• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117025
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYXoB
+
-

فیلمفارسی انقلابی

نخستین تولید سینمای پس از انقلاب، جنجال‎‌‎های زیادی برپا می‎‌‎کند

سینما
فیلمفارسی انقلابی


سعید مروتی 
 
با پیروزی انقلاب، سینماها از 10 اسفند 57 بازگشایی شدند؛ سینماهایی که تعدادی‎‌‎شان در روزهای انقلاب طعمه آتش شده بودند. در فقدان ضوابط مشخص، تغییر نظام سیاسی، شرایط روز و حال و هوای انقلابی جامعه، تقریبا هیچ‎‌‎کس دقیقا نمی‎‌‎داند که چه فیلم‎‌‎هایی مناسب اکران هستند. کپی فیلم‎‌‎های قدیمی از انبارها بیرون آورده می‎‌‎شود. سینماها هر فیلمی را که نمایش‌اش را صلاح می‎‌‎دانند به نمایش در‌می‎‌‎آورند. فیلم‎‌‎هایی که اغلب خارجی‎‌‎اند و البته تعدادی فیلم ایرانی هم میانشان به چشم می‎‌‎خورد. واضح است که پس از انقلاب «سفرسنگ» و «گوزن‌ها» را می‎‌‎شود اکران کرد که اولی صریح‎‌‎ترین و انقلابی‎‌‎ترین فیلم سینمای ایران و دومی با نمایش نسخه اصلی (نسخه نمایش داده شده در سومین جشنواره فیلم تهران و نه نسخه سانسوری که از 8بهمن 54 اکران شده بود) دستاوردی محصول انقلاب محسوب می‎‌‎شد. سال 58محمد علی نجفی، کارگردان فیلم «جنگ‌اطهر» سرپرست ترویج و نمایش فیلم می‎‌‎شود. در وزارت فرهنگ و هنر که حالا ارشاد ملی نام گرفته، آیین‎‌‎نامه‎‌‎ها و ضوابطی تصویب می‎‌‎شود که کمی از آشفتگی امور کاسته شود. با برهم خوردن قواعد کهنه تا مسلط شدن نظم تازه زمانی نیاز است که عمر سال58 به تثبیتش کفاف نمی‎‌‎دهد. تعیین تکلیف فیلم‎‌‎هایی که قبل از پیروزی انقلاب ساخته شده‎‌‎اند و با معیارهای اغلب گنگ و نامفهوم و نامعلوم سال58 و اغتشاش در تصمیم‎‌‎گیری و تعدد نهادهای تصمیم‎‌‎گیر، به آسانی میسر نیست. در حال و هوایی که هنوز هیچ‎‌‎کس نمی‎‌‎داند دقیقا چطور و چگونه باید فیلم ساخت، ستار هریس (فیروز) هنرپیشه فیلمفارسی متولی تولید نخستین فیلم سینمایی پس از انقلاب می‎‌‎شود. مهدی معدنیان خیلی زود و در زمانی کوتاه، «فریاد مجاهد» را براساس وقایع روز نوشته و با حضور فیروز و بهمن مفید جلوی دوربین می‎‌‎برد. معدنیان کولاژی از آنچه در این چند‎‌‎ماه خوانده و دیده را سر هم می‎‌‎کند و نتیجه کار فیلمی است که به فرصت‎‌‎طلبی متهم می‎‌‎شود. روزنامه‎‌‎ها به قلم روزنامه‌نگاران و سینمایی‌نویسان اغلب چپ، حمله‎‌‎های سختی به فیلم وارد می‎‌‎کنند. نمایش فیلم با مشکل مواجه می‎‌‎شود، فیروز فیلمش را به قم می‎‌‎برد و به تعدادی از علما نشان می‎‌‎دهد. دعوا در مطبوعات بر سر این است که مجاهد جای جاهل و تفنگ جای چاقو را گرفته است.
در بهار آزادی مستند‎‌‎های سینمایی که درباره انقلاب ساخته شده‎‌‎اند هم به نمایش عمومی درمی‎‌‎آیند. سال 58سال محمد علی نجفی است که فیلم سینمایی جنگ اطهرش به همراه مستند «لیله‌القدر» اکران عمومی می‎‌‎شود و خودش هم سکان هدایت کشتی توفان‌زده سینما را برعهده دارد. سینمایی که بسیاری از عناصر مهمش یا مهاجرت کرده‎‌‎اند یا خانه‌نشین شده‎‌‎اند؛ سینمایی که با فردین با آخرین ساخته‎‌‎اش که محصول قبل از انقلاب است، برخورد خوبی ندارد و «بر فراز آسمان‌ها» شکست می‎‌‎خورد. سالی که در آن برای اکران سینماها، انجمن سینماداران تصمیم‎‌‎گیری می‎‌‎کند که چه فیلم‎‌‎هایی اکران عمومی شوند. سالی که هنوز اکران «فریاد زیر آب» منعی ندارد و فیلم‎‌‎های قدیمی با جرح و تعدیل و فیلم‎‌‎های در نوبت اکران، در مواردی با دوبله و مونتاژ مجدد، روی پرده می‎‌‎آیند. سالی که مجله تصویر58 جای ستاره سینما را گرفته و از همراهی هنرمندان و هنرپیشه‎‌‎ها با انقلاب، خبر و رپرتاژ منتشر می‎‌‎کند. سالی که در نخستین جلسه سندیکای هنرمندان، طبقه کارگر سینما علیه کارفرما قیام می‎‌‎کند. سالی که دادستانی انقلاب و کمیته فیلم از پرده به پایین می‎‌‎آوردند و فیلمسازان روشنفکر، برای ابراز مخالفت با آنچه ریاکاری و فرصت‌طلبی خوانده می‎‌‎شد، عملا از ممیزی دفاع می‎‌‎کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید