21
یکشنبه 1 بهمن 1396
شماره 7302
پرونده
23023683
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تهران صحنه نمایش‌های خارجی

خارج از صحنه
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور، میزبان 18اثر از کشورهای دیگر است که از این میان 12نمایش در بخش صحنه‌ای و 6 اثر در بخش خارج از صحنه آف‌استیج حضور دارند.
ویژه
نمی‌توان گفت که جشنواره امسال نسبت به دوره پیشین به لحاظ تعداد آثار تفاوت فاحشی دارد اما از نظر حجم گستردگی قطعا تفاوت‌هایی را می‌توان مشاهده کرد. 2دوره است که جشنواره تئاتر فجر بخشی را به‌عنوان «به‌علاوه تئاتر» برگزار می‌کند که به‌طور مشخص در تماشاخانه‌های خصوصی برگزار می‌شود.
نمایش اسب
آرش دادگر، کارگردان نمایش «اسب» درباره این اثر که در سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مرور و مسابقه بین‌الملل به نمایش درمی‌آید، به همشهری گفت: «امکان توضیح یا تعریف این اثر وجود ندارد؛ به همین دلیل الزاما باید آن را دید و بعد درباره آن صحبت کرد.»
کارگردان نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» تغییر سیاستگذاری‌های جشنواره را مشکل اصلی هنرم0ندان می‌داند: «متأسفانه ما هر سال با یک سیاست نو طرفیم و افق درستی برای آثار خود نداریم؛ اما با وجود تمام این بی‌برنامگی‌ها به راه خود ادامه می‌دهیم.»
نمایش «آنا کارنینا» چندی پیش با نویسندگی، طراحی و کارگردانی آرش عباسی در تهران اجرا شد. معصومه رحمانی و بهنام شرفی بازیگران نمایش هستند. فضای این کار غیرایرانی است و در بخش مسابقه تئاتر ایران، سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد.
میزگرد چالش‌های جشنواره تئاتر فجر با حضور حسین مسافرآستانه، حسین کیانی و نادر برهانی‌مرند

تفکر در تئاتر ما تبعید شده است

گفت‌وگو
سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر آغاز شده است؛ جشنواره‌ای که گاهی با حاشیه‌های بسیار همراه است، سیاست مشخص و مدونی ندارد و هر دوره آن را با دبیرش می‌شناسند
نبود چشم‌انداز، بزرگ‌ترین معضل جشنواره فجر

نبود چشم‌انداز، بزرگ‌ترین معضل جشنواره فجر

نداشتن یک چشم‌‌انداز مشخص، بزرگ‌ترین معضل جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین جشنواره تئاتر ملی و بین‌‌المللی ماست؛ زیرا مهم‌ترین موضوع در برگزاری هر جشنواره این است که چشم‌انداز و هدف غایی آن مشخص باشد؛ یعنی اینکه این جشنواره قرار است چه تأثیری بر فرهنگ ملی و وجهه بین‌المللی ما بگذارد. با این نگاه، بدون دانستن مقصد اصلی، ممکن است به بیراهه برویم.
داوری را کنار بگذاریم
داوری را کنار بگذاریم
امسال من هم یکی از 70نفر گروه انتخابگران نمایش‌ها بودم و ملاک انتخاب این 70 نفر آن بود که بیش از 7 نمایش را در طول سال دیده باشند. ما به کارها براساس دفترچه‌ای که اسم و عکس کارها در آن بود ستاره دادیم و البته سؤال‌هایی هم در این دفترچه بود؛ مثل اینکه این چه تئاتری است که دارید به آن ستاره می‌دهید و معیارهایتان چیست و ... .
PDF پرونده
کوتاه پرونده
امسال 70داور از حرفه‌های مربوط به تئاتر و البته تئاتربین‌های غیرتئاتری گرد هم آمدند تا رأی خود را درباره آثار اجراشده از مهر95 تا شهریور 96- اگر دیده‌اند- بنا بر آنچه دبیرخانه سی‌وششمین دوره تئاتر فجر در دفتری تدارک دیده بود،
«این اثر به موضوع کوچ به‌دلیل جنگ و از دست‌رفتن سرمایه زندگی انسان‌ها می‌پردازد».
نمایش آواز ماهی‌ها در مرداب به کارگردانی فضل‌الله عمرانی، برگزیده بخش مرور «استانی» از بوشهر به مسابقه تئاتر ایران راه یافته است.