• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10645
+
-

استاندار مرکزی در گفت و گو با همشهری:

نبض صنعت مرکزی خوب می‌زند

نبض صنعت مرکزی خوب می‌زند

فاطمه عسگری‌نیا | اراک - خبرنگار :

 استان مرکزی گرچه طی یکی - دو دهه گذشته به سبب خصوصی‌سازی‌های غیرکارشناسی شاهد مشکلات صنعتی و کارگری بسیار بوده، اما همچنان برند قطب صنعتی ایران را به دوش می‌کشد. « » که از نیمه مهر سال گذشته سکان هدایت استان را به دست گرفته است، در روزهای ابتدایی سال از وضع خوش و ناخوش استان برایمان می‌گوید. 

 

نبض صنعت چهارمین قطب صنعتی ایران خوب می‌زند؟

همه تلاشمان را می‌کنیم بخش صنعت با قدرت به فعالیت‌هایش ادامه دهد. مصداق این سخن تصویب 8 طرح با اعتبار بیش از 31 میلیون و 500 هزار دلار در قالب افزایش سرمایه یا انتقال از سایر استان‌ها به استان مرکزی است. 18 میلیون و 500 هزار دلار از این رقم وارد استان شده و در چرخه تولید قرار گرفته است.

 

مهم‌ترین پروژه مصوب با این اعتبار چیست؟

ساخت شرکت رنو در شهرستان ساوه مهم‌ترین مصوبه محسوب می‌شود. در واقع انتقال رنو به مرکزی یکی از خواسته‌های مدیریت ارشد استان در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که به نتیجه رسید. حضور این شرکت در مرکزی موجب افزایش قابل توجه گردش مالی استان در حوزه تولید و صنعت خواهد شد.

 

وضع استان از نظر تنوع و شمار سرمایه‌گذاری‌های خارجی چگونه است؟

بر اساس گزارش وزارت صنعت‏، معدن و تجارت‏، مرکزی توانسته است سال گذشته بعد از خراسان ‌رضوی رتبه دوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به خود اختصاص دهد. اگر بخواهیم به اتفاق خوبی که در استان و در این بخش رخ داده، اشاره کنیم، باید درباره تصویب 40 پروانه ایجاد نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر با تولید 408 مگاوات برق که 16 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی را در استان به همراه دارد، سخن بگوییم. موافقت‌های فنی واگذاری زمین به وسعت هزار و 450 هکتار با هدف ایجاد نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در 10 شهرستان استان برای نیروگاه خورشیدی و 830 هکتار برای نصب توربین‌های بادی در استان صادر شده است.

 

سهم شهرستان‌ها در این بخش چطور است؟

شهرستان اراک با 8 پروانه و 80 مگاوات رتبه نخست، زرندیه با 10 پروانه و 73 مگاوات رتبه دوم و دلیجان با 2 تقاضا و 60 مگاوات رتبه سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

 

با تلاش‌های صورت گرفته برای رونق صنعتی، نرخ بیکاری هم در استان کاهش یافته است؟

پاییز سال گذشته 8 استان کشور شاهد نرخ تک‌رقمی بیکاری بودند و استان مرکزی هم در این فهرست قرار داشت. توانستیم بعد از هرمزگان و سمنان با نرخ بیکاری 5/8 درصد در جایگاه سوم بایستیم. 

 

برای حل مشکلات صنعتی و کارگری استان چه کرده‌اید؟

همه تلاشمان را کرده‌ایم مشکلات قابل حل صنایع استان را پیگیری و رفع کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با بخش صنعت بوده‌اند. اما باید قبول کرد بخش قابل توجهی از مشکلات  مربوط به صنایع بالادستی است و باید در وزارتخانه‌ها پیگیری شود.

 

برای حل مشکلات هپکو چه اقداماتی صورت گرفت؟

بخش اصلی مشکلات شرکت هپکو بعد از برگزاری نشست مجمع عمومی شرکت قابل پیگیری و رفع است، اما چون تا کنون هیچ فرد یا شرکتی برای خرید این واحد صنعتی اعلام آمادگی نکرده، این نشست که باید اسفند برگزار می‌شد برگزار نشده است. با وجود این، پیگیر پرداخت معوقه‌های کارگری شرکت هستیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید