساب کنیم. روشنگری کودکان و نوجوانان در مورد اهمیت طبیعت و چگونگی آسیب‌نزدن به آن، به طبیعت کمک خواهد کرد. از طریق فضای مجازی می‌شود چنین کاری کرد؛ چراکه هم‌اکنون مردم با دسترسی به اینترنت، به‌سرعت نسبت به این موضوع آگاه می‌شوند و کودکان و نوجوانان می‌توانند نگهبان طبیعت شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید