• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159587
+
-

ریزش مخاطب؛ نتیجه عدم‌پایبندی به قواعد ژانر

سینمای ایران و قواعد ژانر، بیشتر ماجرای گسست است تا داستان وفاداری و پیوند؛ سینمایی که بیشتر فیلم‌هایش با صفت اجتماعی شناخته می‌شوند که اساسا ژانر نیست؛ سینمایی‌ که در اگر امکان رفتن به سمت ژانرهایی چون علمی، تخیلی را ندارد در مورد اکشن و تریلر هم با امساک برخورد می‌کند. میثم مولایی تدوینگر «روز صفر» که از معدود فیلم‌های متاخر سینمای ایران در توجه به قواعد ژانر است، در این‌باره می‌گوید: «اینکه سینمای ایران از همان ابتدای شکل‌گیری و طی دهه‌های بعدی قاعده‌مند نبود و نشد و در مسیر «ژانر» حرکت نکرد، معضل بزرگی‌ است که در هر دوره‌ای (چه پیش از انقلاب و چه پس از آن) به ضرر خود سینما تمام‌شده است. نخستین نتیجه عدم‌پایبندی به حرکت در مسیر ژانر، طی دوره‌های مختلف، ریزش مخاطب بود و هنوز هم هست. وقتی تنوع گونه‌های مختلف فیلم از مخاطب گرفته می‌شود و بیشتر از نیمی از تولیدات سالانه زیرمجموعه عنوان من‌درآوردی «اجتماعی» قرار می‌گیرند، خودبه‌خود خیل عظیمی از مخاطبان بالقوه‌ سینما که دوست دارند جادوی سینما سرگرم‌شان کند را از دست می‌دهیم. مشابه چنین وضعیتی را برای عوامل فیلم‌ها هم می‌توان تصور کرد. هر یک از عوامل پشت‌صحنه سینما صاحب علائقی هستند و طبیعی‌ است که دوست داشته باشند دامنه‌ توانایی‌ها و تبحرشان را هم در همان حیطه‌ مورد‌علاقه‌شان گسترش دهند و تقویت کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید