24
شنبه 10 اردیبهشت 1401
شماره 8487
فرهنگ2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سهل ممتنع

ژانر به‌عنوان مفهومی مناقشه‌برانگیز میان منتقدان، برای تماشاگر اصطلاحی است برای انتخاب ساده و درست
نگاه
«مرد بازنده» و «روز صفر» به‌عنوان 2فیلمی که منتقدان از آنها به‌عنوان فیلم ژانر یاد می‌کنند، در اکران نوروزی پایین‌تر از انتظار فروختند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید مرد بازنده به‌عنوان نوآر ایرانی و در تداوم سریال پرمخاطب«زخم‌کاری» با استقبال مواجه شود.‌
ویژه
«سمفونی حمید» که به‌عنوان مستندی ورزشی در گروه هنر و تجربه اکران شده است، درباره یکی از چهره‌های مهم فوتبال ایران در دهه‌۶۰ و نیمه اول دهه۷۰ است که البته پیشینه فعالیت‌های ورزشی‌اش به دهه۵۰ می‌رسد.
سینمای ایران و قواعد ژانر، بیشتر ماجرای گسست است تا داستان وفاداری و پیوند؛ سینمایی که بیشتر فیلم‌هایش با صفت اجتماعی شناخته می‌شوند که اساسا ژانر نیست؛
گروه هنر و تجربه به‌عنوان دستاورد مدیریتی حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم، با حمایت گسترده‌ای آغاز به‌کار کرد؛ حمایتی که با تغییر مدیریت به مرور جای خود را به کم‌اعتنایی داد.
یادداشت فیلم
۱ پرکارترین کارگردان سینمای ایران در یک‌دهه اخیر که در طول ۷سال، ۷فیلم بلند‌ سینمایی و به همراهش سریالی برای نمایش خانگی و مستندی بلند ساخته است، در فیلمی که دوستدارانش انتظار داشتند قلمرو او باشد، در میانه سایه‌روشن قرار می‌گیرد.
نگاهی به مستند سمفونی حمید، ساخته جعفر صادقی

سرگردان میان خطوط گوناگون

یادداشت فیلم
ساختن هر مستندی درباره ستاره‌های گذشته فوتبال ایران دشوار است چرا که اساساً بایگانی‌های تصویری بسامانی از بازی‌های ملی و باشگاهی موجود نیست و بسیاری از بازی‌ها اصلاً فیلمبرداری نشده‌اند و آنها که فیلمبرداری شده‌اند نیز آن‌قدر بد نگه‌داشته شده‌اند که کیفیت قابل عرضه و ارائه‌ای ندارند.