25
شنبه 27 شهریور 1400
شماره 8317
مترو
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

حیاتی مثل دروازه‌ها

تابستان، فصل جابه‌جایی‌هاست و حالا که به ‌‌ماه آخر آن، یعنی شهریور رسیده‌ایم، ما در این چند شماره در تلاشیم تا شما را با چند نقطه مهم شهر که همگی در یک ویژگی، مشترک هستند آشنا کنیم.
ویژه
خلاصه آنچه طرح توسعه مترو قرار است رقم بزند چنین تصویری‌ست؛ 2برابر شدن تقریبی طول خطوط مترو و تعداد ایستگاه‌های آن در پایتخت.
نگاهی به این آمارها نشان می‌دهد که برای توزیع عادلانه‌تر ایستگاه‌های مترو در سطح شهر نیازمند گسترش سیستم حمل‌ونقل ریلی در تهران هستیم.
اغلب، تصویر درستی از نحوه «انتقال بیماری» نداریم. چون فکر می‌کنیم همیشه نزدیک‌ترین فاصله، عامل اصلی انتقال بیماری و به‌طور خاص، ویروس کروناست. به تصویر نگاه کنید تا ببینید حضور یک نفر فرد مبتلا به کرونا چطور می‌تواند این ویروس را حداقل به 9نفر دیگر منتقل کند.
ساکنان بافت مرکزی تهران بیشترین شانس استفاده از مترو را دارند چرا که فراوانی تعداد ایستگاه‌های مترو در این محدوده و خصوصا مناطقی چون11و 12، حتی به بیش از 15ایستگاه می‌رسد.
شهر و فضاهای مختلف آن، باید آرامش، امنیت، زیبایی و نشاط شهروندان را تامین کند. این مسئله فقط مختص پارک‌ها یا فضاهای تفریحی نیست و درست به‌همین دلیل ورودی و فضاهای داخلی متروها، به یکی از مهم‌ترین نقاط، برای تامین نکاتی که به آن اشاره شد، تبدیل شده‌اند.
محموله‌های افیونی‌شان را در بسته‌های عجیب و غریب پنهان می‌کنند؛ به این امید که دست پلیس به آنها نرسد اما در اغلب موارد این مأموران پلیس هستند که دست بالا را دارند. این ماجرای قاچاق مواد‌مخدر در مترو است.
تصویری از 20 سال آینده متروی تهران

همه چیز به توان 2

حالا کم‌کم، ابرهای بیماری و مرگ دارند کنار می‌روند و نورِ روزهای آخرِ شهریور، گرم و ملایم بر تهران می‌تابد.
ترکیب نور و هندسه شخصی

ترکیب نور و هندسه شخصی

هنرمندان و معماران فراوانی سودای طراحی و ساخت ایستگاه‌های مترو را در سر پرورانده‌اند؛ بعضی موفق شده‌اند؛ آنچنان که سبکی هنری برای خود و نسل‌های بعد به‌وجود آورده‌اند و بعضی دیگر هم نه، کارهای متوسط و محیط‌های بی‌جلال و زیبایی و در نهایت این دسته، یا آرام‌آرام فراموش می‌شوند یا در غبار روزمرگی زمانه، گم.
ونگوگ در ایستگاه عبدل‌آباد
ونگوگ در ایستگاه عبدل‌آباد
در مدرسه به او می‌گفتند «مو هویجی». پربیراه هم نمی‌گفتند موهایش درست رنگ هویج بود. کک و مک‌های صورتش هم مثل چاله‌چوله‌های سطح‌ ماه روی صورتش پراکنده شده بود، هیچ‌کس اما تا به حال هوس نکرده بود برای یک‌بار هم که شده او را با‌ ماه مقایسه کند.