24
شنبه 8 آذر 1399
شماره 8096
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سال فیل در تاریکی

فیل در تاریکی پاسخی بود به حضور پررنگ فرمالیست‎‌‎هایی که به قصه‎‌‎گویی بی‎‌‎توجه بودند
داستان
سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمان حضور نویسندگان در عرصه اجتماعی بود؛ یوغ استبداد برداشته شده و فضا باز شده بود و نویسندگان از سایه سنگین اختناق بیرون آمده بودند.
ویژه
روزنامه نیویورک‌تایمز در 30نوامبر 1979 9آذر 1358 تیتر زد: «دولت مکزیک از بازگشت شاه پس از معالجات پزشکی جلوگیری کرد».
کاظم علمی از نسل حاج محمدعلی علمی، به همراه برادر خود عباس، در سال1358مؤسسه «گسترش فرهنگ و مطالعات» را به‎‌‎عنوان یکی از نخستین مؤسسات پخش کتاب در ایران بنیان گذاشت.
بخشی از نخستین نمونه‎‌‎های ادبیات انقلاب شعرهایی است که شاعران چپ‎‌‎گرا، همسو با انقلاب اسلامی و در مخالفت با امپریالیسم، می‎‌‎سرایند.
سینما
با پیروزی انقلاب، سینماها از 10 اسفند 57 بازگشایی شدند؛ سینماهایی که تعدادی‎‌‎شان در روزهای انقلاب طعمه آتش شده بودند.

شناخت دوست و دشمن

تعطیلی «آیندگان»؛ انتشار «جمهوری اسلامی»
مطبوعات
پس از ظفر، دیگر صبر جایز نبود و نوبت واکندن سنگ‎‌‎ها رسید؛ انقلابیون می‎‌‎خواستند هرچه سریع‎‌‎تر دوست را از دشمن بازشناسند و بدانند روی چه کسانی می‎توانند حساب کنند و به چه کسانی نباید دل ببندند.
موسیقی
سال58هنگام آزادی مطلق بازار انتشار موسیقی و ترانه بود؛ سرکوب ترانه «معترض» جای خود را به رهایی ترانه‎‌‎های «انقلابی» داده بود، همچنان که سهولت ضبط در استودیوهای خانگی، آزادی عمل در تکثیرهای بی‎‌‎توجه به کیفیت، عرضه بی‎‌‎واسطه در کنار خیابان، بی‎‌‎نیازی از صرف هزینه‎‌‎های اضافی چون چاپ عکس و حق اثر، همگی بازاری رنگارنگ، بی‎‌‎ضابطه و پرهیاهو را شکل داده بود که در آن صدا به صدا نمی‎‌‎رسید؛ از کاست‎‌‎های سرود و شعرخوانی گروه‎‌‎های وابسته به نحله‎‌‎های مختلف سیاسی گرفته تا انتشار صدای سخنرانی‎‌‎های ممنوع پیشین، از پیوند موسیقی پوست‎‌‎انداخته‎‌‎ «عارف» و «شیدا» با کلام انقلابی معطوف به حوادث روز گرفته تا انتشار ترانه‎‌‎های تازه‎‌‎ای که با افکت تشویق، خود را به‎‌‎عنوان «کنسرت» معرفی می‎‌‎کردند و از پادکست‎‌‎واره‎‌‎های مختلفی چون «شبانه‌‎‌‎ها» و «حرف» گرفته تا نوارهای پرسش و پاسخ‎‌‎ِ میان یک لطیفه‎‌‎پرداز با بندهایی از ترانه‎‌‎های معروف گذشته به قصد مسخره کردن کلیت نظام گذشته.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
«شاه می‎میرد» اقتباس رضا کرم‌رضایی از نمایشنامه‎ای به همین نام از اوژن یونسکو است که از 21شهریور سال1358 در سالن تئاتر کوچک تهران به صحنه می‎رود.
نقاشی دیوار سفارت آمریکا نخستین نقاشی دیواری هانیبال الخاص نبود. تا پیش از وقایع 13آبان 1358او که شاید مهم‎‌‎ترین چهره هنر ایران در سال‎‌‎های انقلاب است با دانشجویانش دیوارهای دیگری را هم نقاشی کرده بود.